warm warm - heet- vapex 4000 in kortsluiting

zondag heb ik een foutje gemaakt, ik weet nog niet hoe het exact gebeurd is maar vermoed gewoon dom afgeleid terwijl ik aan het praten was.

dus de + en - van een Vapex 4000, 7 cellen pack aan elkaar gezet. Geen vonken hoor... de draden werden gewoon kokend heet en daar ik die nog vast hed merkte ik het na een 10 tal seconden.

de cellen hebben ietsje ge'vent'. Je kan wat zwarte materie achter de krimpkous zien. Alle krimpkous zit er nu extra strak over :-( Alles kokend heet.

momenteel ben ik de cellen aan het laden met 0.5A, ik ben benieuwd wat de schade is.

Patrick

>zeker 1 male en 1 female goudstekker? en zo in elkaar geprikt terwijl je afgeleid werd?

dat moet het geweest zijn

>zwarte smurrie duid meestal op lekkende cellen

blijven die lekken, of stopt het na de overbelasting ?

Patrick

die blijven (meestal/bijna altijd) lekken en de capaciteit gaat steeds harder achteruit.. over en uit dus waarschijnlijk.
de vent seals zijn namelijk plastic ringen, die gewoon gesmolten zijn dus, en de inhoud van de cel er gewoon uitlaten nu.

12 volt 3 wat lampje er op en dan geheel leeg trekken +- 4 dagen er aan laten zitten.
daarna gewoon weer laden meestal gaat dat wel goed
dat lekken betekent niet dat ze al stuk zijn en meestal lekken ze niet weer verder
dus iigv niet meteen weggooien.
wel even goed kijken als de isolatie niet is gesmolten anders maken ze alsnog sluiting met elkaar.
al met al lever je altijd iets prestatie in als je zoiets hebt gehad maar die vapex accus kunnen wel wat hebben.

ondertussen heb ik de cellen eens ontladen en opgeladen.

Ik merk GEEN noemenswaardige vermindering in capaciteit.

misschien geluk gehad, of gewoon uitstel van executie. Goed kan dit toch niet geweest zijn.

Patrick

Back