walvisvaarder

Ah, ik zie dat het nu in één verslag staat, mooi kan ik het beter volgen.
Bedankt;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier weer even een update van de bouw vorderingen van afgelopen
week. Ik heb het valse dek voorzien van breeuw naden en spijker
gaatje,s, ik zelf ben niet zo tevreden over de spijker gaatje,s vind
deze iets te grof. Ga deze week wat proefje,s doen met verouderen
met sigaretten as en lakken met mat lak.De volgende fase word het
beplanken van de romp met linden latten,dit word voor mij de eerste
keer dus gaat het niet zo snel.

full

full

full

Ligt er netjes in. Ik vond ze bij mij in eerste instantie ook wat grof, maar na wat schuurwerk werd het minder opvallend.

walvis vaarder

Afgelopen week heb ik de valse dekken een veroudering
gegeven, moeten later nog een iets warmere kleur krijgen.
Komende week ga ik mij bezig houden om de romp te be
planken ik hoop dat dit niet te veel problemen geeft.

De tekeningen en wat voorbeeldfoto's zijn onderweg. En als er iets niet duidelijk is, maak dan even wat foto's en zet ze hierbij. Dan volgen de tips vanzelf :)

Ziet er goed uit, aan de veroudering niets meer doen.
Wat ik wel mis is dat de planken wel op elke dekbalk genageld hoort te zijn. Misschien dat je dit nog kunt aanbrengen.

walvis vaarder

Hierbij de nagel gaten waar Rik het over had.
full

full

Ik heb ook een proef lat op de romp vast gezet. Is dit de juiste manier
om zoo 7 latten te plaatsen en dan horizontaal te gaan.Hierbij ook 3 foto,s
deze latten zitten in een sponning tegen de kiel. Dit in samen werking met
Erik.

full

full

full

Let even op de achtersteven Albert. Daar loopt de plank anders dan bij de voorsteven. Bij de achtersteven tordeert de plank zodat deze vlak op de kiel in de sponning valt. Misschien dat je daar wat extra balsa moet plaatsen om de overgang wat ruggesteun te geven.

SAM_1956_zps08bc0b97.jpg

Laatst bewerkt:
Walvis vaarder

Hierbij weer een kleine update van de gedane werkzaamheden. Het is
eigenlijk niet zoveel omdat ik van een ladder gevallen ben en diverse
ribben gekneusd heb. Ik heb de 1ste beplanking deels aangebracht in
2 stukken,de linde latten wilde na 12 uur wateren niet makkelijk buigen.
De bovenste lat heb ik ook aangebracht dan kan ik wat een beter zicht
krijgen op het verloop van de volgende. Ik hoop dat ik de verjonging
juist heb gedaan? Moet er voor de noten latten ook weer een sponning
gemaakt worden?

full

full

full

full

Ribben auw is niet leuk.. Weet er alles van. Heb ik ook eens gehad. Zelfs lachen doet zeer dan.

Verder vraag ik mij af of dit schip 1 huidlaag krijgt of twee. Dit omdat ik de spijker gaten nogal grof vind. Die krijg je niet meer weg.

Hopelijk heb je er niet al te veel last van Albert. De beplanking ziet er goed uit. Bij de tweede laag zal het door de berghouten wat anders lopen. Zelf maak ik me daar niet al te druk om bij de eerste beplanking. Daar gaat het me voornamelijk om een mooie ondergrond te krijgen voor de tweede beplanking. Wat betreft de sponning. Het moet niet. Zelf heb ik het wel gedaan omdat ik het prettig vind werken.

Mooie vooruitgang ondanks de pijnlijke ribben :worship:. Zorg dat je de komende weken voldoende pijnstilling pakt, pillen slikken is niet fijn, maar door kunnen hoesten is wel belangrijk (af en toe kunnen lachen ook ;))...

Wat betreft je foto's kan ik er niet veel op aanmerken. Het enige wat me wel opviel was dat bij bepaalde lichtinval er op sommige spanten nog een 'knik' lijkt te zitten, dit kan vertekening van de foto zijn, maar kijk het in elk geval goed na. Als je eerste laag straks dik genoeg is, kun je dit er nog prima uitschuren. Zo niet zal een kleine hoeveelheid plamuur nodig zijn. Nu is het wel makkelijker en kan je het nog zonder probleem oplossen, bij de tweede laag ga je het anders onherroepelijk terugzien.

Ik heb de schaduwen wat gearceerd om het te benadrukken. De twee pijlen geven de knikpunten aan:

full

walvis vaarder

Ik zou willen weten van welke hout soort de masten zijn?

Het is een 2 planks schip, met de volgende laag ga ik met punaises
werken met een balsa beschermings plankje er tussen. Punaises
plaats ik dan alleen aan de zijkant van de noten lat. Vreemde kanten
aan romp gecontroleerd en verholpen.

Wat betreft de masten, het staat niet gespecificeerd, maar het is een lichte houtsoort. Beuken of linde lijken me geschikte keuzes.

Volgens mij zijn de masten in bouwdozen van gewoon vuren rondhout. Ikzelf heb beuken deuvelhout genomen - leek me wat steviger.

Back