Wankelmotor 4.98ccm

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Robb, 14 jan 2018.

  1. Robb

    Robb

    Lid geworden:
    14 jan 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amsterdam
    Beste leden,

    Ik.maakte toevallig een oude doos open en vond wat kleine motoren, ik heb het idee dat het iets zeldzaams is. Weten jullie misschien meer van dit type af? De waarde etc

    Er staat op.de onderkant 1995 en 1630,- gulden. Ook is er op de achterkant iets ingekrast 'A433'

    Alvast Bedankt!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 jan 2018
  2. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Hoi Robb, als je graupner os-i .30 in google ingeeft dan vindt je genoeg info om je even zoet te houden ;)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Robb, echt zeldzaam waren ze niet, zijn ze volgens mij nog steeds niet.
    De prijs die op het doosje staat klopt niet, ik heb ze verkocht voor (als ik me goed herinner) ergens tussen de 4 en 500 gulden.
    Nog steeds een hoop geld maar geen 1630 gulden.
    Dat was meer de prijs van een echt zeldzame OS Wankel, de 33cc versie.
    Je kan de OS49 nu kopen, nieuw in doos, voor een euro of 300.
    Als je hem wilt laten lopen dan moet je brandstof hebben met wonderolie en 15% nitro.
    En de plug moet een OS-F plug zijn.
    En als ie ooit gelopen heeft dan zou ik hem eerst even openmaken en schoonmaken.

    Hier staat nog een leerzaam verhaal:
    http://ludens.cl/aeromod/wankel/wankel.html
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2018
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Jaren geleden heb ik twee OS Wankel motoren versleten. Ze hebben beide behoorlijk veel uren gedraaid op de toen normale brandstof, 75% methanol, 20% wonderolie en 5% nitromethaan. Met een 9x6 prop draaide de motor op de grond rond de 17500 omw/min. In de lucht liep dat makkelijk op tot boven de 18000 omw/min. in een duikvlucht.
    Mijn eerste motor heb ik op een Snoopey gehad en daar heb ik veel van mijn lessen mee gevlogen. Die motor heeft heel veel uren gedraaid en is echt versleten. Starten lukte nog net maar als de motor warm werd ging hij overal dusdanig lekken (intern) dat de compressie nagenoeg verdween en hij simpelweg stopte. Die motor heb ik jaren geleden aan het Aviodrome gegeven, ze vroegen toen om dergelijke motoren voor demo doeleinden of zo iets.
    De tweede motor stond op een delta, de Stratos van Hanno Prettner. In vlakke vlucht over het veld haalde dat toestel 182km/u. Dat was toen een heel hoge snelheid bij ons op de club. Het record stond overigens op 232km/u. Het model was van een clubgenoot en leek wel wat wel iets op een concorde. Er stond een 6,5cc Webra speed op. Welke prop en toerental weet ik helaas niet meer. De delta is een keer vol-gas de grond in gegaan maar de motor was ongeschonden. Die motor is toen op andere modellen gebruikt en ik heb hem nog steeds maar hij begint ook intern te lekken en komt niet meer aan zijn max toerental. Daarnaast heb ik nog twee nieuwe liggen die ooit op een twin zouden moeten komen. Daar is tot nu toe nog steeds niets van gekomen.
    Een OS F plug zou ik niet in gebruiken, die is te heet en brand mogelijk door. De Wankelmotor wordt knap warm en heeft dus een vrij koude plug nodig. De warmte van de gloeidraad moet vrij snel naar de omgeving worden afgevoerd om te voorkomen dat de gloeidraad doorsmelt.
    Er is (was?) een speciale plug voor deze motor, de OS RE plug, maar een goede, vrij warme plug zal zeker ook goed werken. Destijds had ik er meestal een Rossi 4 of Rossi 5 plug in zitten, daarmee liep de motor uitstekend. Die Rossi pluggen waren duidelijk goedkoper dan de OS RE pluggen vandaar. ;)
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik kan dit verhaal over de OS wankel beamen, ik heb er 2, met verschillende uitlaatdempers, en geen ongedempte bocht zoals bij jou.
    Heb de laatste nieuw in doos gekocht voor een paar honderd euro.

    wat betreft de Cox motoren:
    1) 0,8 cc race: standaard reed valve motor, dus soort terugslagklepje als inlaat, niet zeldzaam en ook laag vermogen (0,8 cc = 80 watt) waarde paar tientjes
    Echte snelle race motoren hadden altijd een roterende inlaat in de krukas (Cox noemt die TD motoren)
    Een Reed valve motor komt toch wel aan de 15.000 RPM of meer en maakt dan veel geluid maar weinig vermogen.
    2) 0,8 cc is een Baby Bee, zelfde motor als 1 maar met een klein tankje aangebouwd wat een paar minuten brandstof heeft. ook gebruikt als motor op zwevers om deze omhoog te brengen.
    3) 0,32 cc (0,30 cc bestaat niet) is een Pee Wee motor, de kleinste reed valve Cox, ongeveer 25 watt kost wat meer als 1 en 2, zeg 50 euro gebruikt en 80 euro nieuw in doos.
    4) 0,16 cc (0,15 cc bestaat niet) is de kleinste TD (Timble Drome = vingerhoed) van Cox, maakt heel veel toeren, 30.000 RPM is normaal!!!
    Veel verzamelaars kochten deze als noviteit maar gebruikten ze niet, waarde is afhankelijk van staat en of de tank erbij zit.
    Zonder tank, gebruikt 50 euro
    Met zwarte tank (laat model) ongebruikt in doos 100 euro
    Met rode tank (oud model) ongebruikt in doos of blister 150 euro
    De rode tankjes waren niet brandstof bestendig, ik heb nog zo'n motortje met kapotte tank...........

