Gister weer eens met de Spatz gevlogen. Dat was al een poosje terug.
Na al het vliegen met "echte" (elektro)zwevers viel het toch weer niet mee. Het is een leuk vliegtuig maar voor de zweefcapaciteiten hoef je het niet te doen. Een Motorspatz heeft overduidelijk erg veel weerstand. De hele rompvorm is niet echt gericht op het verminderen van de weerstand geloof ik

Het is qua vliegeigenschappen een apparaat wat een beetje tussen een zwever en een motorkist in zit. Normaal gesproken zie ik dat ook terug in de vliegtijden; 15 minuten is wel het maximum wat ik er met een 3 cellen 3200 mAh accu mee weg kan blijven.
Er was gister echter zo ontzettend veel thermiek dat zelfs mijn Spatz gebruik moest maken van de kleppen om weer omlaag te komen, iets wat me niet eerder is overkomen.
Ben nog een poos bezig geweest het sturen te verbeteren. Eerder viel me al op dat het erg moeilijk is er mee te thermieken. Zwaartepunt verder naar achter, meer differentiaal op de rolroeren, uitslagen groter en weer kleiner....het mag allemaal niet echt baten. Het blijft een behoorlijk moeilijke kist om te vliegen.
Ik denk dat dit te maken heeft met de korte romp, een relatief klein stabilo en dat in combinatie met de weerstand. Het lijkt in alle opzichten qua vliegen op een gestroomlijnde SG-38 met een motor

Misschien heeft het zijdelings oppervlak vóór de vleugels er ook wel wat mee te maken? In ieder geval is het vliegtuig zowel over de pitch- als de yaw as bepaald niet erg stabiel.
Helaas vloog ik bij de laatste landing het halve inwendige van de romp er onderuit. Kwam precies bij het neerzetten in een kuiltje terecht....krak. Wielkast met alles wat daar aan vast zit er uit gebroken.
Maar- wel lekker gevlogen.