Wasp V2 bl van Skyartec.

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door pompebled, 23 dec 2006.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    http://www.skyartec.eu/webshop/prod...8_WASP-v2-RTF-35-MHz---Brushless-version.html

    Gisteren bovenstaande heli binnengekregen, niet via Skyartec, maar privé van een vlieger uit Augsburg, 125 Euro inclusief verzendkosten, niet slecht, toch?

    De heli was nagelnieuw, dus ook niet afgesteld of ingevlogen.
    Zoals ik al had gelezen en dus nu zelf ondervonden, kunnen de Chinezen in deze prijsklasse beter geen RTF op de doos zetten, want degene, die dit soort heli's in elkaar (laat) schroeven, heeft er absoluut de ballen verstand van...

    Driekwart van de schroeven was slechts gedeeltelijk vastgedraaid, kleinigheid, schroevendraaier erbij en het zit vast. (Wat als je de reklame geloofd en gaat vliegen, met de helft van de schroeven los en de bouten ongezekerd...?)

    Aanzienlijk beroerder was de montage van het lieve kleine buitenlopertje; het frame van deze heli is duidelijk niet gemaakt voor een brushless, met een grotere buitendiameter dan de standaard 370, die op de Wasp v1 wordt geleverd.
    De motor zat dusdanig strak tegen het hoofdtandwiel geklemd, dat het frame was verbogen en de hoofdrotoras en de motor een hoek van een graad of vijf met elkaar maakten.
    Door de 'strakke' passing kon je de motor met de hand amper draaien...

    Goed, de hele zaak dus gedemonteerd en uitgericht.

    Door de voorste motorbevestigingsbout wordt het koolstof staafje, waar de kap mee op z'n plaats word gehouden, ook vast gezet.
    Helaas is hier eigenlijk, door de grotere motordiameter, geen plaats voor en wordt dit boutje richting hoofdtandwiel gedrukt, waardoor de passing véél te strak wordt en de motor scheef wordt gedrukt.

    Door het koolstof staafje ter hoogte van de motorbout af te schuren was de motor toch goed op z'n plaats te krijgen, een vulplaatje onder de tweede bout zorgt ervoor, dat de beide assen in één vlucht staan.

    Ziedaar, een hele avond sleutelplezier.

    Vanochtend de lipo geladen, de zender ingeschakeld en de heli (vastgezet) en nog zonder rotorbladen langzaam laten lopen.
    (Wat ben ik blij met de tips op het forum, anders had ik nu een hoopje onderdelen gehad.)

    De zaak schudde zichzelf zowat uit elkaar, zoveel onbalans zat er in de rotorkop en (vooral) de hillerpaddles.

    Stroom eraf en ook die bijgesteld, stukken beter.
    Helemaal rond loopt de kop niet, klaarblijkelijk zit het gat in het onderste deel van de kunstof rotorkop niet geheel recht, helaas niks aan te doen, zonder dit onderdeel in alu na te maken, daar ben ik nog niet aan toe.

    De houten rotorbladen waren nagenoeg gelijk, met de tips op het forum was het balanceren een fluitje van een cent, twee stukjes tape waren genoeg.

    Een korte test met gemonteerde bladen liet zien, dat naast een kleine storm, de bladen behoorlijk in één lijn lopen.

    Alleen het hek hobbelt behoorlijk bij bepaalde toerentallen, ik zal de hekrotor balanceren; als dat niks uithaalt, ben ik bang, dat de onbalans in de rotorkop hier de oorzaak van is.

    Wat me wel opvalt, is dat het motortoerental sterk terugloopt bij volle nick voorover uitslag, net alsof er iets zwaar begint te lopen, smeren helpt wel iets, maar weg is het niet, servo uitslag verkleinen?
    Bij nick achterover is het nauwelijks zo en ook roll heeft geen invloed op het motortoerental.

    Nu nog het trainingskruis eronder en zien of 'ie ook wil hoveren.

    Ik sta te stuiteren van de adrenaline...

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Oké, vanmiddag twee akkuladingen leeg geschuifeld.

    Ik heb niet de beschikking over een hal (tenzij ik een half uur naar m'n werk rij) dus ik oefen buiten en dan ben je sterk afhankelijk van windstil weer...
    Dat hield dus niet over vandaag en verder dan een centimeter of twintig ben ik niet van de grond geweest, want dan kwam er weer een vlaagje en ging de heli op de loop.

    Een FP heli is natuurlijk een wereld van verschil met het twee kanaals speelgoed, waar ik eerst mee in de weer was.
    Het valt me eigenlijk mee, hoe gemakkelijk ik 'meedenk' met de richting van de heli. (is m'n speedbootervaring ook nog eens ergens goed voor...)

