Wanneer BEC

Halo,
Ben nog maar een newbie. Ga een Copterx 250 bouwen om het te leren. Nu zie ik dat bij de setup er vaak wordt gesproken over een BEC, maar wanneer heb je die nodig?
Ik heb voor deze heli een 20a ESC. Is dat voldoende? Als gyro heb ik Flymentor 3D helicopter stabilisation System en een 250 size Turnigy motor. Servos moet ik nog kopen (suggesties welkom).
De lipo wordt waarschijnlijk 3s 850, advies ook hier welkom.
Weet iemand een link naar een tekening van deze aansluitingen.
Voor velen van jullie is dit appeltje eitje maar voor mij een uitdaging.
Zal de bouw met foto's poosten in bouwverslagen.

Alvast bedankt Tellys

Even heel simpel en zeker niet volledig.

In je ESC zal wel een BEC ingebouwd zijn denk ik zo. Je BEC zorgt er dan voor dat je ontvanger van stroom wordt voorzien en je motor niet of steeds sneller draait.

De ESC zit tussen je LiPo en je motor. Trek altijd 2 draden tussen de motor en de ESC los als je aan het sleutel bent.

Groeten
Martin

allereerst, welkom!

tweede, ik weet niet wat je achtergrond is...
Maar redelijk veel mensen die in hun eentje proberen met een heli aan de slag te gaan, stranden..
Als het aansluiten van de servo's al een onbekende voor je is, heb je nog extreem veel uitzoekwerk te doen.
Niet alleen tijdens het bouwen kun je iets fout doen nl. Alles wat in elkaar zit, moet weer uit elkaar. In de fabriek vergeet men de locktite nog wel eens..
Instellen van een heli op een zender is regelmatig een nog groter probleem.
Jij wilt er nog een flymentor in plakken, een apparaat dat al wat interessanter is om goed werkend te krijgen. Daarnaast moet het toestel gevlogen worden om hem in te stellen, dus je moet al kunnen vliegen.
Eventuele noodknoppen kunnen makkelijk opeens veranderen in een "automatische crashknop"

ZEKER de 250 maat is een erg schichtig ding, wat zowieso voor een beginner niet wordt aangeraden.
Hij is zwaar voor zijn rotor, wat de vliegeigenschappen niet bevorderd.
heeft een hoop toeren nodig om lekker te gaan vliegen, een beginner wil liefst weinig toeren.
Staart is een zwak punt bij de 250'ers. komen regelmatig ook de gevorderde mensen niet uit.

En niet om meteen je heli af te kraken (absoluut niet), maar wel een kleine tip:
ga even zoeken naar bekende minpunten.
veel chinese merken (copterx ook) zijn imitatie, en zijn om een reden goedkoper dan bijvoorbeeld een align 250. En zelfs die heeft zo zijn gebreken..
Vaak zijn assen krom, en zodanig zacht dat ze in twee tellen alsnog weer krom zijn.
tandwielen die erg scheef zijn, etc.
Check het even, dan kom je niet voor verrassingen te staan.

Verder, kijk even naar het "algemene technische kennis" sticky. Staat op dezelfde pagina als dit topic, bovenin de lijst.
Staan veel algemene technische zaken beschreven.
Even hulp zoeken is misschien nog sneller. Kan erg veel keren crashen schelen.
Aangezien je dit niet hebt ingevuld op je profiel, kan ik niet zien of ik iets voor je kan betekenen.

Ook van mij welkom, Tellys

het is alles gezegd,
een 250er is moeilijk te vliegen,
en een 450er als absoluter nieuwbee ... schrik je van,

zo is het mij gegaan,
veel sneller en goedkoper is het,
als je met begeleiding van iemand dat doet,
vele dingen moet je zien en ervaren,
en het kan niet alles in een forum opgelost worden,

maar wij doen ons best, ha ha

suc6,
die idee van @Student: is goed,
die heeft de 250er en de 450er gevlogen (of vliegt ze nog)
en die weet om wat het gaat.

Groet
Uwe

450 en 600 vlieg ik nog steeds redelijk regelmatig, 250 vlieg ik als ik er even zin in heb ;-)

Al moet ik bekennen dat de vliegtuigjes het afgelopen seizoen toch wel een hoop tijd in beslag hebben genomen..

oh, nog een:

als iemand, of jij Tellys,
toch maar in jou eentje wil starten en dan nog met zo' n kleintje ...
goed, maar ga eerst even kijken met een simmulator (SIM) oefenen
of tenminste kijken hoe het aanvoelt,

ik heb gehoord, dat het ook testversies geeft ...

@Student: ook met vliegtuigen kan je veel leren
zo als bv. hoe de sticks werken enzv.

Groet
Uwe

Die vraag hoor ik op het veld ook nog wel eens: Waar kun je het beste mee leren vliegen?

Antwoord blijft persoonlijk...
Leer je meteen met een heli vliegen, is de stap naar een vliegtuig een eitje.
Paar dingen waar je aan moet wennen, voornamelijk landen en dat je niet stil kunt hangen ;-)
Maar: heb je het geduld? helivliegen kost de meeste mensen veel meer tijd dan leren vliegtuigvliegen.. Zeker alleen leren vliegen, dan heb je ook nog veel reservedelen, geld en sleuteltijd nodig

Leer je eerst vliegtuig, is de stap naar heli toch nog wel een echte stap verder.
Vliegtuigen zijn qua corrigeren vaak wat rustiger, ze hebben niet continu de volle 100% aandacht nodig.
ook afhankelijk van het toestel natuurlijk:mrgreen:

vliegtuigen is naar mijn idee vaak wat meer passief corrigeren, dus je corrigeert pas als het toestel al een beweging heeft gemaakt. je ziet dat hij ergens heen gaat, en dan pas stuur je hem terug
Heli is meer actief corrigeren, dus corrigeren net voor het toestel iets anders wil gaan doen dan jij wilt... immers, ben je te laat, gaat hij verdomt hard de andere kant op..

Back