Wat gebeurt er als je een NiMH zenderpack per ongeluk laadt met 1,8A ipv 0,2A?

Dit gebeurt er dan:

IMG_20151101_140732.jpg

En hij zat meteen muurvast aan de tafel geplakt.
IMG_20151101_140746.jpg

Met dank aan een van mijn clubgenoten, die hem mee had genomen naar het veld.

Dat is jammer, Murphy ligt altijd op de loer.:frustie:
Ja je kan ze met 0.2 A lang langzaam laden.

Met 1.2 A laden gaat goed maar je moet wel met delta piek of temperatuur afslag laden.
Ik laad mijn zender en ontvanger NiMH accu's (vrijwel allemaal Eneloops) met 0.5C dus 1A voor de penlights en 0.4A voor de potloodcellen, altijd met delta piek afslag.
Eens per jaar een cyclus langzaam laden 14 uur bij 0.1C.

Rick

Het snelladen van zenderaccu's leidt vaker tot dit soort desastreuze gevolgen. Het is niet alleen de te hoge laadstroom, maar vooral het niet tijdig afslaan van de lader, die dit soort gevolgen heeft.

In dit geval is de zender nog uitgerust met een beveiligingsdiode, waardoor de lader niet eens tijdig kán afslaan.

In dit geval is de zender nog uitgerust met een beveiligingsdiode, waardoor de lader niet eens tijdig kán afslaan.

Dit begrijp ik nog steeds niet goed: ik laad mijn oude FC18 (zit nog een stokoude NiCd in) altijd met het NiCd programma, delta peak afslag dus, op 0.5A en dat funcioneert al jááááren feilloos....

Moet eerlijkheidshalve zeggen, met mijn vorige lader, een Robbe snellader, werkte het niet "feilloos", omdat de lader niet startte (zag geen accu i.v.m. die diode, moest ik even met een willekeurige spanningsbron de lader jumpstarten), maar met de huidige Graupner lader, start de cycus uit zichzelf want hij ziet de accu ondanks die diode prima. Merk geen achteruitgang van de accu, anders dan de normale veroudering, wordt niks warm, en de teruggeladen hoeveelheden zijn in overeenstemming met de gebruiksduur van de zender sinds de vorige lading.

De meeste snelladers willen de accuspanning eerst meten voordat ze met laden beginnen. Met een diode in het laadcircuit gaat dat niet.
Als ze wél gaan laden zien ze op hun uitgang de spanning van én de accu én de spanningsval over de diode, wat niet de bedoeling is. In de handleiding van de lader staat dan ook als regel, dat bij het laden van zenderaccu's de beveiligingsdiode overbrugd moet worden. Zo'n diode is overigens meestal een 1 Ampere type. Zelf gebruik ik daarvoor 3 adertjes uit een servosnoer, zodat je toch een soort van zekering van enkele Ampères hebt.
Ook bij versneld laden (met 0,5 A) zou ik die diode overbruggen, ook al is er minder kans, dat het dan fout gaat. Zelfs als de lader dan te laat afslaat zal de accu het wel overleven. Al gaat het jaren goed, die ene keer dat het niet goed gaat is al één keer te veel.

Back