Wanneer stoppen met vliegen (ivm LiPo niet leeg vliegen)

Heb net een Honey Bee v2 gekocht. Maar wanneer moet ik stoppen met vliegen ivm de LiPo niet leeg vliegen.
Weet dat daar tools voor zijn. maar WAT ??
Luuk

Je merkt het vanzelf wel. De heli zal naar beneden zakken. :bye:

Volgens mij heeft Esky al een hele tijd een ingebouwde beveiliging op al haar heli waarbij je eenvoudigweg de heli naar beneden zult zien zakken.

Uiteraard moet je daarna niet super eigenwijs gas blijven geven want dan gaat de heli wel leger dan gezond is voor je lipo.

Maar in feite heb je zo'n lipo alarm niet echt nodig.

Time gewoon het moment waarop de heli écht naar beneden zakt en vlieg vervolgens in het vervolg 2 minuten korter. Dan weet je zeker dat je lipo lang mee zal gaan.

Wat ook helpt is je lipo niet hoger dan 1C te laden. Bij een 1000mah lipo is dat bijvoorbeeld 1.0A. Als je laadt met de Esky lader, dan zul je ook met 1C laden (zelfs met een iets 'zachtere' laadcurve dan je lipo aan zou kunnen.).

Volgens mij heeft Esky al een hele tijd een ingebouwde beveiliging op al haar heli waarbij je eenvoudigweg de heli naar beneden zult zien zakken.
Klopt met de standaard ESC slaat de moter bij 3,0 volt af. Lekker handig als je wat hoog zit. De ESC van de KDS kun je wel zo instellen dat de motor op halve kracht gaat werken. Handiger, betere ESC en goedkoper.
Groeten
Martin

Klopt met de standaard ESC slaat de moter bij 3,0 volt af. Lekker handig als je wat hoog zit. De ESC van de KDS kun je wel zo instellen dat de motor op halve kracht gaat werken. Handiger, betere ESC en goedkoper.
Groeten
Martin

Hij slaat niet gelijk af en ook niet pas bij 3,0 volt. De ESC heeft een beveiliging waarbij je je lipo niet leger kunt trekken dan zo'n 3,50 volt per cel en dan is je vermogen al uit je motor en staat je heli al op de grond. Je lipo gaat kapot onder de 3,30volt per cel en dat is dan ook waarom al bij het naderen van 3,60 volt per cel in redelijk korte duur van maar enkele seconden de motor uit gaat.

Je hebt dan ook altijd wel precies de tijd over om te landen, maar zoals ik al zei is het beter je vlucht te timen en die gedwongen daling te omzeilen.

vlieg een aantal keren en kijk hoeveel je moet laden. Een goed uitgangspunt is ca 80% leeg.
Zet de timer van de zender dan zo dat je dat net haalt.
Je hebt dan genoeg tijd om de heli fatsoenlijk terug te vliegen en te landen.

Ik zou niet vertrouwen op de beveiliging in de ESC. Dat komt toch altijd onvoorspelbaar, en iets als half vermogen heb je toch niets aan als het bijv. iets meer waait of zo.

Je vliegt dan misschien wel iets korter. compenseer dat gewoon meet een extra accu. De grenzen opzoeken doe je al genoeg bij het vliegen. De grenzen van de electronica kun je beter vermijden (IMHO).

Ik heb al 2 keer gezien bij ons op de club dat een liposaver pas reageerde bij 6% volle lipo, en 1 keer helemaal niet, en lipo las 0% af.

Gewoon leren vliegen met een timer in je remote. ;)

Battery monitor van HobbyKing werkt perfect, maar ik vlieg toch liever op timer in combinatie met de battery monitor. Vanaf je het rode lampje ziet en je hoort de buzzer, dan is het tijd om te landen. Da's na ongeveer 9 minuten gewoon rondvliegen, geen 3D dus.

Bij het opladen zul je zien dat je de lipo zo'n 2000mAh kunt opladen. M.a.w. de lipo was dus voor 90% leeg.
Om safe te zitten vlieg je de lipo voor max. 80% leeg, dus vlieg je iets minder lang dan 9 minuten. Ik zet de timer altijd op 8 minuten.

In principe is vliegen tot je de lipo monitor hoort niet schadelijk, maar je moet dan wel direct kunnen landen. Als je dat niet doet heb je echt kans om je lipo te beschadigen, de spanning valt op het einde immers veel sneller dan bij het begin.

Vliegen tot je ESC ingrijpt vind ik niet zo'n goed idee, daar kun je nooit de impact van inschatten.

Back