wankel 30 betrouwbaar?

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Heren modelvliegfanaten,
Ik wil een model 'omschalen' (groter) voor het gebruik van een OS wankel 30. Ik deze opzet wordt het een duwmotor.

"niet te starten die krengen", "slijten sneller als piepschuim schoenzolen", "zuipen als ketter, duur en zonde van je geld"" zijn de de reacties op deze motor die ik te horen kreeg na het lanceren van het bouwidee met deze motor. Uiteraard heeft de winkelier hele andere ervaringen...
Wie heeft er ervaring met dit leuke ding?
Welke brandstof is ideaal, en met welke brandstof inlopen?
Bestaat er ook een 3blads duwprop voor?
Waar is'ie goekoop op de kop te tikken?

Hieronder het model dat in wil vergroten en wil motoriseren met de wankel 30. Ik denk over een 1/2 symetrisch vleugelprofiel zonder v-stelling en een spanw. van ca 150cm.
afb4389.jpg

Zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9179

Sportieve groeten,
robert :)

zuipen doet het wel maar daar krijg je relatief veel vermogen voor terug. Handstarten is door de wankel-configuratie wat lastiger dan bij een zuiger-motor maar met een startmotor loopt 'ie zo.
Wel op letten: De wankel heeft door zijn hoge toerental nogal de neiging warm te worden. Aan de smering moeten dus hoge eisen worden gesteld. Enige wonderolie in de brandstof verhoogt de levensduur aanzienlijk en 20% olie is noodzaak; mede voor de afdichting. Veel problemen met wankels zijn terug te voeren op onjuiste smering (te schraal of met olie die verbrand bij "Wankel-temperatuur)

Ik heb tot nu toe twee Wankel motoren versleten.
De eerste motor heb ik op een Snoopy gehad waarmee ik de "gevorderden opleiding" heb gehad. Die motor heeft heel veel uren gedraaid en loopt nu niet meer omdat de zijkanten gewoon teveel ingesleten zijn. De tweede motor heb ik op een Stratos gehad. De prop was een drieblad 8x8. De motor draaide ongeveer 19000omw/min. en het model ging af als de brandweer. Bij een crash is er zand in de motor gekomen. Er zitten nu krassen in die voor een behoorlijke compressie verlies zorgen. De motor start nog wel maar blijft als hij warm is niet meer lopen.
Niet te starten? Onzin, ze starten zelfs makkelijk maar wel met een startmotor omdat je met de hand de prop niet snel genoeg rond kan krijgen. Dit komt doordat de draaizuiger met een drie maal lager toerental draaid dan de uitgaande as ("krukas"). Als je de prop 1x rond draaid gaat de draaizuiger maar 1/3 slag in de rondte.
Arjen heeft het verder al geschreven. Ze gebruiken redelijk veel brandstof maar daarvoor leveren ze dan ook het vermogen. De motor wil flink toeren maken dus moet je een niet te grote prop gebruiken, een 10x4 is wel het grootst.
Dan nog even de warmte. Zoals Arjen al schreef wordt de Wankelmotor behoorlijk warm. Zorg er bij jouw model wel voor dat de motor voldoende koeling krijgt. Dat is iets wat bij duwmotoren nog wel eens een probleem kan zijn.

Je krijgt dus een enorme bak met herrie
Waar je op weinig plaatsen mee kan/mag vliegen

Bertus zei:
Je krijgt dus een enorme bak met herrie
Waar je op weinig plaatsen mee kan/mag vliegen

Het schijnt dat de motor loopt als een naaimachientje, qua dB's!! :wink:

Wat voor brandstof zou meest geschikt zijn Ernst? Een andere model stook ik met tornado10%; volstaat het bijmengen van 250cc castor op 5liter? Als ik er vanuit ga dat er is deze mix 15% olie zit, kom ik met toevoeging van 250cc op 4750cc (samen 5ltr) op totaal 19,25% olie.
Is dat voldoende?

groeten, robert :)

Is het niet zo dat de afdichtingen op de drie "hoekpunten" vban de zuiger erg aan slijtage onderhefig zijn maar dat je deze "afdichtingen" kunt vervangen??

Mark

Mark,

Dat van dat vervangen klopt, maar meestal gaan ze aan de zijkanten eerder lekken....

@Robert: 20% is voor deze motoren echt het minimum omdat de olie ook dienst moet doen voor de afdichting en moet koelen voor de hoge temperatuur.

@Bertus: normaliter (bij zuigermotoren) zou je gelijk hebben maar een wankel produceert door het wankelprincipe bijzonder weinig uitlaatgeluid en de kleine propmaten die de motor kan draaien moeten erg hard draaien wil het propgeluid nadrukkelijk mee gaan spelen. Een geluidsproduktie van onder de 80DBa wordt in de regel met een juiste uitlaat probleemloos gehaald.

Ik heb een hele lekkere 30w; met een knop om hem te "turbo chargen" naar 130w maar die gebruik ik eigenlijk alleen om hem warm te stoken...

Herrie? Ik heb er een Hatori viertaktdemper als nademper opzitten. Werkt geweldig!

http://www.xs4all.nl/~nono123/modelbouwforum/Stiks/03-2011 030.JPG

Ik neem aan dat een nademper van een ander merk (bijvoorbeeld Merker) hier ook goed zal werken.

Ik heb er nu 1 seizoen mee gevlogen. Start erg gemakkelijk, loopt erg betrouwbaar. Nooit opnieuw hoeven afstellen. Het enige wat ik als mogelijk nadeel zou kunnen bedenken is het hoge verbruik. Maar eigenlijk hoort dat er gewoon bij.

Laatst bewerkt:
En als de siliconeslang korter maakt, niet meer dan paar mm, over er een pijpje in schuift, zal het geheel nog stiller worden.

BTW let even op startdatum van dit draadje, 2004.

Back