Wat een herrie zo'n electro boot motor....(suggesties ?)

Hallo Botenbouwers,

Ik heb het niet zo op boten, maar de kids willen graag een brandweerboot (met spuit). Dus bouw ik naast vliegtuigen ook boten (schepen?). Het wordt een schip wat zij zelf hebben ontworpen en (deels) gebouwd dus erg verantwoord qua ontwerp is het niet. :D

Nu heb ik bij de lokale hobbyshop een schroefas/schroef en cardankoppeling gekocht. Deze heb ik in de boot gebouwd en even proefgedraait met een speed 700.... sjonge wat een herrie. De boot is ook nog eens een enorme klankkast.

Hebben jullie misschien tips om dit geluid wat te dempen ? (misschien doe ik wel iets helemaal fout ?.)

IMG_3154.JPG

IMG_3155.JPG

zorgen voor een 100% uitlijning van de motor op de as
het liefst in één lijn al kan de koppeling een hoekje maken recht is het mooist
mischien de buitenas vast zetten op het einde

en het ontwerp is inderdaad niet echt gestroomlijnd :lol:

Groeten Gerjan

Dat doet mijn boot ondanks de keurig uitgelijnde as, ook. Waarom weet ik niet. Wel precies t zelfde elleboogje trouwens.

Ik heb een tijdje een flexibele rubber koppeling gehad en die was redelijk stil. Mischien iets voor jou? Et was van aquacraft (Hammer EP).

Ik vroeg mij af of je het schroefje er al op had, als dit schroefje niet 100%
in evenwicht (dus niet uitgewogen) is, gaat de schroefas ook nogal trillen wat voor een enorme herrie zorgt, zeker in de toestand dat jouw "scheepje" zich bevindt, nog niet in de epoxy gezet en zo, zou achteraf en in het water al heel beter moeten zijn.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Het casco "ontdreunen" ..... behandelen met G4 en dan een coating van 2-3 mm Flexovoss ....... daarna is alles muisstil ;-)

Ik had van de week ook een elektro speedboot binnen, toen ik de motoren voor het eerst ging laten draaien verschoot mijn vrouwtje van de bank hehe.
Die herrie is dus normaal :D

En je moet je ook niet miskijken op et geluid uit t water hoor. :P Als et ding eenmaal int water ligt, zijn de RPM vele malen lager en maakt ie dat resonerende geluid niet (zo erg) meer.

Franck, hier een paar tips:
* motor perfect uitlijnen met amperemeter
* motorsteun op rubbers bouwen (bijv op een rubbermat)
* Schroefaskoker beter ondersteunen, zowel binnen- als buitenboord
* Experimenteren met toerental; op bepaalde toerentallen zal de romp mee-vibreren, hetgeen ernstig veel lawaai met zich meebrengt
* Een paar extra spantjes in je romp aanbrengen, zodat de uitslag van vibraties minder zal zijn. Liefst ook zo hoog mogelijk, dus onder je dek. De beweging van een vibrerend deel zal dan beperkt worden met als resultaat minder herrie
* Schroef balanceren

Los van dit alles: een hoog-toerige motor zal in deze galmbak (vergeef me de uitdrukking) toch voor behoorlijke herrie zorgen; Het zijn grote oppervlakken die vibreren.
Succes ermee!

buiten de hierboven beschreven tips waarvan deze :

* Schroefaskoker beter ondersteunen, zowel binnen- als buitenboord
* motor perfect uitlijnen met amperemeter

(de minste slechte uitlijning geeft een hoop herrie met de kruiskoppeling.)

bij mij zeer veel effect hadden moet ik ook even vragen of je al vet in/rond de schroefas gedaan hebt? Dit dempt de zaak ook.

Patrick

Zo dat zijn nogal wat tips. Bedankt.

Ik neem ze allemaal mee in de bouw. Ik heb nog wat bitumen plakplaten liggen. Deze zijn goed voor demping te gebruiken.

De as heb ik al van smeerpunt en vet voorzien.

Ik ga deze week verder met de bouw, ik plaats nog wel wat foto's en ervaringen....vaar-ingen..grappig :)

De boot is inderdaad vrij fors van formaat..maar ja, er moet een bandspuit op, de winx-club poppen moet mee kunnen, er moet ook nog eens een woongedeelte op voor Jack Stone, en weet ik veel allemaal nog meer ... :-)

haha,

dat type boot ken ik goed. Zelf heb ik een 'hondjes'boot, winkxs poppen heb ik nog niet :-)

enkele andere tips

- goedkope en goede pompjes vind je bij de autosloop in de vorm van ruitewisser pompjes (zwart/grijs ingegoten in plastic). hier kost dat 5 euro en die geven veel meer water dan de graupner pompjes. Een nadeel is dat ze onder de waterlijn MOETEN want ze zijn niet zelfsaanzuigend. Je boot lijkt zo ruim dat ik er 2 in zou steken voor maximaal effect met 2 spuitmonden.

