Wanitchek Scheibe L-Spatz 3 Motorspatz

dus niet als nederlander tegen duitser gaan vertellen hoe deze een bbq gaat aansteken ; erst mahl blasen denn fickt es besser :D

wij willen wel een zeer leuk filmpje van de spassiergangers sehen .

Deze in duitsland wonende nederlander is gelukkig niet zo'n bbq man.
Persoonlijk prefereer ik al het eten waar een belletje aan vooraf gaat.Of het belletje van de magnetron of het belletje van de bezorger met zijn pizza of schotel.Maar mijn vriendin staat wel open voor jouw bbq tips,ps dit is wel offtopic

Maar mijn vriendin staat wel open voor jouw bbq tips,ps dit is wel offtopic
Inderdaad nogal off topic, maar ja we blijven mannen hè. Uiteindelijk denken we maar aan 1 ding.
On-topic: in de Fly (Frans modelvliegblad) van juni staat een tekening van een 2 meter versie van de spatz. Full house dus met rolroeren en remkleppen. Max

Gister heb ik nog eens even met mijn Spatz gevlogen.
Na de startperikelen in Saasveld ontdekte ik dat de assen van het wiel konden draaien, waardoor het wiel ging zwabberen en klemmen. Dat heb ik opgelost met wat stukjes triplex. Nu kan ik netjes starten en rolt hij ook mooi door bij de landing.
De domping van de motor heb ik nog ietsje vergroot, ik heb nu nauwelijks down nodig bij vol gas stijgen en in kruisvlucht op de motor gaat ook super.

Morgen gaat hij mee naar Elten, ik hoop dat nog wat mooie beelden te schieten van hoe het nu gaat. Het is een erg leuk model om mee te vliegen.

wihr wunschen ihn bomben thermik wenn sie in deutschland stehe und uber holland fliege ..

dreigt weer goed thermisch te worden , vergeet geen lader mee te nemen (12 en 220 is er beiden ).

ben benieuwd hoe deze vliegt .

En inmiddels na nog wat geprobeer uitgekomen op een 9x4,5 APC-E propeller. Daarmee trekt het motortje bij een volle accu 47A, net zoveel als met een 8x6 maar het vliegt veel prettiger. Bij de start geef ik héél even vol gas om op gang te komen, zodra het rolt kan ik gas terugnemen en dan prachtig mooi schaal wegklimmen.
Stijgvlucht gaat mooi met iets meer dan half gas, kruisen met slechts een paar klikjes.

Ik denk dat dit motortje een aanrader is voor de ASk14's die nog gebouwd worden (hint hint, schiet eens op met die dingen Robert en Maarten!)

Ik weet niet of ik "schaal wegklimmen"wel fijn zou vinden. Hier op Vliegveld Hilversum vliegen nogal wat van die Scheibe bakken rond (vergelijkbare motorzwever), en ik vind het bijna eng hoe vlak die klimmen... voor een model mag het van mij best iets vlotter...

haha, ik weet wat je bedoelt.
zie vanaf 3:30, is wel een RF5B maar die blinken ook niet uit in klimvermogen geloof ik

Wat die van mij doet is schaal wegklimmen zoals een fatsoenlijk gemotoriseerd vliegtuig zou doen :-) In ieder geval gaat dat met half gas heel mooi, met vol gas kan ik echt stevig omhoog.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op vakantie bij een zweefvliegveldje wezen kijken en wat zien ik daar....

1108_vakantie128.jpg

1108_vakantie130.jpg

Beiden vliegklaar en in perfecte conditie.
Die tweede heeft wel een bijzonder kleurenschema.

Gister weer eens met de Spatz gevlogen. Dat was al een poosje terug.

Na al het vliegen met "echte" (elektro)zwevers viel het toch weer niet mee. Het is een leuk vliegtuig maar voor de zweefcapaciteiten hoef je het niet te doen. Een Motorspatz heeft overduidelijk erg veel weerstand. De hele rompvorm is niet echt gericht op het verminderen van de weerstand geloof ik :-) Het is qua vliegeigenschappen een apparaat wat een beetje tussen een zwever en een motorkist in zit. Normaal gesproken zie ik dat ook terug in de vliegtijden; 15 minuten is wel het maximum wat ik er met een 3 cellen 3200 mAh accu mee weg kan blijven.
Er was gister echter zo ontzettend veel thermiek dat zelfs mijn Spatz gebruik moest maken van de kleppen om weer omlaag te komen, iets wat me niet eerder is overkomen.

Ben nog een poos bezig geweest het sturen te verbeteren. Eerder viel me al op dat het erg moeilijk is er mee te thermieken. Zwaartepunt verder naar achter, meer differentiaal op de rolroeren, uitslagen groter en weer kleiner....het mag allemaal niet echt baten. Het blijft een behoorlijk moeilijke kist om te vliegen.
Ik denk dat dit te maken heeft met de korte romp, een relatief klein stabilo en dat in combinatie met de weerstand. Het lijkt in alle opzichten qua vliegen op een gestroomlijnde SG-38 met een motor :-)
Misschien heeft het zijdelings oppervlak vóór de vleugels er ook wel wat mee te maken? In ieder geval is het vliegtuig zowel over de pitch- als de yaw as bepaald niet erg stabiel.

sf25a_3-seiten.jpg

Helaas vloog ik bij de laatste landing het halve inwendige van de romp er onderuit. Kwam precies bij het neerzetten in een kuiltje terecht....krak. Wielkast met alles wat daar aan vast zit er uit gebroken.
Maar- wel lekker gevlogen.

Back