    Natuurlijk ging het halverwege de tweede akku mis en werd de heli door de wind tegen een grasrand aangekwakt; tailboom gescheurd.
    Inmiddels is die alweer gespalkt, maar is het buiten donker, morgen maar weer eens zien.

    Dit is ontzettend leuk om te doen! (Ook al bak ik er natuurlijk nog helemaal niks van).

    Groeten, Jan.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Instelvragen:

    Als ik (met of zonder trainingskruis) voldoende gas geef om nét los te komen, kiept de heli direkt naar links weg, soms kan ik tijdig tegensturen, meestal ligt 'ie al op z'n dak/zij.

    Is dit normaal, of deugen m'n afstellingen niet?

    Als ik de heli op tafel zodanig vastzet, dat 'ie net kan hoveren (1 cm) en ik geef voldoende gas op op te stijgen én nick voorwaarts, gaat ook de roll naar links mee. Als je achter de heli staat, zie je de rotortas/kop echt naar voren én naar links buigen.
    Nu realiseer ik me terdege, dat als de heli los zou zijn, 'ie allang was opgestegen (en naar links was weggedraaid, waarschijnlijk de grond in...) en je het buigen van de rotoras/kop niet zou kunnen zien,omdat de heli gewoon achter zijn rotor aan kan, in plaats van dat 'ie vast zit aan de tafel, met alle stress op de onderdelen vandien.

    Is dit normaal, of deugen m'n afstellingen niet?

    Ik heb al wat hulp nodig, want zo krijg ik de Wasp nooit (heel) in de lucht.

    Groeten, Jan.
     
  4. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Nee dit is niet normaal. Als je nick geeft mag de tuimelschijf niet rollen. Dit kun je al controleren alvorens je de lucht in gaat. Ik zou zelfs de motor loskoppelen totdat de stuurfucties in orde zijn. Stick naar voren = tuimelschijf naar voren,stick naar links = tuimelschijf naar links en zo verder. Als het niet zo werkt dan de beschrijving nog maar eens doorlezen en opnieuw met aansluiten beginnen.

    tieske
     
  5. Traveler

    Traveler

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Hengelo
    Eerst al je trims op je zender op "0" zetten.
    Daarna heli aanzetten en kijken of je tuimschijf helemaal horizontaal staat aan alle kanten.
    Als dit niet het geval is, eerst aanpassen op je heli en zo min mogelijk trimmen met je zender.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Tieske en Traveler,

    De heli is RTF (niet dus) en ik heb de gebruiksaanwijzingen grondig doorgespit; je moet de tuimelschijf inderdaad horizontaal uitrichten met de trimming op de zender (of als dat niet voldoende is, d.m.v. het inkorten of verlengen van de aanstuurstangen), wat ik braaf gedaan heb, alleen als ik gas geef met nick, kiept 'ie gelijk weg zoals boven beschreven.

    Het afstellen van de Hillerpaddles is een secuur en tijdrovend werkje, als die niet 100% recht staan, kan dat ook bovenstaand effekt hebben?

    Ik ben inmiddels al langer bezig met afstellen, dan dat ik geschuifeld heb...

    Groeten, Jan.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Zo, vandaag (gisteren, eigenlijk) naast het afstellen maar één akku kunnen leegschuifelen.

    De schuimklosjes op m'n trainingskruis heb ik vervangen door houten kralen, dat schuift een stuk lichter en de heli neigt minder tot 'struikelen' en omkiepen.

    Het 'tail in' rechthoeken schuiven ontaardt op de bestrating bij mij altijd in een ongecontroleerde zwalkpartij, waarbij de heli soms flink snelheid oppikt en dan wil opstijgen (Aaaargh!), dit kan ik nu alleen nog tegen gaan door het gas te minderen (en een doodenkele keer door een gecoördineerde gier / nick/roll actie), maar meestal is de gang er dan wel uit en kan ik opnieuw beginnen.

    Ik ben er nog niet van overtuigd, dat de heli niet direkt naar één kant zal wegdraaien (en crashen), dus voorlopig schuifel ik nog even door (en probeer de afstellingen verder te vervolmaken...), voordat ik probeer uit het grondeffect te vliegen/zweven.

    Groeten, Jan.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Afstelproblemen.

    Ik krijg het maar niet voor elkaar...

    De tuimelschijf staat al licht naar voren en naar rechts geneigd.
    Desondanks wil de heli als 'ie licht wordt steeds eerst naar links-achter weg en moet ik fors tegensturen met Nick en Roll om de heli naar voren te laten schuiven zoals de bedoeling was.

