Wat gebruiken jullie voorn zeil

• Topicstarter Topicstarter joepzeilt
  • Startdatum Startdatum
J

joepzeilt

Guest
Hallo,

Veel mensen met een Micro-Magic hebben zeilen van Icarex of folie, dat heb ik zelf ook omdat het uitermate geschikt is voor die kleine boot.
Maar nou is mijn vraag wat voorn materieaal gebruiken jullie?

nou ik hoor het wel weer...

groetjes
de NED 2119

Hallo,

Veel mensen met een Micro-Magic hebben zeilen van Icarex of folie, dat heb ik zelf ook omdat het uitermate geschikt is voor deze kleine boot.
Maar nou is mijn vraag wat voor soort materiaal gebruiken jullie?

nou ik hoor het wel weer...

groetjes
de NED 2119

edit: RJJ...

hoi Joep
Dat Icare is dat een andere naam voor spinaker doek?

Groetjes

Het is een vergelijkbaar met een hele lichte spinakerdoek. Maar het is geloof ik gemaakt van polyester. Zelf gebruik ik ook icarex voor mijn boot van 90 cm.

Groet Eduard

Laatst bewerkt:
Ja klopt spinakker doek is te vergelijken maar volgens mij wel duurder of niet? 40 x 140 cm voor 5 euro is Icarex of dat met spi doek ook lukt?? vast wel, het is idd van polyester gemaakt .. heb wel wat liggen thuis egt heel licht, maar m'n folie zeilen van 3 gram overtreft Icarex niet ;-)

Ik ga zelf Icarex gebruiken.

Icarex is trouwens een polyester vezel, met een gewicht van 31gram per m², voorzien van ripstopvakjes (het dubbele lijntje dat die typische vierkantjes vormt) om verder inscheuren tegen te gaan.

Het voordeel is dat polyester vezel minder rek heeft dan nylon-gebaseerde weefsels.

Tevens is Icarex aan beide kanten voorzien van een coating die de stof waterafstotend maakt. Ook is de UV bestendigheid beter dan bij nylon vezels, waardoor de kleuren langer goed blijven.

Nadeel is dat het iets gemakkelijker scheurt dan nylon weefsels, vandaar de ripstop vakjes.

Back