Wanneer is het tijd om je Lipo te dischargen voor opslag?

Goede morgen,

Ik zou graag willen weten wanneer het tijd is om je Lipo gedeeltelijk te dischargen (60/70%) voor opslag.
Veel topics praten over: "Wanneer je de Lipo langdurig niet gaat gebruiken". Maar wat is langdurig? Iedereen schijnt daar een aparte visie op te hebben.

Als ik mijn Lipo enkele maanden niet ga gebruiken dan begrijp ik dat. Maar wat als ik mijn Lipo maar 1 of 2 keer in de week gebruik? Moet deze dan ook ontladen worden voor langdurig opslag?

Kan ik overigens gewoon een Lipo voltage metertje op de balance port van de Lipo laten zitten tijdens de opslag? Zo kan ik t.a.t. de spanning in de cellen in de gaten houden.

Vooralsnog heb ik geen antwoord kunnen vinden op mijn vragen. Als iemand een link weet naar een ander topic zou dat heel fijn zijn!

Graag heb ik jullie mening hierover.

Groeten,
Peter de Leeuw

Hoi Peter,

Ik zou het op maanden houden hoor. Volgens mij is hier ook geen eenduidig antwoord op maar wanneer je van plan bent een maand of wat de lipo niet te gebruiken zou ik hem pas in storage mode bewaren. Het schijnt zelfs beter te zijn ze te bewaren in de vrieskist ;-) Maar dan heb je het ook over maanden.

Kortom, 2 keer per week vliegen kun je ze gewoon na gebruik opladen en klaarleggen voor de volgende keer. Voltage metertje kun je er aanlaten maar waarom? Het voegt niets toe toch. Hij loopt niet leeg in een weekje.

Ongetwijfeld een hoop andere meningen maar ik zou me er niet druk om maken. Ik vervang de lipo's ongeveer om het jaar, laadt ze bijna allemaal met 4c en sla ze niet op in storage mode, tenzij ik van plan ben ze een paar maanden niet te gebruiken.

Succes!

Inderdaad.... Zo lang je 1 of 2 keer in de week rijdt , vaart of vliegt gewoon lekker opladen na gebruik.
Ga je echt een maand of langer niet vliegen wordt het aangeraden om ze op storage weg te leggen.

Het aansluiten van een voltmetertje op de balancer poort zou ik juist niet doen , die dingen verbruiken stroom en trekken je accu dus langzaam maar zeker leeg iets wat je juist niet wil.

Ik weet eigenlijk al voldoende. :) Hartelijk bedankt!
Inderdaad, dat metertje voegt niet veel toe. Zeker nu ik weet dat de Lipo's zo kort toch niet zichzelf ontladen (of althans niet zo veel dat het gevaarlijk wordt voor de gezondheid van de cellen).

perfect ik had dezelfde vraag...
aangezien ik nu aan t laden ben
en er een kans bestaat dat ik vandaag niet ga/kan vliegen
maar morgen is er een hele grote kans
maw kan ik em opladen dus zonder zorgen vandaag of morgen gebruiken THNX!!

Zou dat metertje niet aangesloten houden op de Li-Po. In de eerste plaats wordt de Li-Po belast, er loop een (kleine) stroom. In de tweede plaats, de voeding van het meetsysteem vind plaats uit de eerste twee cellen van het pakket. Laat je het metertje aan de Li-Po zitten dan worden voornamelijk die twee cellen ontladen. Je bent dan bezig onbalans in de cellen te creëren. En dat is niet de bedoeling.

Ik lees/hoor wel eens dat men ze altijd weg legt in storage mode, al zitten er maar een paar dagen tussen vooraleer weer te laden voor gebruik.
Blijkbaar gebeuren er bepaalde processen in de lipo bij volledige geladen toestand die de lipo doen verouderen.

Maar je hoort ook dat elke laadt / ontlaadt beurt de lipo doet verouderen.

Dus ja....

Wanneer ik weet dat de lipo binnen de 2, max 3 weken zal gebruikt worden leg ik ze volledig geladen weg.
Ik vind het erg vervelend als ik eens een half uurtje tijd heb om te vliegen dat er dan geen geladen lipo klaar ligt.

Langer dan 2 à 3 weken (bv. voor de winter of ga ik met vakantie) dan gebruik ik de storage mode.
Daarnaast zet ik een herinnering in m'n agenda om na 2 maanden de lipo's in storage na te kijken of ze niet te diep aan het ontladen zijn.