    Als ik de heli aan de rotorkop optil, is 'ie in evenwicht; moet ik het trainingskruis meer naar voren balanceren? Of krijg ik dan direkt problemen bij het hoveren? (als het ooit zover komt.)

    In deze toestand is de staart tamelijk onrustig en moet ik continue bijsturen om de heli 'Tail-in' te houden.
    Daar ik het daarnaast met Nick en Roll druk heb, lukt het met de staart ook niet werkelijk..

    Wat dan af en toe per ongeluk wél lukt (als ik het gas één klikje te hoog heb) is een rondje vliegen op zo'n 30-40 centimeter hoogte, overwegend met de neus naar het midden van de cirkel!
    Ik zweer je, ik houd de knuppels van schrik in dezelfde stand en sta verstijfd te kijken hoe de cirkel zich langzaam verplaatst richting muur...

    De enige manier om hier zonder crash uit te komen, is voor mij voorzichtig gas terug nemen.

    Wat kan/moet ik doen?

    Zo oefen ik alleen crashpreventie... :help:

    Groeten, Jan.
     
  9. go4air

    go4air Guest

    als je de heli aan de paddlestang optil is ie in evenwicht geld dit voor beide kanten ? paddles van links naar recht en van voor naar achter ?

    staat je paddle stang goed ? zorg dat de paddles horizontaal en de goede kant op (bij mijn hm04 stonden ze allebij dezelfde kant op toen ik hem uit de verpakking haalde gemaakt op een chinese maandag denk ik)

    heb je de heli ook met trainings kruis eronder goed gebalanceerd ? heli balanceren en trainings kruis (apart) erna samen voegen en weer nakijken.

    de heli zal zolang je in grond effect zit (onder de +-50 centimeter van de grond) altijd naar links voor trekken dat moet je even bijsturen tot je hoog genoeg zit daarna is dat weg.

    suc6
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb me de laatste dagen bewusteloos gelezen en zo nu en dan de tips in de praktijk proberen te brengen.

    De heli hing met trainingskruis ietsje achterover, dat heb ik gecorrigeerd, eens kijken wat dat (morgen) doet.

    Vandaag het bladspoor gecorrigeerd en de paddles elk een centimeter verder naar buiten gedraaid, als het goed is moet dit de heli iets minder agressief laten reageren, ik ben benieuwd...

    De tuimelschijf staat nu horizontaal, bij het 'schuifelen' moet ik dan maar wat meer corrigeren naar het schijnt.

    Morgen neem ik de heli mee naar m'n werk, dan kan ik dagelijks twee akkuladingen oefenen in de grote hal, op den duur zou het toch verbetering moeten opleveren, toch...?

    Groeten, Jan.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag twee akkuladinge leeg geoefend.

    De afstellingen van gisteren lijken goed te werken, maar ik vind de heli nog steeds erg agressief op de besturing reageren.

    Ik zie bij sommige types gewichtjes op de flybar, daarvan wordt de reactie van de heli toch trager?
    Misschien iets voor mij, voorlopig...

    Groeten, Jan.
     
  12. narfer007

    narfer007

    Lid geworden:
    31 jan 2005
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Jan,
    Wat je kan proberen (als dit mogelijk is), is om je servo stangentjes naar een gaatje naar binnen te verplaatsen op je servo arm.
    hierdoor wordt de uitslag minder en is de heli minder fel op je comando's.

    Je zou ook gewichten op de flybar voor je paddles kunnen zetten.

    Want denk niet dat er expo op de bijgeleverde zender zit. :oops:
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Inderdaad is de bijgeleverde vierkanaals zender wat sumier; trimming per kanaal en dat was het dan...

    Het naar binnen zetten op de servo arm is wat lastig; ik moet dan ook de arm zelf een tandje verplaatsen, om links en rechts een even grote uitslag te houden en daar ik nog geen ervaring in (heli)vliegen heb, was dit, toen ik het probeerde, tamelijk avontuurlijk sturen.
    Ik heb de stuurstangen weer in het originele gat gehangen, omdat ik anders de complete afstelling kwijt was... (beginner).

    Als ik problemen blijf houden met de grootte van de uitslagen, zal ik er toch eens naar kijken.

    Voorlopig schijnt het langer maken van de flybar (paddles meer naar buiten) ook te werken, dus gewichtjes eraan is de volgende stap.
    Zou het binnenwerk uit een kroonsteentje zwaar genoeg zijn, of moeten het de 'echte' uit de heliwinkel zijn?

    Groeten, Jan.
     
