Wanddikte te dik, ik zal het wel niet snappen...

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 9 feb 2019.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik print van alles en dat gaat goed, maar de maatvoering is pet. Dus pas ik het aan in de tekening of door verschaling in Cura, maar het is niet ideaal. Vooral niet omdat ik ook dingen van Thingiverse pluk en daar niet aan wil verschalen. Dus dit weekend maar eens zoeken naar de oorzaak. Ik heb allerlei testjes gevonden via YouTube en ik heb daaruit kunnen vinden dat de boel op zich wel goed print, maar de enkele wanddikte van de print is 0,55mm. En niet 0,4, wat ik denk dat de printer denkt. Ik heb conform diverse tutorials de extruder gecalibreerd maar die bleek goed te staan. Laaghoogtes kloppen, buitenmaten van de onderdelen kloppen, binnenmaten van gaten en zo niet. Ik wil eerst de wanddikte maar eens terug krijgen naar fysiek 0,4 mm, of ik wil Cura ergens aan zijn verstand peuteren dat de wand dus 0,55 is, en niet 0,4. Maar beide lukt me niet. Of ben ik stiekem toch aan het over-extruden waardoor de wand te dik wordt, ondanks dat de extruder echt exact gecalibreerd is (150 mm extrusie is inderdaad 150 mm)?

    Dank,

    Hugo
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik ken Cura niet echt goed, maar in andere software kan je aangeven of de buitenkant van binnen naar buiten moet of net andersom.
    Dat zou de oorzaak kunnen zijn. Mijn prints zijn altijd precies de juiste maat. (Pla en Petg)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is je nozzle wel 0,4 mm en niet 0,5 mm?
    Dat zou het verschil in wanddikte kunnen verklaren.

    GJ
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Niet heel veel toch want de hoeveelheid pla moet nog steeds kloppen.

    Gaten worden altijd kleiner, daar moet je rekening mee houden. Hoe langzamer je print hoe beter. Moet iets passen hou ik een marge aan van 0.2mm dan past het vrij strak. Een gat voor een 4mm bout teken ik dus 4.3mm Plastic krimpt iets en dat merk je ook. Toch moet een enkelwandige print wel aardig kloppen.

    Met een 0.4 nozzle print je nornaal 0.48mm brede lijnen.

    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoezo moet de hoeveelheid PLA kloppen?
    Je kan door een dikkere nozzle wel minder PLA voeren maar door een dunnere nozzle kan je niet meer PLA proppen,
    Als je nozzle 0,5 is dan zou je ergens rond die 0,5mm zitten, dus met de marge die Tadango aanhoud zo'n 0,55 mm.

    GJ
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De hoeveelheid PLA (volume) die je nodig hebt voor 0,4 breed, 0,3 hoog bv staat vast. De slicer bepaald de hoeveelheid PLA door een een aantal mm van de filament, wat een vaste dikte heeft. De nozzle diameter doet niet heel veel in de slicer behalve controles of je lijn breedte / hoogte een goede keus is.
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Die ervaring heb ik niet. Laatst nog een met petg een aantal wielen geprint met 4 mm as gat en daar ging een 4 mm as (onderkant van een boor) perfect door zonder klemmen en speling.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ligt wellicht aan het merk filament en de profiel. Mijn gaten zijn altijd een tikje strak. Je kan in Simplify 3D een optie gebruiken om dit te compenseren ("Horizontal size compensation")
     
  9. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Filament gebruik ik van verschillende leveranciers Hk en 123.
    Denk dat ik de juiste instelling heb ik S3D....:)
     
  10. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Kun je de fff een delen die je gebruikt Onne10
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Even terugzetten naar .fff
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik heb inmiddels de steps/mm drastisch verlaagd, ondanks dat dat tegen de logica in druist. Ik denk dat Marlin 2.0 het ergens vernachelt. Inmiddels zit ik 20% lager dan ik geijkt had, maar het ding print netter dan ooit tevoren. De wanddikte is nu (bijna) 0,4mm. Ik heb een 3D Benchy geprint en die ziet er keurig uit. Ik ga nog op zoek naar een testprintfile dat onderextrusie aantoont, maar ik denk dat ik op het juiste spoor ben. Waarom de steps per mm niet kloppen snap ik niet, maar als dit de oplossing is ben ik blij. Ik heb gecontroleerd dat de nozzle 0,4 is (staat erop en als ik hem een draadje laat poepen is dat 0,4mm), het filament is zoals in de firmware staat 1,75 mm, zowel volgens de verpakking als volgens de schuifmaat. Raar allemaal, maar ik print wel weer netjes. Gaten blijven wel iets kleiner, vooral ronde gaten, maar dat ben ik gewend. IK weet niet waar verder nog variabelen in de firmware staan die dit zouden kunnen beïnvloeden.

    Hugo
     
  13. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    waar staat de flow op?
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    even een update, ik heb inmiddels Simplify3D als slicer en nu underextrude het ding weer. Dus heb ik net de steps/mm weer gecalibreerd. De flow staat in SF3D op 100%, in Cura had ik deze niet in beeld. In SF3D zie ik dat ik naast nozzle diameter ook de wanddikte kan invullen, dus ik ga zo testcubusjes printen met maar 1 bodemlaag, 1 wand en geen infill en top. Eens meten wat dat me oplevert.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina