Waneer heb je een 900mhz zender nodig

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Gipsy, 13 nov 2018.

  1. Gipsy

    Gipsy

    Lid geworden:
    28 sep 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeeland
    Ik Zie op YouTube veel mensen die (race)drones besturen op 900mhz. Door een crossfire die is gekoppeld aan de zender. Op drones die een videosignaal hebben tot 1km a 1.5km op 5.8ghz

    deze bijvoorbeeld


    Ik begrijp niet wat het nut hiervan is. Een 2.4 GHz zender haalt makkelijk 5 km als ik me niet vergis.

    Weet iemand mij duidelijkheid te brengen?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik weet niet zo gek veel van drones.. Maar lees genoeg op het forum om her en der wat voordelen of nadelen van sommige dingen te kunnen herhalen ;-)

    des te hoger de frequentie van de zender, des te minder het signaal doordringt.
    dus, in de bebouwde kom met allerlei betonnen zaken, zou een 900 mhz signaal het beter doen dan een 2,4 ghz of zelfs 5,8 ghz.
    in bossen hetzelfde.

    2,4 ghz is een geweldige techniek, maar ik heb op zolder al geen wifi meer.
    Op 5,8 zou je dan op de eerste verdieping al moeite hebben. (nieuwbouwhuis)
    Ik kan mij voorstellen dat je met een wifi op 900 mhz wel op zolder zou kunnen komen. Stel, je zou het aangesloten krijgen etc.

    Waarom dan racedrones specifiek..
    2,4 en 5,8 is in het vrije veld geweldig. de dji mavic en de nieuwere types zie je vanuit de fabrikant tot 5 a 7 km gegarandeerd.. Niet dat dat mag, maar het kan.
    Maar: dat is besturing. De besturing is relatief weinig info, weinig spannend voor de databand. en wordt dubbel gechecked, krijgt hij even geen signaal, zijn er weer veiligheden om daar mee om te gaan.
    het wordt een ander verhaal als je ook nog eens zeker wilt zijn dat je video doorkrijgt.
    Voor een "luchtmissie" kun je de drone op laten nemen, buiten videobereik vliegen, en weer terug komen. als hij weer binnen videobereik is. heeft hij alles toch opgenomen, en kun je hem weer uitzetten.
    Niet dat dit mag, maar het kan..
    Alleen op FPV kan dit niet. je stuurt de drone er nl mee.
    Dus wel vrij belangrijk dat dit werkt, en mag absoluut niet wegvallen.

    En juist die racedrones zitten niet in de lucht, maar laag, in bos/parkeergarage. Veel dingen waar het signaal doorheen moet.
    En dan kan ik mij het voordeel van 900 mhz best voorstellen. Komt gewoon beter door beton en andere obstakels heen.


    Ander dingetje wat ik regelmatig lees:
    FPV is regeltechnisch al uitdagend in nederland. enigste uitzondering is wanneer inpandig plaatsvind.
    tweede dingetje is de 900 mhz band in nederland. De 2,4 en 5,8 ghz is redelijk vrij. maar ik weet niet of het legaal is om 900 mhz te gebruiken..
     
    Ard Schell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina