Warbird: Parkzone of Hobbyking?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door dozo, 3 sep 2012.

  1. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    Via een coax heli via fp naar cp gemigreerd maar in de tussentijd werd ik op de simulator gegrepen door de parkzone warbirds. Ik had al een DX6i dus toch maar eens een bnf Micro P-51 Mustang gekocht (met 5 extra accus!) en man wat heb ik er een lol van. De rudder stond een beetje uit het lood (weggetrimd, gebruik rudder nauwelijks als ik aan het raggen ben) maar verder vloog ik er zo mee weg. Dat ik vroeger frevent flight simulator gebruiker was en eerst flink op de sim met de grotere parkflyers geoefend heb hielp natuurlijk wel, het is voor een beginnen een heel snel wendbaar beestje. Inmiddels tientallen accus op leeggevlogen en enige schade tot nu toe is een afgebroken roer (achterwiel bleef haken bij een landing met veel wind).

    Gezien het succes met de micro ben ik aan het oriënteren op een groter model warbird. Flaps en retracts vind is dan wel een vereiste. Nou vind ik op de sim de P-47 jug geweldig vliegen, maar de spit is toch net effe wat sneller en spreekt me qua model ook meer aan. Onder andere Parkzone en Hobbyking (Durafly) maken mooie modellen. Durafly modellen hebben zelfs verlichting.

    Ik kon niet zoveel vinden over andere specifieke verschillen tussen de parkzone en hobbyking modellen (afgezien van de prijs en verkrijgbaarheid van onderdelen). Omdat dat mijn eerstvolgende avontuur gaat worden en het geld niet mijn zak in komt vliegen wil ik een goede keuze maken.

    Ik vind de Jug stoer, maar de Spit spreekt me toch het meeste aan. In de sim vlieg ik ze en land ik ze nog met een fair wind (de toestellen waaien dan al weg van het veld) dus met dat en die pak hem beet 30 vlieguren micro durf ik de stap wel aan ;).

    Dus, wat is jullie ultieme parkflyer warbird?

    Deze is toch wel vet hoor..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Dozo,

    Ik heb zelf gevlogen met de mustang en de corsair van parkzone.
    Daarnaast heb ik 2 leerlingen laten lessen met de corsair. Het mooie was er (o.a.) door een mid-air wel vanaf maar hij bleef vliegen :)

    De spit heb ik dan toevallig niet mee gevlogen, maar ik ga ervan uit dat deze net zoe goed vliegt als de andere parkzone modellen. Daarnaast heb ik diverse HK warbirds ingevlogen voor clubleden.

    De mustang kan je met veel wind vliegen, de corsair net wat minder De spit er een beetje tussen in schat ik zo in.

    In vergelijking met de HK warbirds, die vliegen naar mijn mening per definitie niet. Het schuim is echt van veel mindere kwaliteit en de meeste vliegers met HK birds moeten bij aankomst eerst de afgebroken stukken lijmen voor ze kunnen vliegen.

    Dit is uiteraard mijn mening en zal vast wel wat aanvallen van HK vliegers uitlokken :)

    suc6 met je keuze!

    edit: blijf alleen uit de buurt van de Messerschmitt.. dat vond ik een draak om te vliegen :snipersmile:
     
  3. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    Bedankt voor je input. Geldt die slechte schuimkwaliteit ook voor de Durafly toestellen?

    Ik dacht juist dat de Spit juist het snelst en meest wendbaar is van de serie? Ik weet dat je niet helemaal kunt afgaan op een simulator maar daar is de Spit in ieder geval behoorlijk sneller dan de P-47 en de Corsair. De Mustang heb ik in micro, dus da's geen vergelijking. Ik heb het gevoel dat de Corsair wel het toestel is dat het meest stabiel langzaam vliegt.
     
  4. FCdopertje

    FCdopertje

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi,

    Ik heb zelf de mustang van Parkzone en op het veld zien vliegen:
    De Spitfire, Corsair en de wildcat.
    De Wildcat vliegt niet al te best. Waggelt erg.
    De corsair vliegt mooi en stabiel maar kan niet zo goed tegen wind en bij sterkere setup begeven de vleugels het.
    De Spitfire vliegt erg goed en geeft een mooi vliegbeeld, maar ook wat wind gevoelig en vleugels zijn ook minder bestand tegen krachtige setup.
    De Mustang is wel de best vliegende van het stel. Kan je goed opvoeren en is ook bij windkracht 4/5 nog goed te vliegen.
    Aangezien je retracts wilt zou ik voor de spit gaan.
    Wil je de best vliegende en denk je eraan om er een snellere setup in te gooien ga dan voor de P51.
    Zou geen hobbyking nemen. Voor paar cent meer heb je bij parkzone een mooi en goed vliegende warbird.

