Wat compatibel met antieke Robbe Luna?

• Topicstarter Topicstarter Willy Ermers
  • Startdatum Startdatum
W

Willy Ermers

Guest
Hier de eerste post van iemand die niet helemaal nieuw is in de modelbouw, maar wel al een jaartje of 20 op non-actief staat.

Ik heb een Tamiya Hornet electro-buggy (wie heeft die niet gehad), een brandstof stockar "Spider" waar ik zo het merk niet meer van weet en daarbij een Robbe Luna 27MHz zender, ontvanger en 3 servo's.

Dit alles heeft zoals gezegd een jaar of 20 op zolder gelegen, maar in mij streven bij mijn dochter en zoon (3 en 1 jaar; dus voorlopig nog te jong om zelf te rijden) alvast wat interesse voor modelbouw (en techniek in het algemeen) te kweken, heb ik het spul toch maar weer eens van zolder gehaald om weer in orde te maken. Dochterlief is al razend enthousiast als pappa met het 'autootje' (de Hornet) gaat rijden.

Nu heb ik eens zitten kijken naar een extra ontvanger en servo's om niet alles telkens om te hoeven wisselen, maar ik zie nergens meer het stekkersysteem van mijn oude spul (male stekkers aan de servo's; female in de ontvanger).

Welnu, de vragen die ik heb die jullie misschien kunnen beantwoorden:

1. Weet iemand hoe het stekkersysteem van de Robbe Luna heet en zijn hier ergens nog losse stekkers van te krijgen?

2. Kan ik een willekeurige 27MHz ontvanger aanschaffen en gebruiken i.c.m. de Robbe Luna zender?

3. Kan ik elke willekeurige servo gebruiken met elke willekeurige ontvanger?

4. Wat betekent "met/zonder BEC" bij een ontvanger

5. (domme vraag misschien) 27MHz; is dat AM, FM of komt beide voor?

Er zullen ongetwijfeld nog meer vragen komen, maar dit is het voorlopig.

W. Ermers zei:
1. Weet iemand hoe het stekkersysteem van de Robbe Luna heet en zijn hier ergens nog losse stekkers van te krijgen?

2. Kan ik een willekeurige 27MHz ontvanger aanschaffen en gebruiken i.c.m. de Robbe Luna zender?

3. Kan ik elke willekeurige servo gebruiken met elke willekeurige ontvanger?

4. Wat betekent "met/zonder BEC" bij een ontvanger

5. (domme vraag misschien) 27MHz; is dat AM, FM of komt beide voor?
Beste W,

Vraag 1: Antwoord 1,
Robbe is helemaal overgestapt naar het Futaba stekker systeem. De oude stekkers zal je in de winkels niet meer tegen komen. Er zijn verloopsnoertjes in de handel geweest maar of die nu nog te koop zijn weet ik niet.

Vraag 2: Antwoord 2,
Ja, je kunt vrijwel elk merk ontvanger als extra ontvanger gebruiken. Je moet er wel voor zorgen dat de ontvanger bij jou zender past. Heb je een AM zender dan moet je ook een AM ontvanger kopen. Een FM ontvanger werkt dan echt niet.
Ook moet je een kristal kopen dat in die ontvanger past EN waarvan het kanaal hetzelfde moet zijn als dat van je zender.

Vraag 3: Antwoord 3,
Je kunt zonder problemen elke normale servo gebruiken voor de ontvanger zolang de stekkertjes maar in de ontvanger passen. Let wel op dat de hele moderne digitale servo's niet altijd goed werken met ontvangers en zenders van andere merken.

Vraag 4: Antwoord 4,
Er zijn ontvangers te koop die zonder aparte ontvangeraccu werken maar direct op de motoraccu aangesloten worden. In de ontvanger zit dan een BEC schakeling (Battery Eliminator Circuit) dat de spanning omlaag brengt voor gebuikt in de ontvanger en voor de servo's.

Vraag 5: Antwoord 5,
(Dom antwoord :lol: :lol: ) Zowel AM als FM wordt op de 27MHz gebruikt dus pas op dat je de goede ontvanger koopt als je dat gaat doen!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel plezier met je opnieuw ontdekte hobby en natuurlijk de kleine meid!

Bedankt!

Nu weet ik tenminste waar ik naar moet zoeken.

Willy

Ik was in hetzelfde geval: ik heb een Robbe ECO zender. Die werkt ook met die oude stekkers. Met veel rondzoeken op Ebay heb ik toch nog enkele oude kabeltjes met stekker kunnen kopen in Duitsland. Ik heb er ook nieuwe servo's op lopen, je moet enkel de stekkertjes aanpassen. Je kan de verschillende soorten en hun aansluiting bekijken op http://www.bruchpiloten.de/stecker.jpg
Veel succes!
John

Willy Ermers zei:
maar in mij streven bij mijn dochter en zoon (3 en 1 jaar; dus voorlopig nog te jong om zelf te rijden) alvast wat interesse voor modelbouw (en techniek in het algemeen) te kweken, .
Wat een rot-smoes, pa vindt het gewoon zelf veel te leuk...

Of het AM of FM is, staat in ieder geval op de ontvanger (Terra AMS, Luna AMS, AMSS-R8 of Luna FMS). Waarschijnlijk is het AM. In dat geval kan ook eens bekeken worden of de aanschaf van een complete 2-kanaals AM-set niet goedkoper is dan de aanschaf van een losse ontvanger en servo's.

Het Futaba mini-stekkersysteem bestaat al sind 1989 niet meer, er wordt dus alleen nog het micro-stekkertje gebruikt. Als de set FM is kan het lonend zijn om de ontvanger om te (laten) bouwen naar het micro-stekkersysteem. De Luna FMS ontvanger is namelijk een van de beste FM-ontvangers, die ooit is gefabriceerd.

Willy Ermers zei:
Ik heb een Tamiya Hornet electro-buggy (wie heeft die niet gehad)

Euh, ik :oops: :oops: :oops:

Ik had een Grasshopper.... m'n jongere neefje had 'n Hornet. :lol:

Prachtig om zien trouwens hoe de kleine kinderen met bewondering naar de grote kinderen staan te kijken. En langzaamaan besmet worden.
Ach, onder een appelboom liggen geen peren, weet je.

Succes met je oudbakken nieuwe hobby. (je zal snel merken dat er in de loop van al die "verloren" jaren eigenlijk niks veranderd is, uitgenomen zo goed als alles.)

Volgens mij heeft Conrad de "oude" Robbe stekkertjes nog. Heb er een tijdje terug in iedergeval nog een stuk of wat besteld.

(M'n zoon heeft ook een Luna, en ik heb nog een Terra, daarnaast hebben we ook nog een Kompakt. Allemaal met hetzelfde stekker systeem.)

Wim

Bij Muco Modelbouw in Amsterdam hebben ze nog Robbe-servosnoertjes met het oude stekkersysteem.

Ik heb ze ook net besteld voor mijn oude Robbe FMSS ontvangers.

Komende zondag organiseren wij in Weert een Rc Koopjesbeurs. :D
Er zijn diverse inschrijvingen van mensen die hun (oude) spullen willen opruimen. Voor zowel vliegtuigen als auto's.
Het lijkt me sterk als die oudere Robbe spulletjes hier niet voor de dag komen. :D
Ik weet niet vanwaar je vandaan komt Willy, maar het zal zeker het ritje waard zijn. (Vorig jaar hadden we tevreden klanten uit Alkmaar, da's toch gauw zo'n 170 km rijden..) 8)
Voor verdere info zie
www.mbcweert.nl

Wie weet tot zondag!!

Groeten van Frank

Back