Wanneer kan je van sim naar zelf vliegen overstappen

Sinds enkele weken oefen in heli vliegen op sim (RealFlightG4.5)

Nu ben ik zeker nog niet toe om zelf te kunnen vliegen maar ik zou eens willen horen wanneer je met een CP (bvb HK 450) mag beginnen te vliegen zonder onmiddellijk te crashen?

Dus wat je skills moeten zijn op sim om dan op een echt rc heli over te stappen.

Ik oefen altijd met de impala .30 (training). Is dit goed om te oefenen of is dit langs geen kanten te vergelijken met een HK 450 model?
Er zit ook een fusion450 model bij maar dit kan ik echt niet in mijn beeld houden :) (nog veel oefenen)

Zijn er andere / beter manieren om feedback te krijgen over hoe je bezig bent met de sim?
Zit nog niet in een club ofzo en ken ook niet onmiddelijk iemand die RC heli vliegt...

Geef je woonplaats in je profiel even op zodat andere helivliegers je misschien even kunnen helpen en wat laten zien. Wellicht is er ook een club in de buurt waar je wat info kan inwinnen.

Persoonlijk denk ik dat je al heel snel kan en moet vliegen omdat simmen en echt vliegen toch verschillend zijn. Als je op de sim je heli al redelijk onder controle hebt dan moet de praktijk met een niet te kleine heli ook lukken. Uiteraard moet je heli wel in orde zijn en goed afgesteld. Daar kan je in het begin bijna niet genoeg hulp bij krijgen.

Ik ben ook bezig met m'n overstap van vleugeltjes naar heli's en oefen zeer veel op m'n sim (aerofly pro). Op de sim voel ik me bijna een pro, inverted ed. zijn geen probleem en in "real life" ben ik nu bijna voorbij m'n "hoover" stadium. Ik wil toch zeggen dat het vliegen op de sim vooral interessant is om correct te leren reageren met je knuppeltjes. Als je eenmaal op het veld komt, waan je je toch in een andere wereld hoor. Je heli blijft echt niet zo netjes stil hangen als op de sim., constant knuppelen en 150% concentratie zijn de boodschap. Vooral het feit dat je na een crash langer dan 3 seconden moet wachten vooraleer je terug kan beginnen speelt ook mee in je achterhoofd. :) Succes met je training en doe het vooral in eigen tempo en, zoals je weet,..... de volhouder wint.

ik zou zeggen dat het heel goed is om te simmen, als je alles netjes kan en zonder nadenken je heli rond kan vliegen ben je klaar voor het echte vliegen.
bij het echte vliegen heb je in het begin de schrik die meespeelt.
Dat is dan echter iets waar je je over moet zetten en gewoon durven dan.

ik heb zelf vorige week de stap gemaakt naar een "echte" heli.
en ik kan zeggen dat valt vies tegen...
Trainingskruis is aan te raden, ik heb er zelf 1 gemaakt van vliegerstokken en schuimballetjes.
nu kan ik landen in een hoek van 45 graden zonder dat het me rotorbladen kost.

ik kan alleen maar zeggen, veel oefenen!

succes

ik oefen eerst ff op de sim en probeer het daarna in het echt..

eerst probeer je bijvoorbeeld de hele tijd op 1 plek te hoveren op de sim, vervolgens probeer je het in het echt, voel je je niet zeker hover dan nog een extra uurtje op de sim en probeer het nog eens..

en zo ga je telkens een stapje verder.. en zoals al word gezegd, het helpt je om je hersenen te trainen wanneer je welke stuurbewegingen moet maken.. het echte werk is er niet mee te vergelijken..

groet

in het echt heb je voornamelijk schrik en zenuwen die je parten spelen zeker als beginner, eens je je wat op je gemak voelt is het een kwestie van dagen/ weken alvorens je 100% zelfverzekerd aan het rondtuffen bent

Zo een trainingskruis met 4 balletjes uit de winkel zou ik afraden, daarvan gaat je heli kapot :
Trilt als een gek, breekt direct bij het landen, dan moet je weer een nieuwe kopen van 10 euro!, en kan ook nog eens tussen de wieken komen, als zo een stokje losgaat door het trillen.
Ik heb nog van de sneeuw mijn isolatiematriaal voor verwarmingsbuizen met tieribs aan het landingsgestel vast!
Hierdoor gaat je helikopter stuiteren bij een ruige landing, en zal het landingsgestel nooit kapot gaan!, en bespaart bij elke landing 10 euro!

Maakt hem ook iets stabieler omdat je het zwaartepunt omlaag brengt.
Het grote nadeel van trainingskruizen vind ik vibraties, en een totaal ander gedrag op je cyclic stick.
Verder vind ik een trainingskruis onder bijv. een 450 heli op een niet vlakke ondergrond eigenlijk gevaarlijker dan zonder een kruis, als je even achter een polletje blijft haken kost je dat een setje bladen en alles opnieuw afstellen in de kop.
Ik heb hem er zelf dan ook heel snel onderuit gelaten.
En ben gaan oefenen op een gladde ondergrond (asfalt).
Gewoon een vierkant van een meter met krijt uitgezet, en iedere keer een 40 cm los komen en proberen exact boven het vierkant tail-in te hoveren en de heli weer in het vierkant neer te zetten.
Later het vierkant maar 50 cm groot gemaakt en hetzelfde gedaan.
Net zo lang dat ik hem goed stabiel kon hoveren en landen op 1 plek.
Vervolgens hetzelfde gedaan met onder 45º te hoveren en side-in.
Daarna geschoven links rechts hoveren met twee gekrijte vierkanten van 50 cm ong. 4 mtr uit elkaar.
weer onder 45º links en rechts geschoven heen en weer hoveren etc.etc.
Net zo lang dat ik bij de vierkanten de draai durfte te maken en nette circuits van rechts naar links kon vliegen.
Daarna ben ik gaan oefenen om de vierkanten te ronden en er een achtje omheen te vliegen, duurde het langste :)
Mijn volgende stap was een groot veld opzoeken met lekker veel vliegruimte en vliegen met dat ding.
(een vliegclub heeft meestal een groot veld waar je geen last hebt van kinderen, honden of ander afleidende zaken ;) )
Hoogte is dan je vriend, en je hebt de techniek om op tijd te herstellen als je een stuurfout maakt.

