Warmteproblemen, waterkoeling? schroef?

• Topicstarter Topicstarter Sjoerd_S
  • Startdatum Startdatum
S

Sjoerd_S

Guest
Een aantal jaren geleden de graupner stiletto aangeschaft, ik hoefde er niks aan te bouwen, dus het was een kwestie van accu laden en varen maar.
Al vanaf het begin bleek het motortje (speed 500 race) erg warm te lopen, na 1 accu leegvaren (6 cellen 1700 Mah), kon er water op gekookt worden. Ik vond dit echter toen niet echt een probleem en heb er veel mee gevaren.
Na loop van tijd wou ik toch wat sneller varen, en een speed 600 race 8,4 aangeschaft samen met een nieuw accupack 2100 mah (7 cellen), na zo'n 3x varen een condensator van de regelaar doorgebrand, hier een nieuwe condensator ingesoldeerd, en vervolgens weer hetzelfde probleem. (In de tussentijd de standaard tamiya stekkers allang vastgesmolten en verwisseld voor robbe stekkers)
Aangezien de regelaar niet perse om zeep hoefde daarvoor toen ook een nieuwe aangeschaft, (rokraft 100 up) Deze voldeed zeer goed, maar de motor bleef erg warm lopen, nu na zo'n 2 a 3 jaar ben ik rc-modelbouw weer een beetje gaan oppakken en wil dit probleem nu wel eens oplossen, naar mijn idee trekt de aandrijving wat veel vermogen. Opzich niet zo'n probleem maar ik zou de motor wel wat koeler willen hebben.

Het lijkt mij wel aardig om een waterkoeling in te bouwen, maar hoe pak ik dit aan? Ik heb al het een en ander gezocht en gelezen, over inlaten onder de romp of achter het roer. Ik maak gebruik van een directe aandrijving, en sturen gaat dus door middel van de schroef naar links of rechts te sturen.
IMG_2823.JPG

Is er ook een beter rendement te halen door een wat kleinere schroef met wat meer spoed te plaatsen? Ik heb na hier flink wat te lezen ieder geval begrepen dat de schroef ook van essentieel belang is.

Ook ben ik beniewd hoe ik hem wat stabieler kan laten varen, het trimmen van de aandrijving heeft wel wat effect, maar hij blijft een beetje stuiteren, er is net te weinig snelheid om alleen op de schroef te varen, en teveel om netjes in het water te blijven.

Het hoeft van mij niet perse loeihard te gaan, zolang er maar een leuk vaarbeeld is.

Heeey,

je kan waterkoeling inbouwen maar aangezien je schroef tevens je roer is kan je beter een pompje plaatsen die heb je al voor een kleine 40 euro met inlaat en slang. Wat de stabiliteit betreft, je kan er gewoon een stabilisator op zetten wat die kost: joost mag het weten :roll: Maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groeten,

niels

voeg me maar toe op msn ik kan je wel verder helpen met het maken van je koelsysteem.

greetz jaimy

p.s dat kan onder de 40 euro :wink:

Is een scoop in de bodem plaatsen niet veel goedkoper dan een pompje van 40 euro? Gewoon 4mm alubuis om je motortje vouwen, bij aquariumzaak slang kopen hiervoor of brandstofslang in modelbouwwinkel.

Zo deed ik het altijd al met mijn oude Robbe Ecostar, die hetzelfde probleem had.

Als je wilt weten hoe je een scoop maakt, kijk dan ff op mijn site bij jetboat. Laat wel een stukje uitsteken door de romp, dan werkt het beter.

Unusual RC zei:
Is een scoop in de bodem plaatsen niet veel goedkoper dan een pompje van 40 euro? Gewoon 4mm alubuis om je motortje vouwen, bij aquariumzaak slang kopen hiervoor of brandstofslang in modelbouwwinkel.

Zo deed ik het altijd al met mijn oude Robbe Ecostar, die hetzelfde probleem had.

Als je wilt weten hoe je een scoop maakt, kijk dan ff op mijn site bij jetboat. Laat wel een stukje uitsteken door de romp, dan werkt het beter.

dan koelt ie alleen als je op volle snelheid vaart en dan zal ie met een scoop nog niet genoeg koelen je bent beter van een scoop aan je schroef te plaatsen je koopt een stukje aluminuim en plaatst dat boven je schroef met het scoopje erin(je hebt toch een gaatje aan je staart om te bevestigen) en dan met een plasticbuisje naar je motor werkt beter dan een scoop aan je romp

cooper_361 zei:
Unusual RC zei:

dan koelt ie alleen als je op volle snelheid vaart en dan zal ie met een scoop nog niet genoeg koelen je bent beter van een scoop aan je schroef te plaatsen je koopt een stukje aluminuim en plaatst dat boven je schroef met het scoopje erin(je hebt toch een gaatje aan je staart om te bevestigen) en dan met een plasticbuisje naar je motor werkt beter dan een scoop aan je romp

ik wil niet veel zeggen het gaat hier om een speedboot.
niet om een werk schip die geen snelheid heeft.
speedboten zij om hard te varen.
en als je een gewoone waterpickup gebruikt met 3.5mm doorsnee kom je al vergenoeg om deze motor te koelen..

dus cooper wat jij zou zegt is bedoelt voor werkschepen.
ga maar eens bij de bigscale boten kijken daar zit de waterinlaat in het roer of een waterpickup tegen de romp.

greetz jaimy

Wat Jaimy zegt klopt wel.
Een speedboat is tenslotte om hard te varen niet om mee te touren.
Dus een gewone waterpickup achter de schroef of op de spiegel en je komt al een heel eind denk ik.