- steek piepschuim in de boot (je hebt toch plaats genoeg) voor in het geval dat je lek slaat of omkiept. de piepschuim (of iets soortgelijk) zal ook het geluid dempen.

- denk aan stootrubbers rond de boot. 'K weet niet hoe oud de kinderen zijn maar je loopt risico voor botsingen. (ervaring hier)

- denk eens aan een sleepoog achter de boot, 't is ook leuk om dingen (zoals plastic eend ofzo) mee te kunnen slepen.

- probeer 12V aan boord te hebben (best voor de pompen), goedkoopst is een loodaccu (meestal ook goed om de boot het nodige gewicht te geven, anders 'kwakkelt' die wat veel)

- probeer een redelijk groot roer te maken voor uitwijk manoevers

- meer technisch, een speed 700 direct aangedreven met deze plompe romp zou wel eens problemen kunnen geven.
die motoren zijn meestal gemaakt voor speed en ik denk dat je beter een iets tragere motor neemt (doe eens een zoek op torque 720 op het forum)

zo'n 700 kan ook veel stroom trekken (te veel in theorie voor een loodaccu) en kan dan ook snel heet lopen. (oplossing kan dan zijn te koelen met een pompje)

VEEL PLEZIER !!!!

Patrick

Die stootrand is een goed idee! We wonen aan de stadsgracht van maar 5 of 6 meter breed en de ervaring leert dat botsen tegen vanalles vaak voorkomt. 8O

Een autopompje heb ik, had alleen niet in de gaten dat die niet aanzuigend zijn. Ik denk dat het mogelijk om ze zo te monteren dat zij onder water staat met aanzuigmond en pompgedeelte zonder dat het ten koste gaat van de (ahum) vaareigenschappen.

Wat betreft de accus, ik heb 2*12V 7,5A saft accus,dat moet voldoende zijn.

De motor, sja ik weet niet echt of het een speed 700 is, ik heb een "oude" Ho-Heng boormachine gesloopt. De motor heeft een relatief laag Kv, is bedoeld voor 18V en kan schat ik in zo' n 20 ampere hebben. Motortje heeft een inwendige fan en die koelt aardig.

Ik heb een raboesch tweeblads messing schroef van 48mm. Geen idee wat het trekt aan amperes, ik ga als ik de boel heb ingebouwd wel eens meten.

Dit ding wordt zeker lachen, het vooruitzicht van een brandspuit op een boot zorgt er in ieder geval voor dat ze 's avond nauwlijks meer kunnen slapen :)

Roertje

IMG_3156.JPG

Bovendek gelijmd en ge-g4-d :)

IMG_3157.JPG

Ivm het gewicht van de accu's zou ik de *boot* wel ruim voorzien van drijfvermogen in de vorm van piepschuim oid.

Motorsteun gefabriceerd en vastgelijmd met siliconenkit (beetje freubel manier). De motor draait nu gelukkig redelijk geruisloos, vooral omdat ik er achter kwam wat nu echt de herrie veroorzaakte.

De schroefas zat te diep in het kardan en raakte het koppelkruis...sja :oops:

Overigens, met de twee accus ligt de boot nog steeds niet diep....met een beetje pech gaat dit ding nog plane ook :cry: (wel leuk zo'n spuitende winx-brandweer-speedboot, maar een lang leven is 'em dan niet beschoren vermoed ik )

Juist omdat hij niet diep ligt zal hij snel kantelen.....en daarna zinken.

en als je er nu eens een auto accu in stopt van max 12V dan kan je lekker lang varen en het zal je diepgang bevorderen en daar heb je dan ook nog variaties in.

succes

Das een goed idee ! Ik heb de eerste proefvaartjes nl. achter de rug.
De boot ligt erg hoog op het water en moet echt meer diepgang krijgen. IK heb dit al geprobeerd met twee bakstenen.

De motor-schroef combo levert zoveel vermogen dat het ding in no time in plane gaat. Wel :lol: , maar voor kinders heb ik liever een snelheid in de orde van 5 a 10 km/h. Ik heb een schakelaar ingebouwd waardoor zowel voor als achteruit varen mogelijk is.

OVerigens is het geluid na uitrichten van de motor, en de motorsteun met siliconenkit vastzetten praktisch 0

ik zou geen auto accu's in de boot zetten. Die kunnen gassen afgeven en in combinatie met de vonken in je motor wel eens voor vuurwerk zorgen.

gewoon gel accu's erin zetten.

die motor moet toch heet lopen als de boot in plane komt ?

Patrick

@perk :oops:
Dat ben ik niet met u eens wel tijdens het laden.
Maar met het ontladen geen problemen hoor :idea:
Hebben zelfs gelast eletrich met een accu 12 v 200 amp
mvg Frederik :D

Back