Wanneer is brandstof oud?

Ik heb op mijn vakantie adresje een kisje staan, de kan met brandstof (methanol) is echter al 2 jaar oud, maar hij loopt er nog goed op.
Wanneer is brandstof eigenlijk te oud?
Wat gaat er dan mis mee?

Hij staat droog en donker

De brandstof is hygroscopisch, dus trekt water aan.
Als dit teveel is zal je motor minder gaan lopen.
De mate waarin dit gebeurd is natuurlijk afhankelijk hoe goed de brandstof van de buitenwereld is afgesloten.

Of licht veel invloed heeft weet ik niet, maar ik gebruik voor de heli's Coolpower.
Deze brandstof is gekleurd.
Nu tank ik bijna nooit de resten uit de tank, maar als deze een week of twee blijft staan is de kleur verdwenen.
Aan de motorloop merk ik dan echter nog niets.

Hee Richard, hier het antwoord van de Morganfuels. (Coolpower)

Unopened and stored in ideal conditions (between 60-80 degrees) it will remain usable for several (5-7) years. As the fuel begins to degrade it will increasingly lack the punch of new fuel. Really the only way to tell if the fuel is good is to run it. If it idles well and the transition is good on the ground, use it. You might notice a little less "bark" in a fuel that has been stored for several years but it won't hurt the engine.

Opened fuel would vary according to how much moisture the fuel has sponged out of the air. A quick way to ruin a gallon of fuel is to drain your tank at the end of your flying day back into the fuel jug. What is happening is that your fuel is picking up moisture from the pressurized tank. The carburetor is sucking in humid air and after combustion the moisture-laden air is entering into your tank via the tube from your muffler. When you return the fuel from your tank to your fuel jug you are contaminating the rest of the fuel in the jug.

My recommendation is to run your tank dry at the end of the day; but whether you do that or not; don't return the fuel from your tank to your fuel jug.

Didier zei:
A quick way to ruin a gallon of fuel is to drain your tank at the end of your flying day back into the fuel jug. What is happening is that your fuel is picking up moisture from the pressurized tank.

Interresant....

maar wel typisch een zinnetje gemaakt door een brandstof fabrikant.....

Rij of vlieg je tank leeg, want teruggooien is niet goed.....

maar wel typisch een zinnetje gemaakt door een brandstof fabrikant.....

Als je erover nadenkt....

Je gebruikt uitlaatdruk, dus uitlaatgas uit de uitlaat komt in je tankje.... Bij elke verbranding komt H20 (WATER!) vrij en op zich zit er wel iets in wat ze zeggen...

Of het echt zo desastreus is als ze doen voorkomen weet ik niet, maar het is niet helemaal gebaseerd op niks

Cheers,

Rich 8)

ps. Ik heb het overigens wel heel lang gedaan en doe het soms nogsteeds.... en merk geen verschil o.i.d (terugtanken bedoel ik dan he!)

ik doe mijn overgebleven brandstof uit de tank ook terug in het blik, doe ik al 20 jaar, en ook ik heb nog niets gemerkt.....

He Didier,
Interessante info!
Ik was bang dat de olie minder werkzaam zou worden oid, maar dat maakt dus niks uit.
Terugtanken doe ik sowieso nooit.
Als je veel vliegt en de kan dus regelmatig leeg gaat, dan is dat terugtanken geen probleem, alleen als je het vervolgens 2 jaar laat staan wel als ik het zo lees.

Mooi mooi, weer wat wijzer geworden via Modelbouwforum. En ikke die "experts" maar geloven dat fuel van één jaar oud niks meer waard is....

Richard Branderhorst zei:
Mooi mooi, weer wat wijzer geworden via Modelbouwforum. En ikke die "experts" maar geloven dat fuel van één jaar oud niks meer waard is....

"Wij" auto rijders rijden met brandstof met 10% olie, 25% Nitromethaan en de rest Methanol....
Ik heb mij laten vertellen, dat de bestanddelen verdampen, en dus een blik van een jaar oud, niet goed meer is.....
Nu zal het niet schadelijk zijn voor je motor, want de olie verdampt niet, dus uiteindelijk zal er meer olie inzitten, maar toch......

Wat wel een probleem is voor ons met wedstrijden, is de zogenaamde "nitromax" test, deze meting meet het soortelijk gewicht van je brandstof, welke 0.91 dient te zijn en dat komt overeen met 25% nitro, als dit anders is (welke kant op moet je ff niet aan mij vragen) dan kan je brandstof worden afgekeurd, en dat betekend diskwalificatie.......

dan is "ik heb mij laten vertellen" niet goed genoeg :wink:

met een afgesloten vat gebeurd niks.
het meten van het soortelijk gewicht is enkel om vast te stellen of je op het juiste percentage nitro zit volgens mij.

Gerard_nl zei:
dan is "ik heb mij laten vertellen" niet goed genoeg :wink:

met een afgesloten vat gebeurd niks.

Soms als je hem opendraaid, gaat dit gepaard met een "sis", al stond het blik donker en koel.....
Of die "sis" het blik inging of naar buiten komt, daar let ik niet op..... :wink:
Hoe dan ook, ik maak er ook geen probleem van, ik heb nog 4 liter staan van afgelopen seizoen, en omdat mijn brandstof 75,- Euro (exlusief mijn korting) kost voor 5 liter, ga ik dit dus echt niet weggooien en er volgend jaar gewoon mee verder........
het meten van het soortelijk gewicht is enkel om vast te stellen of je op het juiste percentage nitro zit volgens mij.

Dat is de gedacht erachter ja, maar je kunt ook tot iets van 32% nitro gaan, met minder olie, iets van 4%.... en dan nog geeft de meting geen fout aan.....
Dat dit niet bevoordelijk is voor je motor, dat vergeten we voor het gemak dan maar even... :wink:

Over de nitromax. kun je een hele discussie starten, laten we dat maar niet doen.......

Soms als je hem opendraaid, gaat dit gepaard met een "sis", al stond het blik donker en koel.....
Of die "sis" het blik inging of naar buiten komt, daar let ik niet op.....

Dat is volgens mij luchtdrukverschil.

Groeten, Patrick

Gewoon mee vliegen, tot je merkt dat de motor stationair slechter begint te lopen.
Als je dan nieuwe brandstof uitprobeerd en de motor loopt dan wel goed.
Dan is de oude brandstof niet goed meer. 8)

Gewoon inderdaad eens vergelijken met een nieuw tankje brandstof. Top toerental en het opnemen moet anders zijn als het niet goed meer is.

Nooit last gehad van oude brandstof. Terugtanken doe ik ook nooit, ik heb wel eens een vliegtuig gehad die een jaar niet gevlogen had en nog een halfvolle tank had, deze heb ik bijgevuld met nieuwe brandstof en hij liep er perfect op...

Ik meng altijd mijn brandstof zelf; 20% klotz, 10% nitro, 70% methanol. Meestal doe ik 2/2.5 jaar met mijn voorraad. Ik bewaar wel alles binnen bij huiskamertemperatuur. Geldt ook voor benzine.

Grt.

Back