Wash/Weathering vraagjes

• Topicstarter Topicstarter vliegtuigbouwer
  • Startdatum Startdatum
V

vliegtuigbouwer

Guest
Ik wil mijn modellen voortaan gaan washen en weatheren zoals dat heet, dat geeft een veel mooier resultaat (heb dit vroeger nooit gedaan uit ontwetendheid en ik dacht dat het te moeilijk zou zijn) en het schijnt redelijk makkelijk te kunnen.
Ik heb gelezen over Valejo wash, is dat kant en klare wash zonder water, zeep etc.? En over wash die je zelf kan maken van wat krijt, water en zeep, maar kan iemand mij vertellen waar ik dat krijt kan halen? En moet je wash aanbrengen voor de decals of erna, en moet daar dan nog een laklaag tussen? En weathering, kun je dat het beste maken met krijt of met bijv. die tamiya doosjes?

Alvast bedankt

Laten we het even opdelen in de twee verschillende onderdelen.

Wash:
Ik heb geen verstand van washes maken met poeders en water. De zeep voeg je denk ik in minimale mate toe om de oppervlakte spanning te breken, toch? Ik heb tot nu toe alleen maar washes gebruikt gemaakt van terpentine en Revell/Humbrol (enamel) verf. Verhouding terpentine:verf was 9:1. Voordat ik een wash aanbreng lak ik het af met Parket Plus (P+). Op die manier krijg je een glanzende ondergrond en daarop 'loopt' de wash een stuk beter. Ook helpt de Parket Plus als buffer. Mocht er iets fout gaan dan kun je met wat wasbenzine de wash wegvegen zonder de onderliggende verf aan te tasten. Vervolgens nog even aflakken, met een matte lak laag en je kunt poeders aanbrengen.

Weathering:
Dit kan op allerlei manieren, maar zo te zien wil jij je concentreren op de poeders. Je kunt inderdaad die doosjes van Tamiya kopen. Je kunt ook (en dat is stukken goedkoper) een paar pastelkrijtjes kopen bij een kunsthandel/hobbyzaak/tekenwinkel. Zoek een paar mooie bruin tinten uit en nog een zwarte. Alles kan :) Vervolgens kun je die krijtjes met een stukje schuurpapier tot poeder om toveren. Gebruik wel een schuurpapier met een fijne tot zeer fijne korrel (min. 400), op die manier krijg je ook een fijn poeder.
Het poeder kun je aanbrengen met een wattenstaafje en vervolgens met een kwastje nog een beetje bijwerken of vervagen. Zorg er wel voor dat je een matte lak laag als ondergrond gebruikt anders glijden de poeders gewoon van je model af. Even aflakken en je poeders kunnen geen kant meer op!

Verder werk ik altijd met de volgende opbouw van lagen:

Plastic
Primer
Verf (eventueel in diverse lagen voor schaduwen e.d.)
P+ (hoogglans)
Wash
P+ (hoogglans)
Decals (met op de decals nog een laagje P+ om ze te 'sealen')
P+ (mat)
Poeders
P+ (mat)

Hopelijk heb je hier wat aan en helpt het je wat verder! Zoniet, dan hoor ik het wel :D

Bedankt, heeft me inderdaad erg geholpen, binnenkort maar eens wat van die krijtjes op de kop tikken, maar waar haal jij die Parket Plus? (is dat speciaal voor modelbouw of gewoon lak in het algemeen?)

Je kunt het gewoon in de supermarkt kopen. Koop er meteen een pot Glassex (of een soortgelijke glasreiniger) bij, want daarmee kun je de P+ wegkrijgen (lees: airbrush/gereedschap schoonmaken).

parketplusglassex.jpg

Als je nog wat meer tips ofzo nodig hebt kun je ook even een kijkje nemen op mijn site:
Rakers Blogs Tips, Tricks & FAQ

Daar kun je wat meer lezen en onderandere deze twee links terug vinden:
- The Complete Future Page (over Parket Plus, dat in Amerika Future Floor Acrylic heet), The Complete Future
- FichtenFoo's artikel over P+ en Tamiya Flatbase voor het maken van een matte lak, FichtenFoo Blog Archive Clear Coats with Future Floor Acrylic

Erg bedankt, nooit geweten wat die Amerikanen allemaal hadden met dat Future, nu dus wel, van de week maar eens langsgaan. Maareh kun je dat spul mat kopen of moet je dat persee mengen met Tamiya? Enne nog een vraagje, is het duur?

Erg bedankt, nooit geweten wat die Amerikanen allemaal hadden met dat Future, nu dus wel, van de week maar eens langsgaan. Maareh kun je dat spul mat kopen of moet je dat persee mengen met Tamiya? Enne nog een vraagje, is het duur?

Parket Plus glimt. Wil je het mat hebben moet je Tamiya Flat Base toevoegen.
Duur? Tsja, ik vind van niet. Maar goed...wie ben ik ;)
Dat spul is retegoedkoop en helemaal als je uitzet tegen het aantal kits dat je er mee kunt beschilderen. De prijs? Een zoek actie op Google levert deze post op dit forum op:
[56935] chemische-samenstelling-van-spanlak

Bezint (en zoekt) eer ge begint.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tips, vandaag maar eens even mijn 'modelbouw boodschappen' gedaan. Prijs valt me erg mee voor zo'n fles Parket Plus. Gelijk maar wat Pastelkrijtjes gehaald en wat van die poster buddies voor het afplakken. Maar hoop dat ik redelijk lang met die krijtjes doen, 1,50 per stuk vind ik toch nog redelijk veel.

Ik heb trouwens krijtjes gehaald van Neopastel en kom er net achter dat er 'artist' oil pastel' op staat, zijn dit dan wel de goeie?

Als ze na schuren geen poeder zijn zul je even terug moeten ja. Het moet hard krijt zijn, dat tot poeder te schuren is...

Vanmiddag toch maar ff teruggeweest en idd, had de verkeerde, dus weer nieuwe gehaald. Vind het trouwens wel bijzonder da ze voor 1 krijtje 2 euro durven te vragen.

Back