Wash/Weathering vraagjes

• Topicstarter Topicstarter vliegtuigbouwer
  • Startdatum Startdatum
V

vliegtuigbouwer

Guest
Ik wil mijn modellen voortaan gaan washen en weatheren zoals dat heet, dat geeft een veel mooier resultaat (heb dit vroeger nooit gedaan uit ontwetendheid en ik dacht dat het te moeilijk zou zijn) en het schijnt redelijk makkelijk te kunnen.
Ik heb gelezen over Valejo wash, is dat kant en klare wash zonder water, zeep etc.? En over wash die je zelf kan maken van wat krijt, water en zeep, maar kan iemand mij vertellen waar ik dat krijt kan halen? En moet je wash aanbrengen voor de decals of erna, en moet daar dan nog een laklaag tussen? En weathering, kun je dat het beste maken met krijt of met bijv. die tamiya doosjes?

Alvast bedankt

Laten we het even opdelen in de twee verschillende onderdelen.

Wash:
Ik heb geen verstand van washes maken met poeders en water. De zeep voeg je denk ik in minimale mate toe om de oppervlakte spanning te breken, toch? Ik heb tot nu toe alleen maar washes gebruikt gemaakt van terpentine en Revell/Humbrol (enamel) verf. Verhouding terpentine:verf was 9:1. Voordat ik een wash aanbreng lak ik het af met Parket Plus (P+). Op die manier krijg je een glanzende ondergrond en daarop 'loopt' de wash een stuk beter. Ook helpt de Parket Plus als buffer. Mocht er iets fout gaan dan kun je met wat wasbenzine de wash wegvegen zonder de onderliggende verf aan te tasten. Vervolgens nog even aflakken, met een matte lak laag en je kunt poeders aanbrengen.

Weathering: