Wat doe ik met windstille dagen???

• Topicstarter Topicstarter Rik
  • Startdatum Startdatum
R

Rik

Guest
Beste Modelbouwforumbezoekers,

Zelf ben ik al jaren een fanatiek Kite-buggyer. Het liefts ieder weekend twee dagen. Toch komt het regelmatig voor dat de wind het opeens laat afweten. Dit houdt dus in dat we dan niet kunnen rijden. Het duurt dan ook niet lang of we zijn met z'n allen strontvervelend. Een modelzwevertje leek mij dan ook prachtig alternatief om deze "vervelende" momenten op te vullen. Nu heb ik al flink op dit forum lopen rondneuzen. Al gauw heb ik het 1 en ander gelezen en gezien van de Bug. Lijkt mij een prima model voor een beginner. Nu heb ik een aantal topics gelezen over de tekeningen. Deze moet je ergens kunnen krijgen. Er worden ook paar keer links gegeven die moeten doorverwijzen naar de tekeningen. Alleen werken ze bij mij niet. Kortom, hoe kom ik aan de tekening?

Met vriendelijke groet,
Rik

Nou schiet mij nog een idee te binnen. Voor het Kite-buggyen heb ik verschilldende maten matrassen. Van 2.5m2 tot 11.0m2. Het zijn allemaal high performance matrassen en worden bestuurd d.m.v. vier lijnen. We hebben voor de gein wel eens wat onder de vlieger gehangen aan de bovenste toomlijnen. Wanneer je dit omhoog gooit of sleept vliegt het fantastisch!!! Is het niet wat om daar iets mee te doen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Rik

zoek eens op sky surfer. Ik heb al eens zoiets gebouwd, maar dan zonder motor. Gewoon een accupack met ontvanger aan een servo getaped. aan de servoarmpjes (verlengd) heb ik toen mijn Peel 2.4 gehangen. Vloog best lache. De sky surfer is een standaard vliegtuigje, maar daar kan je ook wel je eigen vliegers aan knutselen natuurlijk!

succes

Ik heb ook nog zo'n matras liggen.. een namaak Peel (2m80 ofzo?)
heb er ook ooit aan gedacht om deze RC te maken maar ben er niet echt in geslaagd.

Enkele knelpunten:
- toom moet vervangen worden => maar welke instelhoek?
- hoe bereken/bepaal je het gewicht dat eronder moet/mag hangen?
- in mijn geval was sturen niet evident want het was een 2 lijner

Aangezien deze vlieger zelden het luchtruim kiest ben ik ook geïnteresseerd in evt conversies...

haha, nou, ik had niet zoveel nagedacht hoor. Mijne is trouwens ook een 2-lijner. gewoon een plankje met daarop een servo, ontvanger en 2 penlites geplakt. servoarmpje verlengt met een stokje en aan de uiteinden gewoon mijn toomdraden geknoopt! Ok, hij stuurt enkel op gewicht, dus niet echt snel, maar het werkt wel :lol: Ik vlieg zelf ook met een parapente (1:1) en daarmee stuur je in principe met de achterste lijnen zoals met een 4-lijner. Je kan echter ook prima met je gewicht sturen!

afb19304.jpg

Nou niet gaat zeuren van dat je dan je servo verracht, want dat viel wel mee. Gewoon een standaardservo. Die kan best goed het gewicht van het geheel tillen.

Ik had er nog wel aan gedacht om er een 4-lijner van te maken, maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen.

Oh ja, Ik had ook nog 2 dunne draadjes direct aan de vlieger gemaakt. Hiermee kon ik hem een heel stuk omhoog "vliegeren". Dat er dan 2 draadjes aanhangen boeit natuurlijk niet :)

De meeste mensen zien vooral problemen. Ik probeer gewoon :D

Problemen zie ik hier niet in. Wel zou ik voor 2 servo's gekozen hebben en dan de voorste lijnen ergens aan het huis vast maken en enkel de achterste (stuur)draden aan de servo armpjes. Op die manier lijkt het geheel mij beter controleerbaar.

oh ik heb ook geprobeerd... maar het lukte gewoon niet :-)

de toompunten staan normaal een heel stuk uit mekaar, ze dichter naar het midden brengen heeft als resultaat dat de matras vervormd wordt en er een hoop toomtouwen niet meer strak staan
ik had er een pseudo 4 lijner van gemaakt met touwtjes aan de trailing edge van de matras, deze werden bediend met een standaard servo met verlengde armen. bleek onvoldoende

maar het grootste probleem was bij mij nog (denk ik althans) de instelhoek van het hele gebeuren... is dit hetzelfde in een vlieger configuratie?

