wasa boot

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Albertmobiel, 31 okt 2013.

  1. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    415
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi allemaal,

    Ik heb sinds een maand of wat een Wasa boot over genomen
    deze is zeer slordig gebouwd deze wil ik helemaal opknappen
    met jullie hulp. Als eerste ga ik het dek beplakken kan ik van
    jullie de plank verdeling krijgen? Ook wil ik soms foto,s plaat
    sen met mijn gedane werkzaamheden.
    Alvast bedankt.

    M.v.gr. Albertmobiel
     
  2. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Alvast welkom bij de historische houtwormen.;)
    Trouwens mooi schip,en hulp ben je bij het juiste adres(historische zeilschepen bouwers)

    Groetjes,
    Houtworm der 3e klasse
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Welkom Albert, het wordt dus een soort restauratie, interessant.
    Even wat info voor je verzameld;)
    Hoewel het er op lijkt dat er eigenlijk géén exacte verdeling werd gebruikt, en de dekbeplanking werd aangebracht met "resthout" brengen we vaak de planken aan in een soort symetrie


    Breeuwnaden
    Voor de breeuwnaden en nagels ben ik nogal omslachtig te werk gegaan.
    Ik zal proberen het uit te leggen met een stappenplan:

    1. Plankjes op maat gezaagd en de randjes een heel klein beetje afgeschuind en met potlood er langs.
    2. Plankjes op het dek lijmen
    3. Met een kleine priem gaatjes geprikt voor de spijkers
    4. Met de potlood de gaatjes ge-accentueerd.
    5. Houtlijm over het dek uitgesmeerd en goed in de naden gewreven.
    6. Alles heel goed geschuurd
    7. Met de stofzuiger de zooi wegzuigen
    8. Eventueel wat oneffenheden wegwerken


    [​IMG]
    Misschien maakt dit plaatje het wat duidelijker, een sterk vergrootte dwarsdoorsnede van de latjes.

    Met de lijm maak ik de naden dicht die ik opzettelijk had aangebracht. Dit geldt ook voor de gaatjes van de spijkers.
    Nu wordt het potloodslijpsel ook in de naden gewreven waardoor je een wat grijzige kleur krijgt.

    De lijm wordt dus weer eraf geschuurd en na het lakken met bijvoorbeeld Danish Oil wordt alles gefixeerd (kan ook met matte vernis) en zie je er niks meer van.
    Vergelijk het met het wegwerken van naden en kieren in je romp, dat doe je ook met houtlijm en schuursel.

    Zoals ik al zei, vrij omslachtig, maar ik vind het wel mooi zo.

    Dan houtafmetingen door de eeuwen heen:

    Leggen van dekken.
    De kleur van de dekken was meestal zeer licht. Dekken werdebn vroeger uit eik, iep of den gemaakt. De voorkeur ging naar iep omdat dit niet splinterd maar in grote brokken breekt als het geraakt werd door een geschutskogel. Eik gaf venijnige spinters die menige ader hebben doorgesneden. Voor ons modelbouwers kun je het best esdoorn nemen voor je dekken. Wil je eik nabootsen dan moet je zoeken naar tamme-kastanje. In de loop der eeuwen varieerde de afmetingen nogal sterk. Voor de 16e Eeeuw was de breedte van de dekplanken nog 30 -40 cm. in de 17e eeuw 20-40 cm. In de 18e eeuw was dat al 20-30 cm. terwijl het in het begin van de 19e eeuw nog maar 15-20 cm. was en in de tweede helft van de 19e eeuw nog maar 10 - 15 cm.
    De lengte was ook telkens korter naargelang de eeuwen voorbijkwamen. Was het in het begin nog 9m. op het einde van de 19e eeuw was het nog maar 6m. Nu mag men al blij zijn als je een plank vind van meer dan 3.6 m.
    Vergeet niet dat je ook de kopse kanten van je dekplanken ook moet voorzien van iets dat breeuw naden naboost.


    4-delen verdeling. (Meestal gebruikt voor marineschepen)



    [​IMG]


    Let hier op het verspringen van de planken.
    het is niet steeds 1/5 lengte voor de volgende kopse naad.
    Tussen rij 1 & 2 is de kopse naad op 2/5 van de lengte
    Tussen 2 & 3 rij is de kopnaad ook op 2/5 lengte
    Op rij 4 verspringen we ook weer 2/5 vanaf de 2° rij wat maakt dat de naad op 1/5 ligt van het begin punt.
    en het is pas op de 6° dekplant dat we terugzijn op onze beginplank
    Let op dat in het midschip er een 'Koningsplank' is als dekplank. deze plank is 1/4 breder dan de normale dekplanken en is de eerste plank die gelegd wordt.
    Indien er schaarstokken worden toegepast veranderd dat niets aan de overige beplanking
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    415
    Locatie:
    amsterdam
    Wasa

    Hallo Germt,

    Bedankt voor het opsturen van de dek beplanking
    uitleg ga ik van de week proberen aan te werken.

    M.v.gr.Albert
     
  5. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ook vanuit Hoevelaken hartelijk welkom hier op het forum Albert en ik ga je zeker volgen.
     

Deel Deze Pagina