Maar ook moet je eens kijken waarom alles zo heet wordt, zo kun je de volgende dingen eens testen.
Loopt alles soepel.
hoe groot is je schroef?lijkt mee erg groot.

Ook een reden kan de koppeling zijn tussen de hoofdas en het asje door het roer.
Ik zag dat je hier een gewone graupner koppeling tussen hebt zitten, deze leveren als je gaat draaien erg veel weerstand.
Beter zou zijn om er een rubberen koppeling tussen te zetten.
Ik weet dat graupner deze heeft(had er een op mijn b24)
Nog beter zou zijn on die koppeling er helemaal tussenuit te halen en je schroef voor je roer te zetten.
Dit lever veel minder weerstand op, nadeel is wel dat je boot niet meer zo scherp zal sturen.

Wat de stabiliteit betreft, je kan er gewoon een stabilisator op zetten wat die kost: joost mag het weten

@ niels wat is een stabilisator voor een boot?

wat betreft de warmte, je hebt gewoon teveel weerstand, dus de prop te
groot, pak es een maatje kleiner met dezelfde spoed. met de juiste prop
kan het best zijn dat ie zelfs sneller gaat omdat je motor beter op toeren
komt. de prop gewoon voor het roer en niet in het roer zelf, veel te veel
weerstand. en wat betreft sturen, je kan nog heel goed een scherpe bocht
maken. voor het stuiteren zou ik trim vlakken monteren die je een beetje
af kan stellen. en misschien het zwaarte punt verleggen. vanaf de
achterkant van de boot(de spiegel) ongeveer op 30%

verander niet teveel in één keer zodat je weet wat het effect is van je
verandering. mocht het niet goed zijn, kan je het altijd op de oude manier
herstellen

succes!!

klopt die termen hoor ik in de 1 op 1 plezier vaart ook heel vaak voor bij komen..
maar het zijn gewoon trimkleppen

greetz jaimy

cooper_361 zei:
Unusual RC zei:

Als je wilt weten hoe je een scoop maakt, kijk dan even op mijn site bij jetboat. Laat wel een stukje uitsteken door de romp, dan werkt het beter.

Hij koelde ruim voldoende op de Ecostar van Robbe. Het stond ook zo op de bouwtekening (was standaard). Maar uiteraard met je eens dat een scoop bij de schroef veel meer effect heeft.

Als de accu bijna leeg is ook door blijven varen. En zorg ervoor dat je tijdens het varen de waterstraal kunt zien om zo de werking te kunnen controleren. Met de scoop in de romp kwam er een fikse straal uit bij 4mm buitendiameter alu. Ik heb het later geprobeerd met 3mm buitendiameter, dat bleek niet te werken.

het enige nadeel is dat als je hem door de romp heen doet is dat ie erg afremt.

bij een eco cq fsr model is het niet zo heel erg want die blijft toch meer in het water.

het beste blijft een pickup in een roer , achter de schroef of een kleine aan de achterkamt van de boot let wel op miet meer dan nodig is onder de boot laten steken.

groetjes jaimy

Thanks! Zal misschien ook bij de ECO Star renovatie die scoop voor in weghalen, en vlak achter de schroef zetten, voor het roerblad. Iemand ervaring mee?

tussen het roer en de prop is goed.

ik het het op mijn fsr-v ook zo gehad en koeling als een tierelier.

greetz jaimy

Heej ik heb ook het probleem dat m'n moter te heet wordt Mijn bood is een Graupner Eco Speed. Ik krijg van een vriend een waterkoeling systeem dus die ga k dr in bouwen kan iemand mij uitleggen hoe dat ong. dr in zit :?:

er gaat een spiraal om de motor heen..

je heb een water inlaat achter de schroef nodig.
dat is een buisje die schuin is afgezaagt en met de grote opening (afgezaagde) richting de schroef/vaarrichtingd wijst.

dan heb je nog een water uitlaat dat is gewoon een klein buisje wat uit de boot steekt.
maak gebruiken van slangen met een binnen diameter van 3.5 a 4 mm en buisen met een binne diameter van 3.5mm

groetjes jaimy

Hallo Jongens

Ik heb een speedboot (Macnum 45) en ik heb er een watergekoelde OS max v 46 in zitten.7.5 cc
weet iemand hoe het motorkoelsysteem werkt want ik had hem in het water gelegt en gestart maar dan zuigt de motor geen water aan.
weet iemand hier iets vanaf die mij daar antwoord op kan geven.
en heeft er iemand afstel gegevens van dit motortje.

Gr Ron

IK ken het motortje zelf niet maar hij gaat zelf geen water aanzuigen. Door de snelheid die je opbouwt word het water door het koelsysteem gedrukt.

Oke bedankt

dan weet ik dat en hoef ik niet bang te zijn dat het motortje te heet wordt.
weet jij ook hoe je het motortje het beste afkunt stellen

Back