S
Sjoerd_S
Guest
Een aantal jaren geleden de graupner stiletto aangeschaft, ik hoefde er niks aan te bouwen, dus het was een kwestie van accu laden en varen maar.
Al vanaf het begin bleek het motortje (speed 500 race) erg warm te lopen, na 1 accu leegvaren (6 cellen 1700 Mah), kon er water op gekookt worden. Ik vond dit echter toen niet echt een probleem en heb er veel mee gevaren.
Na loop van tijd wou ik toch wat sneller varen, en een speed 600 race 8,4 aangeschaft samen met een nieuw accupack 2100 mah (7 cellen), na zo'n 3x varen een condensator van de regelaar doorgebrand, hier een nieuwe condensator ingesoldeerd, en vervolgens weer hetzelfde probleem. (In de tussentijd de standaard tamiya stekkers allang vastgesmolten en verwisseld voor robbe stekkers)
Aangezien de regelaar niet perse om zeep hoefde daarvoor toen ook een nieuwe aangeschaft, (rokraft 100 up) Deze voldeed zeer goed, maar de motor bleef erg warm lopen, nu na zo'n 2 a 3 jaar ben ik rc-modelbouw weer een beetje gaan oppakken en wil dit probleem nu wel eens oplossen, naar mijn idee trekt de aandrijving wat veel vermogen. Opzich niet zo'n probleem maar ik zou de motor wel wat koeler willen hebben.
Het lijkt mij wel aardig om een waterkoeling in te bouwen, maar hoe pak ik dit aan? Ik heb al het een en ander gezocht en gelezen, over inlaten onder de romp of achter het roer. Ik maak gebruik van een directe aandrijving, en sturen gaat dus door middel van de schroef naar links of rechts te sturen.
Is er ook een beter rendement te halen door een wat kleinere schroef met wat meer spoed te plaatsen? Ik heb na hier flink wat te lezen ieder geval begrepen dat de schroef ook van essentieel belang is.
Ook ben ik beniewd hoe ik hem wat stabieler kan laten varen, het trimmen van de aandrijving heeft wel wat effect, maar hij blijft een beetje stuiteren, er is net te weinig snelheid om alleen op de schroef te varen, en teveel om netjes in het water te blijven.
Het hoeft van mij niet perse loeihard te gaan, zolang er maar een leuk vaarbeeld is.
Al vanaf het begin bleek het motortje (speed 500 race) erg warm te lopen, na 1 accu leegvaren (6 cellen 1700 Mah), kon er water op gekookt worden. Ik vond dit echter toen niet echt een probleem en heb er veel mee gevaren.
Na loop van tijd wou ik toch wat sneller varen, en een speed 600 race 8,4 aangeschaft samen met een nieuw accupack 2100 mah (7 cellen), na zo'n 3x varen een condensator van de regelaar doorgebrand, hier een nieuwe condensator ingesoldeerd, en vervolgens weer hetzelfde probleem. (In de tussentijd de standaard tamiya stekkers allang vastgesmolten en verwisseld voor robbe stekkers)
Aangezien de regelaar niet perse om zeep hoefde daarvoor toen ook een nieuwe aangeschaft, (rokraft 100 up) Deze voldeed zeer goed, maar de motor bleef erg warm lopen, nu na zo'n 2 a 3 jaar ben ik rc-modelbouw weer een beetje gaan oppakken en wil dit probleem nu wel eens oplossen, naar mijn idee trekt de aandrijving wat veel vermogen. Opzich niet zo'n probleem maar ik zou de motor wel wat koeler willen hebben.
Het lijkt mij wel aardig om een waterkoeling in te bouwen, maar hoe pak ik dit aan? Ik heb al het een en ander gezocht en gelezen, over inlaten onder de romp of achter het roer. Ik maak gebruik van een directe aandrijving, en sturen gaat dus door middel van de schroef naar links of rechts te sturen.
Is er ook een beter rendement te halen door een wat kleinere schroef met wat meer spoed te plaatsen? Ik heb na hier flink wat te lezen ieder geval begrepen dat de schroef ook van essentieel belang is.
Ook ben ik beniewd hoe ik hem wat stabieler kan laten varen, het trimmen van de aandrijving heeft wel wat effect, maar hij blijft een beetje stuiteren, er is net te weinig snelheid om alleen op de schroef te varen, en teveel om netjes in het water te blijven.
Het hoeft van mij niet perse loeihard te gaan, zolang er maar een leuk vaarbeeld is.