Wasa sectie uit 1628

Geachte modelbouwers.
De vraag gaat hier over.
Met welke lak of was kan ik deze sectie van de Wasa het beste geven.
Zelf vindt ik een hoogglans beste staan.
Maar welke?
Groet ,
Frankwin

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf vindt ik een hoogglans beste staan.

Is maar wat je het mooiste vindt, en wat je beoogt.
Als je een realistische voorstelling wilt maken, dan is hoogglans denk ik geen goede keuze. Zijdeglans/halfmat zou dan waarschijnlijk een betere keuze zijn.

Als je puur voor het "uiterlijk" gaat, dan is de keuze heel persoonlijk. Zelf vind ik hoogglans niet zo mooi voor modellen, maar dat is puur een kwestie van smaak.

Groet,

Ad Bakker

Bedankt Ad Bakker zal het zeker in overweging nemen.
En zal een paar proefstukjes maken.
Weet je ook welke lak/was wordt gebruikt in de houtmodelen als afwerking.
B.v parketlak of bijenwas.

Groet,
Frankwin

je zou ook het model met een beetje parketolie kunnen behandelen, dan komen de verschillende houtkleuren en structuren mooier uit dan met lak.

(maar das mijn persoonlijke mening he... ):cool:

Alle raad is welkom en zal het met parket olie ook gaan proberen.
Beste is om met diverse proefstukjes het juiste te kiezen.
Deze parket olie heeft deze glans of mat?

Groet ,
Frankwin

Wat een schitterende fotos van de Wasa zal deze zeker gebruiken om het model eventueel te verbeteren.
Bedankt voor de info.
Groet,
Frankwin

Laatst bewerkt:
Ten eerste bedankt voor de reacties.

Nog een vraagje onder de hout kenners.
Welke soort verf gebruikt men in de houten modelbouw???

Gr,
Frankwin

Hallo Frankwin,

Bedoel je in de moderne scheepsbouw of uit de tijd van de echte Wasa?

Groeten Paul

ps. De Wasa was 1 van mijn eerst gebouwde model maar dan als volmodel. Als je nog foto's van de echte Wasa wilt hebben, ik haar in het echt gezien.

Welke soort verf gebruikt men in de houten modelbouw???

Voor modelbouw zijn er een aantal merken die van die kleine (ca 14 milliliter) busjes verkopen. Dat is natuurlijk wel prettig, want dan hoef je tenminste geen (minimaal) kwartliter blikken te kopen als je een paar vierkante centimeter van een bepaalde kleur moet voorzien.

Ik ben zelf altijd nogal gecharmeerd geweest van Humbrol, en iets minder tevreden over Revell. Maar dit is denk ik een persoonlijke voorkeur, en geen kwaliteitsoordeel. Met andere merken zoals Tamiya heb ik geen ervaring. Maar elke modelbouwwinkel verkoopt wel minimaal één of twee van deze merken. Er is een periode geweest dat Humbrol (voor mij) slecht verkrijgbaar was, man dan bood internet uitkomst.

Maar in principe geef ik toch altijd de voorkeur aan de "echte" winkel. Nostalgie misschien, maar de meeste hebben het echt niet makkelijk in deze tijd.

Groet,

Ad

Het leukste is nog altijd in een winkel rond te neuzen.
Maar zit er verschil in de verf van nu en toen?
Gr,
Frankwin

Geachte mede bouwers.
Zit al een tijd met de vraag om de beelden te vergullen(zeemeermin/leeuwen kop op de geschutspoort).
Is dit ook met het origineel met de Wasa?
Zo ja hoe:confused:
Groetjes,
Frankwin

Het leukste is nog altijd in een winkel rond te neuzen.
Maar zit er verschil in de verf van nu en toen?
Gr,
Frankwin

Excuses, maar ik heb deze (oude) vraag gemist. Het grootste verschil tussen vroeger en nu is dat het vroeger allemaal verven op enamel (oplosmiddel) basis waren. Tegenwoordig zijn er daarnaast de verven op acryl/waterbasis en sommige merken hebben de enamels er helemaal uitgegooid. Grote verschil is dat de acryl verven een veel kortere droogtijd hebben. Dit merk je het ergst met airbrushen. Ik ben daar nog maar net mee begonnen, maar het is verbazingwekkend hoe snel deze drogen (van bijna direct tot enkele minuten). Met de kwast breng je dikkere lagen op, en is dit dan ook minder extreem.
Overigens had ik één merk nog niet genoemd, dat zijn de Admirality Paints van Caldercraft. Al in verschillende discussies vind je hier enthousiaste geluiden over. Deze zijn tegenwoordig alleen nog op waterbasis te krijgen (ik heb mijn Victory met deze verf nog op enamel basis geverfd, hele mooie kleuren!!!).

Volgens mij hebben alle merken die de revue gepasseerd zijn een goudkleurige verf. Als het om een metalen ondergrond gaat, wel eerst een keer in de metaalprimer zetten, ik dacht dat al deze merken die ook hadden.

Groet,

Ad

Bedankt Ad.
Gaan we zeker naar kijken Admirality Paints, leuke side trouwens.:D
Is dan Humbroll ook goed, is namelijk ook nog enamel :confused:
Groetjes,
Frankwin

Is dan Humbroll ook goed, is namelijk ook nog enamel :confused:

Ik had al eerder een keer geschreven dat ik Humbrol heel goed vind. De enamels van Humbrol en Admirality Paints vond ik gelijkwaardig. Enamel of acryl, met de kwast zou ik een voorkeur voor enamel hebben, maar ik lees ook andere geluiden. Is erg persoonlijk denk ik, waarbij ook nog opgemerkt moet worden dat ik een beroerd kwaster ben!!!!

Groet,

Ad

Back