Succes!

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Dan heb ik nog wel ff te gaan Eric!!;). Heb gister nog ff in de parkeer garage gehoovered en ging goed! Heb hem maar 1 of 2 keer op moeten pakken en opnieuw weg moeten zetten. Voor de rest gewoon in de lucht gebleven op ca 30 a 40 cm hoogte. Merkte wel dat mijn stick uitslagen in het echt wat groter zijn als op de sim, misschien komt dit door mijn dual rates? anyway, kruis er onderuit?

Komt inderdaad door de dualrate waarden David.
Hoe meer uitslag je erop hebt staan, des te directer/sneller reageerd je heli.
Als je het kruis verwijderd, zou ik even niets aan die dualrates veranderen.
Als je hem netjes zacht en vlak neer kan zetten, zonder te stuiteren ofzo ;)
Dan zou ik het kruis er onderuit laten.
Let wel op dat je heli dan veel makkelijker los komt als met het kruis, en de heli reageerd een stuk directer als voorheen.
Hij hoeft dat kruis namelijk niet meer mee te sleuren...
Houd hem heel! :)

Grt,
Eric

Voor de zekerheid nog ff 1 of 2 lipo's leeg hooveren. Als dit dan goed gaat zal ik het kruis er onderuit halen. En bedankt voor de tips als het kruis er onderuit is;)

Hooveren enzo...

Ben ook bezig in het hoover stadium.
Op advies van pro's een hoepel gemaakt van PVC buis.
Weet zeker dat me dat al een crash gescheeld heeft!

Ben ook wezen hooveren op asfalt tussen 2 mega grote expeditiehallen in, de meteo was 5 bft dwars over de hallen heen. Eerst goed gekeken en gevoeld/ ingeschat of er turbulentie door meteo wind was. Situatie leek me acceptabel...

Niet dus. na een minuut of 5 tóch last van de turbulentie waarbij de heli in 1x van 50 cm hoog naar de grond viel. Resultaat: 1x tailwing gebroken, tailas krom, tailbuis uit het lood en een deuk in mijn ego.:mrgreen:

Inmiddels alweerproef gedraaid en heb bladspeling op de mainrotor. Mainshaft recht, ben nu nog aan het zoeken....ws de bevestiging van de bladhouder.

Vraag me af of de schade anders zou geweest zijn op gras. De impact lijkt m.i. softer.

Leermoment: Ga niet in het lee vliegen waar het rustig lijkt. Door de willekeur/turbulentie van de venturi (in dit geval) maakt het hooveren onvoorspelbaar.

Voorkeur blijft (kort) gras, echter minder ideaal vanwege polletjes waar je kunt blijven haken...anderzijds asfalt is erg hard... iemand tips?

gr. Luc

nog een leermomentje voor je, als je heli in een vlaag ineens 50 cm wegzakt heb je te lage headspeed.. hij zal altijd wel iets op en neer schommellen maar door je headspeed te verhogen (door de hov pitch wat lager te zetten) heb je daar minder last van.. ook draait dan de tail harder waardoor de heli wat minder last heeft van de vlagen en wat beter in positie blijft..

misschien nog een tip wat mij heel erg helpt, spuit of tape de neus van je canopy in een opvallende kleur, zo ga je vanzelf de neus telkens de goede kant op sturen en op de 1 of andere manier heeft mij dit enorm geholpen om het nose in hoveren en het rondvliegen te leren.. ik heb met tape ook 2 horizontale lijnen over de canopy getaped zodat ik ook die stand beter kan waarnemen..

groet

Laatst bewerkt:
Wat luc aangeeft is niet onbelangrijk als je buiten gaat oefenen.
Je kan beter helemaal in de wind staan dan achter een muurtje of een ingesloten gebied.
je hebt dan inderdaad veel meer last van onrustige lucht en valwind.
Je moet zowiezo leren omgaan met wind, heb je eigenlijk altijd in nederland..
De headspeed omhoog is ook een goede tip van SirSmokealot voor vliegen in wind, maar ook een constante headspeed helpt enorm.
Daarom raad ik altijd aan om zodra je de heli goed stabiel kunt hoveren en er rustig bij staat, om met de Idle-up mode te gaan vliegen (vast toerental, variabele pitch).
Maakt je heli veel fijner bestuurbaar met en zonder wind.

Gewoon met stapjes van 5% ophogen en kijken hoe het aanvoelt.
Theorie is machtig (dat je de juiste parameters aanpast) maar instellen moet je vaak gewoon proberen, werkt het beste.

Back