wat dacht je van een jaarlijkse VV sportmodellen-dag

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door PP, 15 okt 2002.

  1. PP

    PP Guest

    OK, laten we het eens over vrije vlucht hebben, in dit geval sportmodellen. Daarmee bedoel ik alles wat buiten een wedstrijdklasse valt en slechts bedoelt is om voor de lol mee te vliegen en van te genieten. In mijn geval trekken eenvoudig te bouwen en te vliegen aangedreven modellen aan. Van de soorten aandrijving vindt ik kleine (tot 1,5cc) dieseltjes en rubberaandrijving het leukst, omdat ik daarmee al enigszins op weg ben. Ik wil echter ook bezig gaan met electro en CO2 aangedreven modellen, ook vanwege het lawaai, wat dieselvliegen lastig maakt (al kan een echte fan het gepruttel van een klein VV dieseltje niet als lawaai bestempelen, maar de meeste heide-bezoekers en boswachters zijn nu eenmaal geen diesel-fans). Ik heb helemaal geen technische kennis van electro, dus daar richt ik me nog niet op. Voor CO2 heb ik een moddelletje gebouwd, maar dat was niet het handigste ontwerp. Het leukst vind ik toestellen die wel wat op een echt vliegtuig lijken (een A2 lijkt daar tenslotte geenszins op), en dan vaak een wat antieke ontwerp uit de jaren 50 of 60. Het vliegen is niet eenvoudig, omdat je verdraaid goed moet weten hoe je moet trimmen, en dat vind ik verdraaid moeilijk. Zou er niet, analoog aan de LB-dagen in Almere en misschien de komende dieseltjesdagen, zo nu en dan een VV-sport dag georganiseerd kunnen worden, waar allerlei aanmodderende beginners onder leiding van deskundigen hun toestelletjes kunnen leren vliegen en, als het niet zo goed lukt, leren wat ze in het volgend te bouwen toestel anders moeten doen? En dat moet dan dus gelden voor zowel diesel- als rubber- als anders aangedreven modellen. Voor indoor is er wel het nodige te doen, maar een indoormodel trim je heel anders dan een buitenmodel. Het zou juist voor aangedreven modellen bedoeld moeten zijn, en niet voor zwevers (die ik echt niet wil discrimineren), want juist het feit dat de trim een compromis moet zijn tussen de aangedreven fase (motorloop) en de zweeffase moet zijn maakt dat je heel anders moet trimmen dan een zwever. Ook denk ik dat, om zoveel mogelijk mensen te interesseren en zo weinig mogelijk potentiële geïnteresseerden af te schrikken, alles wat wedstrijdsport is (behalve A2 bijv. ook Wakefield en dergelijke) hier verre van gehouden moet worden, want anders krijg je van die reacties van 'dat bereik ik nooit, dus ik stop er maar meteen mee'. Je moet eerst door de beginnersfase heen om ooit een crack te kunnen worden. Als je een gezonde grote groep sportvliegers hebt komen daar vanzelf mensen uit voort die meer willen en de competitiesport ingaan. Dat wil niet zeggen dat Wakefielders niet mogen komen!!! Zij hebben een onschatbare hoeveelheid kennis, maar op die dag moeten ze zich richten op eenvoudige modelletjes, en als ze dat al niet vaker doen vinden ze dat misschien ook wel heel verfrissend. Dus: zijn er VV sportvliegers out there, en wie wil eens iets op touw zetten?
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    VV Sportvliegen is absolute fun! Het probleem (ook) met deze klasse is, dat niemand ( OK, ik wel) dit ooit gezien heeft en zich er dus nauwelijks een voorstelling van kan maken. Dat zal ook de reden zijn, dat er nog niemand heeft gereageerd.

    Het is een geweldige kick, als het model met een zacht pruttelend - wie hier geluidshinder vermoedt moet toch nodig eens naar ontstressingstherapie, of beter, zelf eens met zo'n model aan de gang- in grote cirkels na ieder rondje een paar meter hoger voorbij komt. Als na 1 a 1,5 minuut de motor stopt gaat het model over in zweefcirkels de andere kant op. En na 3 minuten landt het geval, soms bijna voor je voeten, soms 500 m. bij je vandaan. Bang voor een wandeling over de heide ben ik dan ook nooit geweest.... Zo leuk als het is om een modelvliegtuig -met LB of RC- te besturen, zo leuk is het om te kijken, naar een model wat door jouw afstelkunsten geheel zelfstandig een mooie vlucht maakt.

    Het probleem is, dat de meeste modelvliegplekken van clubs alleen ingericht zijn voor RC-vliegen en hoewel je daar met een beetje moeite nog wel een LB-demo of -workshop op touw kunt zetten is dit voor Vrije Vlucht nagenoeg uitgesloten. Ik ken maar 1 locatie, waar dit wel zou kunnen, n.l bij de Ede's vliegclub, omdat hun site midden op de heide ligt, en zolang je benedenwinds blijft, heeft niemand er last van....
     
  3. Dave!!

    Dave!! Guest

    Echt heel tof al een aantal van GUILLOWS gebouwd niet echt boeiend.
    Ben nu bezig met een Gippsland Aeronautics Airvan gaaf ding 19 inch span :D als er een meeting is kom ik ook......
    OW jah ik ga m rc maken :D
    Dave
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat is er dan zo tof of niet boeiend aan en dat alles klaarblijkelijk nog tegelijkertijd ook? :? Kun je dit nog eens opschrijven, maar dan in een paar zinnen met leestekens, zodat het begrijpelijk wordt?

    Het leuke aan Vrije Vlucht sportmodellen is juist dat ze NIET bestuurd worden, dus ik snap niet waarom je je mededeling juist in de thread doet die daarover gaat..... :?
    Kom je naar een meeting met een VV sportmodel? Met een dieselmotor?
     
  5. Dave!!

    Dave!! Guest

    @ BRUNO
    Nie echt snugger,
    maar heel TOF omdat jullie het hadden over een meeting ofzo en niet echt BOEIEND was het bouwen van die modellen ook niet echt goede kwaliteit en misschien gehoord van meerdere leuk vinden????
    ik hoop dat ik je weer uit dat probleem verholpen heb.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dave, het probleem dat je met je antwoord oproept, is dat iedereen nu denkt dat je Vrije Vlucht niet zo interessant vindt, omdat je een kistje dat daarvoor is ontworpen vervolgens ombouwt tot RC model.
    Een VV-meeting lijkt je wel leuk. Maar daar wil je met een RC-model komen vliegen? Dat is meer iets voor een meeting met parkflyers lijkt me zo...
     
  7. Dave!!

    Dave!! Guest

    Ja ik begrijp het, maar wat ik goed probeer uit te leggen is dat ik vrije vlucht wel leuk vind maar dat ik de modellen van Guillows niet zo interessant vind.
    Ik wilde ook graag weten hoe het zou kunnen zijn om zo`n klein modelletje met rc te vliegen.

    Is het zo duidelijker?

    Dave
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Got your point! :wink:
     

Deel Deze Pagina