    Groet,

    Rob
     
  5. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    Kijk, daar heb ik wat aan :). Ik heb gezien dat Parkzone met ASX3 uitkomt op de micros. Wellicht dat dat voor de grotere birds ook nog komt, dat zou voor de spit wel een leuke optie zijn.

    Gisteren inmiddels met de (standaard motor) P-47 van een vriend gevlogen, en verbazend gelijk als in de sim eigenlijk. Stabiliteit in de wind viel me heel erg mee, probleemloos eigenlijk, en ruim voldoende kracht.

    Voel toch nog steeds erg veel voor de spit. Vind het scale flying aspect mooi en ja, dan horen er retracts bij natuurlijk en voor de spit lijken me flaps ook wel handig, de landingsnelheid lijkt me vrij hoog in vergelijking met andere toestellen.
     
  6. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Zeer late reactie,
    Al wat gekocht?!

    Ik zou voor Parkzone gaan.
    Ik ga binnen kort een H9 Spitfire kopen met Saito 100 en Keleo uitlaat (Keleo Creations Inc.)
     
  7. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    Thanks! Ik heb al een Parkzone micro Mustang, en omdat het nog lang duurt voor de volgende zomer heb ik besloten om nog een micro aan te schaffen, de nieuwe Parkzone Spitfire Micro met AS3X stabilisatie. Was vandaag bij Quartel en daar komt ie komende week binnen, dus eentje apart laten leggen. Ben benieuwd hoe dat vliegt in vergelijking met de Mustang. Heb nog een carbon cub overwogen, ook ontzettend leuk toestelletje (zelfs met flaps!) maar ben toch een beetje verslingerd aan war birds.

    Ik hoop nog steeds op een wat volwassener Spitfire van Parkzone met wat toeters en bellen want kaal zijn ze standaard wel he (zonder verlichting, flaps en retracts).




    Voor een tweedehands Spit of P47 hou ik me nog wel aanbevolen ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    damned! Die had ik nog niet goed bekeken: De FMS Mustang v7. Nog meer keuze! Die chinezen stoppen ze flink vol met features. Retracts met doors (zelfs voor achterwiel), flaps, verlichting, 8 (!) color schemes bechikbaar en zelfs een sliding canopy.

    Kwam de FMS op het forum ook al hier tegen.

    Scale detail is prima in orde, maar hoe vliegt ie ten opzichte van een parkzone? En is hij net zo "gammel" als de hobbyzone?

    en ehm.. v8?



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    Kan iemand me vertellen hoe de FMS 1400 modellen zijn qua bouwkwaliteit / stevigheid / vliegeigenschappen ten opzichte van de parkzone?
     
  10. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    Ok, micro Spit van parkzone is binnen. Mooi gedetailleerd, netjes in de verf, al heb ik het idee dat ze de vleugelconstructie hebben aangepast, de romp sluit niet mooi aan op de vleugel en dat kan technisch best.

    Maar zonder meer het extra geld waard ten opzichte van de Mustang als hij de aangeprezen vliegeigenschappen ook nog waar maakt.

    Ik ga voor schaal, dus volgende wordt waarschijnlijk toch de FMS Mustang
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. pilot64

    pilot64 Guest

    durafly of parkzone

    Hallo,

    Mijn naam is Rob en ik ben nieuw op dit forum. Ben 48 jaar en verzot op RC vliegen. Heb nu zo'n 35 vliegtuigen. Lees al een tijdje op afstand mee.
    Ik zie de discussie / vraag durafly of parkzone. Ik heb alle vliegtuigen van Durafly en alle vliegtuigen van Parkzone. Mijn objectieve conclusie:

