Wanitchek Scheibe L-Spatz 3 Motorspatz

Nee natuurlijk is mijn oplossing zo gek nog niet :-) Ik heb er vrij lang op zitten broeden. Het zou l*llig zijn als nu één of andere slimmerik met een veel mooiere, briljante oplossing kwam :p

Ik heb mijn kleppen net opgehaald, de Multiplex Multilock vleugelvasthouders zitten er bijna in...en dan gaan we bespannen!

Arjan, de aansturing van het hoogteroer heb je prima opgelost.
Wanitschek heeft het kielvlak anders geconstrueerd dan de 1:1 kist.
Dus zit je daaraan vast.
De voorbeeld foto's heb ik geplaatst om te laten zien hoe het bij het originele ontwerp zit.

Johannes

Laatst bewerkt:
Het zijn wel aparte dingen hoor, die Spatzen. De vleugel is ook mooi; eerste helft is recht en de tweede helft is taps, waarbij voor- en achterlijst naar elkaar toe lopen.

Trouwens, over bouwfoutjes; in mijn vorige bericht schreeft ik dat de Multilocks op hun plek zaten....helaas zat er één achterstevoren. Handig als je een vleugel binnen in de romp wilt bevestigen maar voor de rest schiet het niet op :cool: Dus...uitgeboord en een nieuwe er in. Op die momenten ben ik altijd blij dat ik van veel spulletjes een voorraadje heb, dat scheelt een hoop heen- en weer gerij.

En nu ik het daar over heb; ik ben ook onwijs blij met mijn echte modelbouwwinkeltje Hangar in Kampen! Als je wat nodig hebt hoef je niet vier dagen op de post te gaan zitten wachten en je krijgt nog fatsoenlijke koffie ook. Ik hoop maar dat dat soort winkeltjes nóóit verdwijnen. Want nu heb ik mijn nieuwe remklepjes (en nog een tas spulletjes die ik eigenlijk niet nodig had maar niet kon laten liggen :rolleyes: )

De oude kleppen er uit halen viel nog niet mee. De firma Wanitschek verlijmde zijn vleugels echt wel goed hoor. Maar na een uurtjes geduldig snijden, zagen en uiteindelijk woest rukken met een tang waren ze er uit. Ik denk niet dat ze nog te gebruiken zijn....

110610_Spatz.jpg

mwoi die plooitjes heb je een wals bij nodig :D

en bouwfoutjes maken doet iedereen hoor .alleen zitten ze vaak verstopt onder de indekking of bekleding .

Ik zit al weken tegen die inbouw van mijn remkleppen in de Twin Astir aan te hikken....hoe heb jij ze verlijmd/vastgezet/gemonteerd??

Nou heel simpel eigenlijk. Zoals je ziet snij je in het schuim bakjes uit waar de remklepkasten in passen. Niet te strak want dan druk je de wanden naar elkaar toe en gaan ze klemmen. Beter iets te ruim zodat ze er makkelijk in vallen. Je maakt ze zo diep dat de flenzen ter hoogte van de onderkant van de vleugelbeplanking zitten. Bij de uiteinden moet je even opletten dat de kleppen goed omhoog kunnen komen. Ze gaan iets naar binnen of naar buiten en ze moeten dus niet vastlopen op de beplanking.
Dan laat je onder in die bakjes een paar dikke druppels epoxy vallen, en smeer je de wanden dun in met epoxy. Even opletten of er ergens gaten zitten in je klepkasten, daar wil je geen epoxy in hebben.
Dan druk je de kasten in de bakjes (denk er even aan dat je de bedieningsstang vast aankoppelt als je daar straks niet meer bij kunt) en zorg je dat ze mooi recht in de bakjes zitten.

Tot slot dek je de flenzen af met strookjes balsa (doe ik met secondelijm - wel de kleppen er uit halen, anders lijm je ze misschien per ongeluk vast, maar dat kan niet met Multiplex kleppen - die van Graupner wel, daar kun je alle onderdelen zo los/uit klikken). Bovenop de klep lijm je ook een strook balsa. Beetje plamuren en schuren zodat alles mooi vlak is....klaar.

Kleppen afgewerkt, kap afgemaakt.....we komen er wel.
Wat nog overblijft: bespannen van de vleugels, ailerons aansluiten, eindribjes voor de tippen maken, remkleppen aansluiten op hun servo en de zijruitjes inlijmen. En zou het klaar moeten zijn :-)

110611_Spatz001.jpg

Kap open
110611_Spatz002.jpg

Tjonge wat gaat dat hard! Ik ben een hele dag bezig met alleen twee remkleppen inbouwen :-(

Zet 'm op! En alvast succes met de maiden :-P

Vleugel 1 zit in de folie en de remkleppen zijn in kleur.
De blauwe baan op de tip is Oracover, iets lichter dan het blauw op de romp. Op de tip spuit ik nog 2 baantjes, één in het blauw van de romp ( de buitenste) en voor de binnenste heb ik een busje lichter blauw gevonden.

110611_Spatz.jpg

Het zal wel lijken of ik een sponsor heb (was het maar waar...) - maar dit is volgens mij alleen bij Graupner Teck-kleppen zo eenvoudig te doen. Je kunt alle onderdelen zonder gereedschap los klikken. Je trekt de bovenkant er naar boven af, en het tussenschotje klikt naar voren weg. De armpjes kun je als ze rechtop staan los klikken uit het bakje.
Dat is alvast makkelijk.
De onderdelen zitten ook nog eens zo in elkaar dat je ze gewoon kunt spuiten zonder dat ze gaan klemmen. Dat is bij andere merken/types vaak niet het geval.

Als je heel goed kijkt zie je op het bovenste schotje, net onder de bovenste afdekking, twee rondjes. Dat zijn plastic dopjes die de geleiding in de kast verzorgen. Als je die dopjes verfvrij houdt passen de kleppen altijd perfect.

Ik spuit de onderdelen dus gewoon met een spuitbusje (beetje opschuren, dun laagje primer, dun laagje lak) en zet ze weer in elkaar.

De bovenste afdekking is een strookje balsa; dat heb ik in de primer gezet en met Tamiya acryl verf geschilderd.

Nu weet ik het zeker, morgen maiden, als het vandaag al niet is . .

Errug mooi Arjan!

En begrijp ik het goed dat je op Oracover verf spuit? Hoe doe je dat dan? (Met een spuitbus, dat snap ik) Maar hechting en zo.

Jacob

PS Elastiekie werkt perfect!

Hoi Jacob,
Mooi dat je elastiek het goed doet!

Oracover kun je met alle lakken spuiten. Ik schuur het altijd heel licht op met korrel 400, dan hecht het prima.

Back