Wat doet een Bell Hiller kop

Zoals ik al aangaf in het 4#3b verzamel topic. Kwam ik bij het zoeken naar een geschikte brushless motor voor deze heli een Bell-hiller upgrade tegen.

Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben zat ik te kijken wat dat nu precies doet. In theorie ben ik er wel een beetje uit. Bij de normale besturing van een Fixed pitch heli (volgens mij is dat een Hiller besturing correct me if I'm wrong) wordt de flybar gestuurd door de swash en volgen de bladen de flybar.

Bij Bell Hiller worden de flybar en de bladen beide aangestuurd door de swash waardoor deze sneller reageert op verandering van de swash.

Nu heb ik drie vragen:
1-klopt het bovenstaande verhaal?
2-voor een beginner die nog niet eens nose in kan vliegen... is dit een leuke upgrade?
3- zijn er meer die met een dergelijke upgrade vliegen (mag uiteraard ook op een andere heli:p)

Maarten

Hoi Maarten,

Je komt een aardig eind in de richting.
Bij Bell-Hiller word de paddel rechtsstreeks vanaf de tuimelschijf aangestuurd. De aansturing van de rotorbladen is een mechanische mix van rechtsstreekse input van de tuimelschijf, én input vanaf de vrije beweging van de paddelstang. De bladen volgen dus nog steeds de flybar, maar daaroverheen ook de tuimelschijf.
De heli reageert inderdaad behoorlijk wat vlotter, maar hoofdzakelijk ook veel lineairder aan de stickuitslag. De paddelstang fungeert nu als een soort van regelaar, die de rechtsstreekse aansturing van de bladen versterkt als de heli te langzaam rolt, en verzwakt als de heli te vlot rolt in verhouding tot het stuurcommando van dat moment, en alle neigingen van de heli om te rollen zonder dat er gestuurd word, worden grotendeeld onderdrukt.

Of je wat aan deze modificatie hebt, hangt niet af van of je nose in kan vliegen. Ik kan niks zeggen over de kwaliteit van de upgrade die jij voor ogen hebt, maar als het werkt, heb je er alleen maar voordeel van.
Sterker, de heli gaat er wat makkelijker van sturen, waardoor het vliegen minder aandacht vergt, en de kans groot is, dat je veel eerder aan dingen als Nose-in toekomt.
Of er meer mensen zijn die hier mee vliegen? Iedere CP heli heeft het....
(Rigid en flybarless uitgezonderd)

Groet, Bert

Dank je Bert!

Als ik mn 4#3 weer een beetje vliegend heb (heb even wat probleempjes met een vibratie) dan wordt dat mn volgende upgrade..

Wat een leuke hobby is dit toch...:p

Maarten

Back