    Durafly biedt meer waar voor zijn geld. De vliegtuigen zijn voorzien van alle features. Het foam is extreem sterk. De afwerking is mooier en getrouwer dan pkz. Alle onderdelen zijn goed verkrijgbaar bij Hobbyking. Inmiddels zijn de vliegtuigen ook te koop bij HK germany. Je betaalt ongeveer 135,00 euro voor een compleet vliegtuig met retracts, flaps, lichte (vergelijk dat eens met pkz). Verzending vanuit duitsland met DPD voor onder een tientje.
    De vliegtuigen hebben echter allemaal een groot nadeel. Bij een 4-prop (erg scale) hebben ze allemaal de neiging om te sterk naar links te trekken. Je moet enorm met rudder rechts bijsturen. Soms erg moeilijk om het vliegtuig rechtuit op te laten stijgen. Ik heb de props vervangen door airscrew 2 props. En in bijna alle vliegtuigen ook een nwe motor gezet (15 dollar) turniqy 3536 1400kv. Ze vliegen dan als monsters: razendsnel. De retracts kunnen zeer beslist tegen een stootje mits je natuurlijk goed landt. Anders buig je ze eenvoudig recht. Degelijk materiaal.
    De vliegeigenschappen verschillen.
    P47: topper, glijdt door de lucht
    T28: idem
    skyraider: idem
    F4u: wiebelig, dus minder strak. Heeft bij opstijgen op gras neiging nose-over
    P51: snel, en zeer wendbaar, maar ultra strak
    Vampire: strak
    D88: moeilijk te vliegen, snel een stall. Leuk om te zien, maar niet zo leuk om bijna te zien crashen.

    Voordeel van durafly is dat de spareparts veel goedkoper zijn. Nwe snelle motor 15,00... bij pkz rond de 40 - 50,00. durafly retract 7,50 dollar en pkz eflite rond de 50,00.

    Ik geniet nog steeds van vliegen met pkz modellen. Vooral de P47 is een absolute topper. De spitfire vliegt ook top, maar heeft de neiging tot nose-over bij opstijgen of iets te strakke landing (of op gras). Bij het landen zweeft de spit naar binnen. Heel mooi, scale en relaxed vliegt de pakrzone stinson reliant.

    Kortom:
    durafly meer waar voor je geld, mooier uitgevoerd, goedkopere spare-parts (retracts voor rond de 7,00 dollar waar je bij pkz 50 betaalt), alleen 4-prop levert veel left tendency.

    En wil je helemaal los gaan:
    koop dan echt motorgeluid bij Mrrcsound.com. Plug&play en je weet niet wat je hoort. De mini en budget passen in de meeste durafly en pkz vliegtuigen. Je wisselt ze binnen 5 minuten om.

    Overigens heb ik ook FMS 1400mm vliegtuigen. Duidelijk familie van durafly. Alleen tandje groter. Vooral rustig opstijgen en niet te snel omhoog omdat ze dan een stall maken. Maar ze vliegen helemaal top en strak.

    veel vliegplezier,,, ik ga zo even blokkie om: woon recht tegenover een enorm akkerveld (mais is eraf), met 3 meter breed, 200 meter lange asfaltweg in het midden :))). Altijd weer een uitdaging om te landen.
     
  12. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    wow thanks Rob :). Dat maakt mijn keuze een stuk makkelijker. FMS of Durafly wordt het. Qua prijs is Durafly een topper natuurlijk, voor een volledige FMS moet je toch wat meer neertellen. Maar de afwerking van de FMS en de scale looks zijn dan wel weer top. Dat geluid is inderdaad erg vet!

    Heb net de maiden met mijn micro spit gemaakt, 6 accus leeggevlogen. Er stond een wat vlagerige wind en dat is toch wel wat veel voor zo'n klein kistje maar was goed te doen. Wat me opvalt is dat je hem heel snel overtrekt, zeker in de bochten, en ik zal zeker wat expo gaan instellen om wat meer scale te kunnen vliegen. Jammer is dat de 180 mAh accus net niet onder het kapje passen (maar dan vlieg ik gewoon zonder kapje). Ga het compartimentje waarschijnlijk ietsje dieper maken.

    Reversed flight is (zelfs voor mij) peanuts met de AS3X stabilisatie, rolls echter heb je wat hoogte voor nodig, die gaan niet zo flitsend als met de mustang. Loopings zijn bijzonder kort en krap en met een beetje rudder extra vlieg je rondjes van een paar meter.

    Moet nog wel even goed trimmen (moest elevator flink naar beneden trimmen, staat echter recht in rust) maar heb daar wat rustiger weer voor nodig. Ook had ik af en toe wat moeite met binden, zender aan en uit helpt, maar heb in een paar gevallen echt opnieuw moeten binden bij het wisselen van accu. Da's dan wel weer vreemd.

    Al met al doet de AS3X het in mijn ogen uitstekend, maar het blijft natuurlijk een licht weer vliegtuigje vanwege zijn gewicht.

    Als dit een van je eerste kistjes is raad ik aan om echt op de sim wat te oefenen want het is een zeer wendbaar en snel model. Ik heb erg veel lol gehad an mijn sim vluchten, want hoewel de PKZ micros er niet standaard inzitten geeft het een natuurgetrouw gevoel.