Heb zelfs al eens gelezen dat een club de test had gedaan:
- deel lipo's in storage voor de winter weg gelegd
- deel lipo's in geladen toestand weg gelegd

Meeste uitval was er van de lipo's in storage mode. ;)
Al was dat geen exacte wetenschap en kunnen er andere redenen zijn dat er bij die groep lipo's meer uitval was.

Sowieso niet dischargen aan de lader maar gewoon leegvliegen ;-)

Mijn richtlijn als ik thuis kom na het vliegen: Ga ik komende week vliegen? Zo ja: LADEN! zo nee: STORAGE!

Leuk punt is hier de zender lipo!
Die zet je VOL in je zender, en soms duurt het ene hele poos voordat je weer gaat vliegen...
Verschil is wel dat een zenderlipo geen grote stromen krijgt.

Ik wou ook nog even wat vragen betreffende de lipo's.

1.Na het vliegen zijn de ontvanger lipo's nog lang niet leeg, mag ik ze toch steeds weer terug volledig opladen zonder ze eerst verder te ontladen?

2.En ten tweede, raden jullie aan om ze de avond voor het vliegen op te laden of mag dit gerust of beter zelfs direct na het vliegen zijn dat je ze oplaad om dan de week erop ze eerst weer gaan te gebruiken?

Johnny.

LiPo's hebben net als NiMH accu's geen geheugen-effect, je hoeft ze niet te ontladen voor je gaat laden.
Wat gebruik je om de spanning van de ontvangerlipo's terug te brengen naar een voor de servo's acceptabel niveau?

Zie de FAQ/belangrijk/sticky, permanent vastgepind bovenaan in dit subforum Johnny
Wat is een lipo en hoe gebruik je die

Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's.
Accu's laden, gebruiken en bewaren

Hoi Ron,
Ik gebruik een Emcotec DPSI Mini 6.

Verder ben ik druk bezig om de faq's te doorzoeken naar antwoorden, want ben een beetje bang geworden na het steeds weer bol komen te staan van originele Emcotec Lipo's.
Heb nu net 2 nieuwe Turnigy lipo's gekocht 3600mAh 12C 2S en deze zou ik nu toch graag optimaal houden en liefst niet zien bol komen te staan.

Johnny.

Wat ik eigelijk altijd doe.

Na het gebruik van een lipo laad ik hem altijd in storagemode op.
Zodra ik denk dat ik een lipo nodig heb ga ik hem pas volledig opladen.

Ik weet namelijk nooit van te voren hoelang ik de lipo op ga slaan.

Ik denk dat dit principe goed werkt want ik gebruik hier lipos die al meer dan 2 jaar oud zijn.

Ik doe het ook op die manier.
Na gebruik op storage niveau brengen duurt een aantal minuten.
Een lipo van af storage niveau volladen duurt 20 minuten in normale situatie.
Wat is dan het probleem?
Gebruik je de lipos dagelijks dan maakt het weinig meer uit omdat omdat het aantal lading/ontladingen je lipos verslijt i.p.v.het in geladen toestand weg leggen.;)

Ik weet namelijk nooit van te voren hoelang ik de lipo op ga slaan.

Dat vind ik eigenlijk de belangrijkste reden.

Ik doe het meestal ook zo maar de laatste tijd duurt het balanceren bij het in storage
brengen van deze lipo,s wel erg lang,is het eigenlijk wel nodig om bij storage te balanceren? omdat je dat later bij het opladen toch weer doet.

Gr Giel.

Het is gewoon het verstandigste om altijd de balancer te gebruiken als je een LiPo laad.
Of het zin heeft om het ook te doen als je maar tot de bewaarspanning laad hangt af van de balancer die je hebt. Wanneer je een actieve balancer hebt is het zinvol. Als je een passieve balancer hebt kan je ook zonder balancer laden, die gaat namelijk pas aan het werk als de accu vrijwel vol is.

Ik doe het meestal ook zo maar de laatste tijd duurt het balanceren bij het in storage brengen van deze lipo,s wel erg lang,

Gr Giel.

Balanceren is nuttig als er sprake is van onbalans.
Als balanceren lang duurt dan is daar reden voor en meestal heeft dat met de staat van je lipo te maken dus enige onbalans.
Vaak gaat het om een paar hondertste volt onbalans.
Dus om hoeveel onbalans gaat het en als je dat niet weet lees dan je display af en als je dat niet hebt meet het dan op een andere manier.
Een lipo heeft niet het eeuwige leven en de eerste teken van slijtage is vaak onbalans omdat het wel heel toevallig zou zijn als elke cel exact even lang mee gaat.;)

Laatst bewerkt:
Back