  14. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Snelle afsteltips voor bijna alle Micro's:

    - Swash horizontaal
    - Paddles horizontaal
    - Servoarmen horizontaal

    Nick voor/achter is swash alleen naar voor/achter; koppel de motor los en kijk of dat ook gebeurt. Zo niet, dan klopt de mixer niet in de zender. Heb hetzelfde gehad met een DF36, uit de doos niet goed ingesteld. Check of je DIP's hebt die je kan/moet instellen...
    Roll links en rechts idem! De swash stuurt de kant op die jij stuurt.

    Je zet met je trim de servo-armen horizontaal, en dan met de stangetjes de swash horizontaal. Je trim is alleen voor als je uit groundeffect bent (Hoger dan 30cm) om een beetje bij te stellen, niet voor het afstellen van de heli zelf!
    Als je in groundeffect zit wil de heli gelijk naar links schuifelen. Dat komt door de staart, die levert niet alleen tegenkoppel voor de hoofdrotor maar ook een stuwdruk naar links waardoor de heli dat ook wil. Je moet dat leren compenseren door zelf naar rechts te rollen (Ietsie) tijdens het opstijgen...
    Hoewel ik mezelf ook heb leren vliegen is het misschien niet geheel onverstandig eens met iemand die ook vliegt te gaan praten, een ervaren piloot stelt je heli in een uurtje helemaal af en je leert er ontzettend veel van...

    Groetjes en succes!

    Ton.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Ton!

    Voor zover ik het kan beoordelen, voldoet mijn heli aan de afstellingcriteria, die je genoemd hebt.

    Ik heb net extra gewichtjes op m'n flybar geplaatst, eens zien of dat in m'n voordeel gaat werken morgen.
    Voor de rest zal het inderdaad een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen worden.

    Andere vraag:

    M'n bladen zijn van hout, met krimpfolie. De buitenkanten zijn afgerond (radius) en de krimpfolie zit ernetjes omheen.
    Alleen, zodra je iets raakt, springt die las dus los en/of scheurt de krimpfolie.

    Ik lap het op met een druppeltje cyano en een stukje tape, maar dan zit ik gelijk weer aan het balanceren vast (logisch).

    Ik heb gezocht naar kunststof bladen, die zullen wel zwaarder zijn, zeker de ABS achtige types, maar ik vind nergens rotorbladen van mijn maat in kunststof. (190 x 33 x 4)

    Kan ik een setje, dat qua breedte en dikte past domweg afzagen?

    Welke FP bladen komen in aanmerking?

    Groeten, Jan.
     
  16. JenS

    JenS Guest

    hmm, ik weet niet hoe groot mijn kyosho m24 bladen zijn maar die vliegen op mijn fp geweldig, zeker met een head stifner
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Jens, ik zal eens even sneupen.

    Voorlopig wacht ik weer op onderdelen, want vandaag heeft de muur gewonnen; 'Pitchabgriff' stuk, kogelkop afgescheerd...

    Gelukkig heb ik een onderdelenleverancier in Nederland gevonden ( http://www.twr-trading.nl/ ), want om voor een onderdeel van 6,60 Euro nu 18 Euro verzendkosten te gaan betalen, nee, zo gek ben ik écht niet.

    Groeten, Jan.
     
  18. narfer007

    narfer007

    Lid geworden:
    31 jan 2005
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik dacht toch echt dat we het over een CP heli hadden, dus snapte niet waarom je FP bladen nodig had.
    Maar het is een FP heli met instelbare Pitch. :oops:

    MaarM24 bladen zijn 230mm lang. weet niet of je dan in de knoei komt met je staart rotor?
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Als de M24 bladen passen, qua bevestiging (2mm gat) en breed genoeg zijn (33 mm), zou ik ze inderdaad moeten inkorten naar 190 mm, anders is de vreugde van (zéér) korte duur...

    Gister de afgescheerde kogelkop weer aangelijmd en met draad en cyano gezekerd, ales werkt weer.
    Vanochtend zou ik de heli meenemen naar m'n werk, om nog even in de hal te oefenen, zie ik, dat ik wél de heli heb meegenomen, maar dat de zender nog thuis ligt... :hammer:

    Groeten, Jan.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Mijn (balsa?)houten bladen zijn bekleed met krimpkous, de dunne variant.
    Dit scheurt erg gemakkelijk, dus als ik wat schamp, kan ik weer aan de bak met tesa, gevolgd door opnieuw balanceren.

    Nu heb ik nog dikke(re) PVC krimpkous liggen, als ik dat dunne spul daar eens door vervang?

    De bladen worden dan wel zwaarder en de rondingen groter.

    Hoe zou dit het vlieggedrag beinvloeden?

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina