Wat ben ik???

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 apr 2019.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Zwolle
    Het was even kiezen in welke rubriek ik dit topic zal zetten....is het Vrije Vlucht, Brandstof vliegtuigen, Vliegende schaal modellen...

    Toch maar hier en waarom...vroeger...heel vroeger ( voor het RC tijdperk) waren er naast diesel motoren voor de modelvliegerij ook benzine motoren. Of die er eerder of later dan de diesels waren...?? Hoe dan ook...

    Dit waren motoren welke dus op benzine liepen....een ontstekingsspoel/condensator hadden ( met een voeding)...een kleine bougie..en als het even kon was het ontstekingstijdstip instelbaar. Velen van jullie kennen dit soort vintage motoren ongetwijfeld.


    Nu kwam ik een stukje curiosa tegen...een benzine motor van de '40 jaren ?? met bougie (dus geen gloeiplug), pick-up, spoel/condensator etc. dus ....tja...Wat ben ik????


    Eerst maar eens wat foto's:
    100_7428.JPG 100_7429.JPG 100_7430.JPG 100_7431.JPG 100_7432.JPG 100_7433.JPG
    100_7435.JPG


    Jongens wat is dit..? Wat voor een motor gaat het hier om en wat moet het geheel voorstellen?? De motor is zo rond de 15 ccm.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2019
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.834
    Locatie:
    Den Haag
    Er zitten aardig wat oude knarren op rcscalebuilder.com die het misschien weten. Heb je daar een account? ... zo niet, wil ik het daar wel vragen. Het zou natuurlijk best een Amerikaans of Engels product kunnen zijn.
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.834
    Locatie:
    Den Haag
    Is dat een stalen prop? :eek:
    Is 'ie verstelbaar of lijkt dat alleen maar zo.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Henri,

    Ik heb geen account op RC scalebuilder...dus... graag!!

    De spinner er even afgeschroefd en de stalen prop is inderdaad instelbaar.

    Het is allemaal nogal soliede gebouwd en wanneer ik een wilde gok mag doen denk ik aan een vroege militaire (WWII) drone toepassing. Het frame waar de motor/gondel op staat lijkt er nadien als statief bijgekomen...denk ik...

    Maar...het kan ook static modelbouw zijn...er heeft denk ik zeker geen balsa kist aan gehangen...
    Stalen motorgondel delen met staalplaat afgedekt.
    Het heeft wel kunnen functioneren...zit een klein metalen tankje bij incl sproeiernaald....goed voor een vluchtduur ( als het heeft moeten vliegen) van max 5 minuten.
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.193
    Locatie:
    Heerenveen
    De spinner en blad vorm doen mij wel wat aan een Duits iets denken.. Beetje Me109G achtig...?
     
  6. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    Hulshout België
    Is de inlaat achteraan de motor ? De cilinder doet aan een Dooling denken .

    Groeten Jef
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Zwolle
    Ja...achterinlaat. Op diverse foto's kun je de regelnaald (T-krukje) zien.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb wat Dooling plaatje op het Net bekeken en deze motor heeft net als de Dooling bij de overgang van carter naar cilinder tegenover de uitlaat (dus de spoelpoorten??) die typische bolvorm...ja dus...zou inderdaad een grote Dooling kunnen zijn. ( helaas nergens opschrift).

    Hier een mogelijk recentere dikke Dooling waar duidelijk die bolvorm te zien is..
    rc-model-airplane-engine-dooling-61_1_169729dd0c1e590644d9afd91cbaeeaf.jpg
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.834
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb het op rcscalebuilder.com gevraagd en ik heb het aan een vriend van me gevraagd die het e.e.a. weet.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.651
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat het ook is, het is een bijzonder ding....
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Wat mij betreft het understatement van de dag.....;)
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.834
    Locatie:
    Den Haag
    Geen reacties op rcscalebuilder.com en die vriend van me wist er ook niets over.

    Dus ...
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Zwolle
    Dan houden we het op een vroege Dooling waar tbv static toepassing een motorgondel/prop stijl WWII omheen gebouwd is.

    Zal hem wat schoonmaken ( niet restaureren want dan gaat de oude charme er af) en o.m. in Harsewinkel te toon stellen bij mijn 2e hands spullen...geheid dat het een eyecatcher is...Tja...en komt er dan een bod zodat ik er helemaal van binnenloop dan...:eek::p:p:p
     
  14. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Oegstgeest
    Misschien is het een stukje van een oud windtunnel test model?
     
  15. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Oegstgeest
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Zwolle
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.309
    Locatie:
    oss
    Het moet in ieder geval de neus van een Stuka voorstellen. De luchtinlaat voor de turbo en de fairing aan de onderkant zijn vrij duidelijk wat dat betreft, maar ook de vorm van de prop en spinner, en de locatie van de gaten voor de dummy uitlaat bevestigen dat.
     
    Jonkje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina