Warm lopen 4 takt motor

• Topicstarter Topicstarter Inferno
  • Startdatum Startdatum
I

Inferno

Guest
De 4takt motor thunder thiger 15cc loopt dus warm :? . Ik heb even naar de winkel gebeld hiervoor. Die vroeg welke brandstof gebruik je, het is dus wildcat 15% nitro, daar kan het niet aan liggen. Het 2e advies dat hij gaf was dat men throttle curve te laag ligt. Dat er teveel pitch gegeven wordt voor te weinig gas en dat de motor dus moeite heeft om de schroeven goed rond te krijgen. Dat is ook wel het geval zo, hij geeft rap toeren in bochten. Ik denk dus dat het hier aan ligt maar kan iemand mij verklaren waarom ? Zaterdag zal ik dit probleem proberen weg te werken.

Het betreft hier dus een unistar 60 van graupner. De bladen zijn 688mm van graupner. Vlakke bladen. De pitch staat tussen -4 en +9 zoals de handleiding het aangeeft.

Mvg Joris

Het eerste wat me te binnen schiet, is dat je moet uitvogelen wat het ideale toerental is voor je motor. Daarna kan je met een tach meten welk toerental je op de head draait, en met je tandwielverhouding berekenen of je in de buurt van dat ideale toerental zit. Je kan dan met je tandwielen je ideale motor-toerental zo te krijgen dat je headspeed goed is.

Wat is warmlopen?

Het is normaal dat een viertakt warmer loopt dan een 2takt omdat de plug anders dooft.

Ik kan men vinger max 1 sec. tegen het motorhuis houden. Ie was gewoon te warm.

Ik zal is op zoeken wat een unistar van headspead moet hebben. Desnoods vraag ik het zaterdag in meerhout. grtz Joris

Heb je de tandwielverhouding aangepast voor viertakt ? en je mag best wat meer toertjes draaien hoor ! als hij optoert in de bochten staat hij wel te laag. In de hoover heb je ongeveer 65-70 % gas nodig. Ik heb dan ongeveer 1400 toeren op de kop.

Dat formaat blad mag rustig 1600 toeren draaien voor zowel hover als rustige rondvlucht.
Naast een verkeerde tandwielverhouding kan het volgende misschien ook wel van belang zijn.
Voor 4-takten weet ik het zo niet, maar bij 2-takten zijn de Heli-motoren uitgerust met een aangepaste carb. voor het gebruik in een heli.
Het grote verschil met een vliegtuig is dat een heli bij 1 toerental op gevarieerd belast wordt, op een vliegtuig is het toerental en de belasting meer aan elkaar gekoppeld, dit stelt andere eisen aan de carb.
Hoogstwaarschijnlijk is die ThunderTiger 4-takt niet voorzien van een aangepaste carb. Er zijn hier enkele forumleden die met 4-takts vliegen in hun heli's. Misschien dat die uitsluitsel, over het wel of niet benodigd zijn van een andere carb., kunnen geven.

Met de standaard carb. moet de motor goed kunnen functioneren in een heli. Er zijn wel carbs met meerdere afstelmogelijkheden zoals extra naalden voor midden en laagtoeren. Een 90 viertakt in een 60 er heli moet er al flink aan trekken dus zal de hoofdnaald het meeste werk doen.
Een speciale carb is dus overbodig.

@inferno: je brandstof wordt door de motor ook gebruikt om te koelen, hoe meer brandstof door je motor heen gaat, hoe meer deze kan afvoeren.

op het moment dat je je motor een laag toerental laat draaien, maar veel vermogen vraagt, wordt de motor veel sneller warm danwel heet...

verder op het moment dat een motor te weinig toeren draait voor het vermogen wat gevraagd wordt, blaas je de motor op... nu hoeft dit niet meteen een blowout te zijn, maar ook hier komt veel warmte bij vrij...

ik weet niet hoe het bij model heli's zit, maar bij 1:1 heli's wordt een zuigermotor geforceerd gekoeld met een apparte fan, hoe zit dat bij model heli's? is er voldoende aanblazing van de cylinderkop?

Met een aangepaste Carb. bedoel ik niet specifiek de 3 naalds of Lotterle Carbs. Het verschil zit hem meer denk ik in het overnemen van de stationair-naald naar de hoofd-naald en de geometrie die gebruikt wordt om het lucht-brandstof mengsel te regelen bij verschillende gas-standen. Maar het fijne weet ik er ook niet precies van.
Ander puntje waar je naar moet kijken is de koeling, een viertakt draaid minder toeren, vooral tov 10cc 2T. Levert de koelfan bij dit lagere toerental nog wel de benodigde luchtstroom?

Rick

Daarom is het van belang dat de viertakt lekker loopt ! Er is een viertaktset voor het Uni mechaniek te verkrijgen. Ik heb een allu koelvin erop en de aangepaste vertraging en ik heb geen warmteproblemen.

Deze vertraging zit er reeds op, dus hier zal het niet mee te maken hebben. Die uitleg, dat de benzine de motor ook koelt en bij grote belasting deze niet voldoende aanwezig is, lijkt me logisch. Morgen weet ik het te zeggen of ie beter gaat. In de handleiding heb ik niets specifiek gevonden over het aanpassen van de carburator. Er staat gewoon bij dat er een 15cc 4takter in mag.

Hoi

Ik heb ook even een vraagje over een viertakt motor. Ik heb nog een Saito 15cc nieuw in de doos liggen. Kan die ook gebruikt worden in bijv. een vario mechaniek? En heeft er iemand ervaring mee met een saito motor in een helicopter?

Te weinig koeling, en je moet de koppeling passend krijgen. Beide een probleem wat je niet zomaar oplost.

Ik heb vandaag wat bezig geweest in de club. Het probleem was het volgende: de pitch stond tussen -4° en +9°. Daartussen had ik een rechte lijn gelegd. Maw 6° pitch was op midstick. Ik had dus niet door dat ik op midstick aan het hooveren was :oops:. Mijn throttle curve was echter gelijk de raptor, die op -9 en +9 stond, wat wil zeggen dat ik voor 6° pitch op midstick maar het gas gaf voor 0°. Vandaar dat ie het niet goed kon trekken :lol:. Nu staat ie op -4° onderaan en 0° in het midden en +9° bovenaan. Nu loopt ie goed, hij wordt nog iets warmer maar dat is normaal voor een 4takt. De hoofdnaald is 2 toeren uitgedraaid en hij loopt lekker rijk.

Waarom heb je de gascurve niet aangepast?
Dan hou je een linieare curve voor de pitch, dit geeft over de hele slag van de knuppel een constant 'gevoel'. Je hovert met deze setup dan al wel bij midstick, misschien zou je de negatieve pitch nog wat kunnen vergroten, ook gezien het feit dat het assymetrische bladen zijn. Leveren dus al lift bij 0 graden.

Rick

In Meerhout zijn ze 3D instellingen gewoon hé Rick, schaalvliegen kennen ze daar niet, vandaar wss deze instelling.
Dus binnenkort zien we Joris 3D vliegen met zijne schaalbak 8)

Chris

Ik dacht die eerst de throttle curve te veranderen, maar heb dan de pitch veranderd om te vliegen gelijk ik met de raptor vlieg. Maar mss had ik best de throttle curve veranderd aangezien ik het niet eens door had dat ik midstick aan het hoveren was :D.

Back