    edit heb vinger dop gewijzigd in vingerhoed

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2018
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat moet Thimble Dome zijn. ;)
    Eigenlijk is het een beetje dubbel want Thimble betekend al Vingerhoed. Een Dome is een Koepel dus met Thimble Dome wordt waarschijnlijk een koepel met de vorm van een vingerhoed bedoeld. Dat slaat volgens mij op de vorm van de verbrandingskamer. De inwendige vorm van de cilinderkop zeg maar.
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt gelijk Rick. Wel een beetje vreemd want het woord "Drome" is geen Engels woord, tenminste ik kan het niet in de Oxford English Dictionary vinden. Ach, "rare jongens die Amerikanen". :D
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    afkorting van Aerodrome?

    GJ
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Aerodrome = vliegveld is wel goed engels.
    Ook de banen voor race auto's en motorfietsen heten vaak dromes
    Velodrome = wielerbaan
    Motordrome = houten baan voor board racers
    Misschien dat Cox dat gebruikte?

    Het eerste Cox model was een lijnbestuurde "Tether car" uit 1947: de Thimble Drome Champion
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Klopt allemaal net als syndrome maar het woord "drome" alleen is geen bestaand Engels woord. Gut jongens we gaan wel erg ver "offtopic" nu. :oops:
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die werd toch niet door OS gemaakt? Ik weet dat Graupner zo'n motor in het programma had, maar die werden volgens mij door een ander bedrijf (kan er even niet opkomen) gemaakt....

    Of ze zeldzaam zijn weet ik niet. De firma die vroeger Flycam heette, en nu grote onbemande observatie-helicopters maakt, gebruikt ook kleine wankelmotoren (weet ik het merk ook niet van overigens) in de orde van grootte van 50~100 cc
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Neen, zeldzaam zijn ze zeker niet. Ik heb enkele van de "standaard" 4.9cc wankels alsook de 33cc. Deze zijn zelfs niet zeldzaam want er zijn er toch al gauw enkele tientallen van gemaakt. Beide motoren werden minstens door OS geasembleerd. Of ze daadwerkelijk alle componenten hebben gemaakt weet ik niet, vermoedelijk wel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Als je het over zeldzame wankelmotoren hebt, hier is er eentje: Gebaseerd op de Taifun Wankel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het schiet me net weer te binnen, maar ik meende ergens gelezen te hebben, dat die 33 cc door Sachs(-Dolmar?) gemaakt werd....

    Ik kan namelijk op de OS Site letterlijk geen enkele referentie vinden naar die 33 cc, helemaal niks.
    ALs je deze time line van OS zelf naloopt (ik heb alle jaartallen apart bekeken) dan zul je hier die 33 cc wankel niet aantreffen. Terwijl hun 4-in-lijn, die je bepaald ook niet op iedere straathoek vind, er wél bij staat.

    Wellicht kun je een foto van jouw exemplaar van die 33 cc plaatsen?
     
  17. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    80% van mijn motoren steekt nog in bananendozen sinds de laatste verhuizing. Ik hoop, eens de rest van de verbouwingen achter de rug zijn, alles terug uit te kunnen laden en te inventariseren.
    Op de OS website (en in hun limited edition boek waar "al" hun motoren in staan) missen er wel meerdere types motoren. Zo heb ik weet van enkele OS 2.5cc diesels die men "vergeet" te vermelden. Waarschijnlijk omdat zij wel heel hard lijken op motoren van hun concurrenten. :)
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De grotere wankels van Sachs/Dolmar werden in grasmaaiers en ook in karts gebruikt.
    De grote OS wankels werden door Nitto in Japan gemaakt.
    Dat worden ze trouwens nog steeds, de prijs is absurd hoog.
    Ergens rond de 3000 euro en dan komt daar nog 400 euro verzendkosten bij en daar natuurlijk nog btw en invoerrechten.
    Tot 1 jaar geleden wilden ze niet naar Europa leveren omdat ze dan geen service konden verlenen maar ik kreeg in oktober een mailtje van ze dat ze konden leveren.

    De website van wat ze nu leveren
    http://www.nitto-mfg.com/English/nrsyokaieng.htm

    GJ
     
    MicropropSport en classicracer vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou ook heel goed kunnen... Niet OS in elk geval.
     
    classicracer vindt dit leuk.
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    dat is een van de eerste serie, met de carburateur vooraan.
    De tweede serie had de carb naast de uitlaatpoort, de latere daarvan hadden de schuin geplaatste regelnaald, zoals die van TS.
    Ik heb er ook twee, van de tweede serie, gekocht half jaren 80, hebben op een marutaka P38 gestaan.
    Liepen naar mijn zin te onbetrouwbaar, zeker stationair en in overgang naar volgas, voor op een twin. Bijgloeien stationair hielp wel.
    Liggen nu al jaren te wachten in de la op een nieuwe werkplek...
     

Deel Deze Pagina