    Vorige week heb ik even kort mogen vliegen met de grotere PKZ Spitfire. Ik mis daar echt de flaps want je komt behoorlijk hard binnen. Zal zeker ook aan mijn vliegkunsten liggen, maar het werd beaamd door de eigenaar (thanks Bob!).
     
  13. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    Laatst bewerkt: 19 okt 2012
  14. TDO

    TDO

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Zwalm (BE)
    Hallo, ik ken niet het verschil tussen de FMS en de Parkzone warbirds. Ikzelf heb een F4U en een T28, beiden 1400mm van FMS. Ik ben daar zeer tevreden over. Beide vliegtuigen zijn zeer sterk gebouwd en hebben zeer goede vliegeigenschappen.
     
  15. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    Ja ik krijg ook een steeds beter gevoel bij FMS. Zit alleen nog een beetje tegen de grootte aan te hikken (vervoer etc), en dan is de durafly 1100 wel weer erg compleet en aantrekkelijk.
     
  16. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    @dozo,

    Ik ken alleen de parkzone toestellen en daar ben ik zeer tevreden over. Zelf heb ik de Mustang, Corsair en de Spitfire.

    De Mustang is het best snel te maken en vliegt nog zeer stabiel bij windkracht 4-5. Durf er zelfs bij 6 nog mee te vliegen (met snelle setup). vorige week nog in Zandvoort op het strand gevlogen bij windkracht 6. Snelheid ligt dan tegen de 180 km/h (gemeten)met wind mee. Dit toestel is ook het sterkste en het meest wendbaar van de drie. toestel gooit makkelijk op en land ook eenvoudig. Ca 130,- in nederland

    De Corsair vliegt mooi bij niet te veel wind en vliegt veel rustiger en gemoedelijker. Bij meer wind waggelt deze behoorlijk. snelheid schat ik standaard op ca 70 km/h. Deze heb ik al eens sneller gemaakt waarbij de vleugel spontaan afbrak. Makkelijk op te gooien en heel goed te landen. Van de Corsair is nu overigens wel een nieuwe versie heb ik gezien.

    De Spitfire vindt ik zelf het mooiste vliegbeeld hebben, is ook net iets "luxer" uitgevoerd. Deze waggeld ook een beetje boven de windkracht 3 maar is nog goed te vliegen. De motor van de Spit is standaard ook net iets krachtiger dan de Corsair. Deze zal standaard rond de 80 a 90 km/h vliegen. Wanneer de dikte van de vleugel bekijk durf ik het ook niet aan hier een snellere setup in te zetten. De Spit is wel lastiger vast te pakken om op te gooien en wil bij landen net op het laatste moment wegvallen over een vleugel. Is een beetje wennen maar niet echt een probleem. Circa 130,- incl verzenden vanuit GB.

    De P-47 heb ik ook wel gevlogen, deze is net iets lomper als de Spit maar is redelijk te vergelijken.

    Kortom de Mustang vliegt mijns inziens het beste en heb je met een snelle setup denk het meeste fun voor. Daarna gaat mijn voorkeur uit naar de spit. Bijkomend voordeel is dat alle onderdelen los verkrigbaar zijn en in de meeste gevallen ook op voorraad in NL, zodat je niet 3 tot 5 weken hoeft te duimendraaien.

    Laatst een maiden van een HK mustang gezien (ca $100,- zilverkleur) gelijk problemen met onderdelen die loszaten en standaard totaal geen snelheid.

    Daarnaast is de PZ modellen handzaam 100cm tot 110cm, past nog net lekker in de auto. De PZ toestellen vliegen over het algemeen gewoon goed "out if the box" en de accu's 2200 3s zijn niet zo duur en een snelle HK setup is ook goed te betalen ($50,-).

    Kijk ook eens op de Parkzone P51 Mustang draadje/Parkzone Spitfire draadje/Algemeen Parkzone warbird draadje

    Als ik jouw ervaring zo inschat zijn alle bovenstaande toestellen geen probleem voor jou.

    De andere merken FMS en Durafly heb ik geen ervaring mee.

    Succes met de keuze

    Gr Jerry
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2012
  17. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    dank je wel voor je reactie Crasher. Ja die draad heb ik al eens doorgeworsteld ;). Groot nadeel van de PZ spit vind ik het ontbreken van flaps, en retracts kosten zelfs nog extra.