dit wordt een interessant draadje... :-D

haha, idd. Ik had eerst een balkje van zo'n 12 cm (ruimte tussen te toomlijnen dus). De binnenste toomlijnen hingen daardoor idd helemaal slap. Wel is de matras lekker rond vervormd. Dit heeft heeel erg veel invloed op de stabiliteit. Door het kleine balkje had het tegengewicht ook wel het gewenste effect. Ik heb nog met een langer balkje geprobeerd. De vlieger staat dan meer zoals ie moet staan (plat), maar daardoor kon ik ook niet meer sturen en werd hij erg instabiel (inklappers).
Dussss, gewoon een korte afstand tussen de toomdraden.

Oh ja, Ik had nog een systeempje gemaakt waardoor hij nog gewoon met zijn gewicht stuurde, maar ook (met dezelfde servo) nog eens flink met de trailing edge stuurde.
Ik had hiervoor net als jij idd ook allemaal extra toomdraden vanaf de trailing-edge gemaakt. Dit werkte volgens mij wel aardig. Alleen ben ik niet echt doorgegaan daarmee. Ik had toen net een buggy in elkaar gelast en de wind was NW7, dus toch maar weer die lijntjes eraf en Buggiën!!!

Projectje is dus gestopt voor mij. Misschien dat ik nog een keer wat ga klooien met een aldivliegertje ofzo. Het grote nadeel vond ik echter toch de snelheid (en wendbaarheid, maar ja, daar werd aan gewerkt :)). Nu ben ik vooral snelle zwevers aan het bouwen (tenminste ik hoop dat ze snel zijn haha)

Instelhoek heb ik niet naar gekeken, gewoon geprobeert en het werkte wel. Ik heb al wel eens gehoord dat gasten met een 20 m Peel van een berg waren gejumpt, maar dat werkt dus niet. ( instelhoek is vrij kritiek, vooral de Peel is gericht op snelheid, dus ik denk dat hij veeeeeeel te instabiel is om echt goed mee te vliegen :))

Oh ja, ik heb ook weleens een website ervan gevonden. Ik vond nu in ieder geval nog de bouwtekening op mijn compu (zoiets heb ik dus NIET gebouwd :lol: )
afb19367.jpg

Sietse heb je die tekening ook op een grotere leesbare maat?

Nou Jeppie :thumbsup: haha, lache om er een actionman voor om te bouwen! Humor :lol:
Vloog hij een beetje goed? en kon hij ook een beetje uitzweven? Lijkt me in ieder geval dat die motor meeeeer dan genoeg power levert! Stuurde dus als vierlijns vlieger alleen met de achterste risers?

Met dat programmaatje dat jij heb gebruikt heb ik ook een tijdje lopen klooien voor dit onderwerp. Veel leuke ideeën gemaakt, maar niet gemaakt. (vliegerstof is best duur :( ). Wel heb ik een kleintje gemaakt van papier. Gewoon om te kijken of het programmaatje werkte. Nou best lache hoor. Misschien maak ik nog wel weer eens zoiets.

In ieder geval heb je wel gelijk wat zoektips betreft. Gewoon flink google-len naar Schermvliegen, gleitschirm, parafoil, paramoteur (en soms met of zonder RC ervoor of erachter :) ).

De google afbeeldingenzoeker is echt iets moois!

ik flyboard ;)
ik heb je volgens mij ook al eens gezien op het vliegerforum...

maar ik heb nog wel een zwever te koop voor 200€ helemaal compleet!

De brandstofmotor-versie vloog goed met een beetje "gas erop". Zonder toeren was de glijhoek +/- 1:4 (dus 1 meter naar beneden en 4 meter vooruit).
Lastig was het "lanceren" van de ActionMan-Paramoteur (ondanks de beschermende ring rond de prop): het was een hele klus om de lijnen uit de prop te houden.

Later heb ik een -lichtere- electrovariant(e) geknutseld:

afb19520.jpg

Het is een verbouwde Barbie-kloon (+/- €1,95 bij de blokker) die we -vanwege de ingrijpende verbouwing- verder maar "Kelly" zullen noemen.
Het voordeel van Kelly is dat de body met 2 servo's maar 80 gram weegt. Kelly wordt aangedreven door een Astro Mighty Micro 14T, en E-tec 1200's (niet op de foto).
Onnodig om te vertellen dat Kelly (in verbouwde status) een betere glijhoek heeft.

@ jeppie heb je ook een foto van de matras ? en van het geheel

Groeten Gerjan

Back