    De kleine spit vliegt ook prima inmiddels, beetje minder uitslag op de rudder/elevator en wat meer expo. Ook met wat wind nog prima te vliegen. De wingtips zijn echter uiterst broos omdat er ook een naadje op loopt. Ik tikte het toestel tegen mijn been aan en knap, scheur aan de bovenkant. Niks wat een beetje lijm niet kon redden trouwens.
     
  18. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Heren,

    Zelf ook een grote foamie liefhebber en mijn ervaringen zijn gelijkaardig aan wat iedereen te vertellen heeft en elk merk (zelfs de verschillende modellen van 1 merk) hebben allemaal voor en nadelen.

    Verleden week een PZ Spit ingevlogen en ik was onder de indruk van wat er mogelijk was met dit toestel, gewoon retestrak en een goed doordachte setup tussen gewicht en performantie. Alleen betaal je zoals hierboven aangehaald de helft van een toestel van een ander merk als je retracts wilt en het is geen garantie voor succes, de PZ Spit is notoir gekend om op zijn neus te gaan staan bij de minste weerstand, ook op vers gemaaid gras...Je moet dus ook al aanpassingen gaan doen (geen grote uiteraard)

    Ik heb ook de FW190 van Hype en daar vlieg ik reeds 1 seizoen tot grote tevredenheid mee, één nadeel, het stickertje PnF moet gewoon verwijderd worden van de doos, het is een PnF als je 5 minuten fun wilt hebben om daarna het decor in te gaan. Er zijn fouten aan het ontwerp die zelfs een reinste beginner niet zou maken laat staan dat je er dan 1000-den wereldwijd te koop aanbied. Het intrekbaar landsgestel is bagger en houdt het geen 10 vluchten uit en is, jawel, vervangen door E Flight retracts van 60 Euro....het was het wel waard want dit toestel verdient het gewoon.

    Idem met Durafly, je moet je huiswerk maken, heb de Vampire op de "bouwtafel" staan en er zijn bepaalde "problemen" mee, kleine zaken maar toch, een fan die die helemaal uit balans is en met 35000+ toeren draait is gewoon problemen vragen. De twin booms MOETEN met carbonbuizen verstevigd worden of hij komt niet meer uit een duikvlucht.... Het kost je tijd (uren) om die goed te balanceren en andere zaken aan te pakken. PnF? ik dacht het niet....

    Ik heb de indruk dat wat PZ, E flight en FMS betreft er meer "fieldwork" bij te pas komt. Je kan mij niet vertellen dat wie de Durafly Vampire ook heeft getest vond dat de fan lekker draaide.....(en het is niet alleen mijn fan die uit balans was, heel het net heeft het er over....). Voor dat "fieldwork" betaal je gewoon meer maar je hebt dan ook een product die de test doorstaan heeft door doorwinterde piloten.


    Ik heb met goedkope merken soms het gevoel dat een toestel in een testfase reeds op het grote publiek wordt losgelaten en dat de feedback (soms is het gewoon modder gooien maar daarom niet minder waar) van de eindgebruiker komt via fora en internet en dat men van daaruit dan aanpassingen gaat doorvoeren (zoals de Hype FW die aan versie 2 zit inmiddels om er maar één te noemen) maar dat is met FMS niet anders met hun warbirds.

    Voordeel van goedkope merken is dat ze met kleine ingrepen zo goed kunnen vliegen als de duurdere merken maar die ingrepen moet je dan wel ter harte nemen.

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2012
  19. dozo

    dozo

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Aalsmeer
    wijze woorden Stevo. Heb wel het idee dat FMS toch wel wat doorontwikkelt. De Mustang is inmiddels versie 7 (of 8 als ik sommige sites moet geloven). Een beetje klussen vind ik niet erg als de basisconstructie van het toestel maar goed is en de handling ook. Ik ben nog maar net bezig, zo'n beetje aan het opbouwen, het geld groeit me niet op mijn rug dus ik wil een verstandige keuze maken voor iets waar mijn hart ook ligt. Ik geef echt liever iets meer uit voor iets goeds en ik zou het ook wel willen kunnen vliegen vanaf een flink veld. Dus 1400 is toch wel een beetje aan de maat al. Of hebben jullie daar andere ervaringen mee?
     
  20. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp

    Ik wil ook de nieuwe FMS Mustang versie 7 kopen, nu kwam ik op de volgende site de V8 tegen voor een opruimingsprijs van € 199,= alleen geel is er nog, maar de bij Bananahobby genoemde V7 komt in Europa als V9 te koop, vandaar dat de V8 hierdoor in de aanbieding is;)

    De V9 gaat ongeveer 239,= kosten

    RC-PLANES FMS propeller Big Scale


    Jan
     

Deel Deze Pagina