Wat houdt het in?

Discussie in 'Flybarless' gestart door Taya-chan, 23 jan 2010.

  1. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Hallo,

    vast al een menigmaal gestelde vraag:D, maar wat houdt flybarless nou precies in, en wat zijn de effecten hiervan op een heli? Vliegeigenschappen t.o.v. gewoon?
    Groetjes,

    Taya
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Flybarless houd in dat je geen flybar meer hebt, dus dat je bladen direct vanaf de swashplate aangestuurd worden. Daardoor word je heli een stuk instabieler. Om dit tegen te gaan heb je een hoop electronische stabilisatoren, zoals de Vbar. Ook kan je dit tegengaan door de uitslagen aan te passen.
     
  3. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Bedankt voor je antwoord!

    Wat houdt een Vbar precies in, als ik vragen mag?

    Ook heb ik een keer een verhaal gehoord van iemand die zijn 450 size heli had omgebouwd naar flybarless, is dit in principe mogelijk of zou dat niet kunnen omdat het dan te onstabiel zou worden?
     
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    De effecten of eigenlijk het gevolg van het technisch verschil van FBL zijn o.a.
    Veel minder weerstand, dus efficiënter wat zich uit in meer snelheid en langere vliegtijden.
    Directere aansturing van je bladen, minder overbrengingen in de kop, dus minder speling.
    Minder onderdelen, en dus ook lichter.
    De verschillen in vliegeigenschappen zijn van wat ik heb gelezen (moet het zelf nog gaan beleven ;) ).
    Is dat de heli beter spoort in snelle vlucht en dat de wind veel minder een lastpost is en dat de heli over het algemeen stabieler en voorspelbaarder aanvoelt.
    Het hoveren is niet perse makkelijker, en je moet nog altijd goed vliegen...
    Maar het vliegt schijnbaar erg goed.
    Zelfs top RC piloten kunnen het niet uitleggen en zeggen dat je het moet beleven om het verschil te voelen (o.a. Bert Kammerer).
     
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Vbar of Vstabi is een merknaam van het FBL systeem van Mikado.
    Ondertussen zijn er ook van Align FBL ombouwsetjes uitgebracht.
    En er zijn nog een viertal bekende merken.
    Een 450 kan gewoon prima FBL gemaakt worden trouwens, zijn geen problemen mee.
     
  6. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Er staat hier op het forum een verhaal van iemand die zijn T450 en T250 flybarless gemaakt heeft, zonder elektronische hulpmiddelen. Dus het gaat wel degelijk, het komt er op neer om je heli goed mechanisch af te stellen, en dan in je zender de swashmix en dergelijke zodanig af te stellen dat het geheel niet te heftig reageert.

    Wat VBar inhoudt, wel, in plaats van 1 gyro op je heli voor je rudder, heb je er 3 :

    - elevator
    - aileron
    - rudder

    Dit houdt in dat de heli gestabiliseerd wordt op de 3 assen, hij zal niet uit zichzelf gaan kantelen, de gyro's vermijden dat, enkel stickinput kan de beweging op de drie assen veroorzaken.

    In de praktijk, zoals hier reeds gemeld, gaat de heli minder afwijken in de hover : wind blaast de heli wel weg, maar hij kantelt niet. Ook in voorwaartse vlucht voel je het verschil, je moet minder corrigeren, minder 'ballooning'-effect.

    Het algemeen gevoel is veel precieser, de heli vliegt erg nauwkeurig, en is zonder mechanische aanpassingen te veranderen van rustig en lui naar superhevig 3D.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat was ik :D

    De 450 is gewoon erg goed te vliegen fbl zonder electronische stabilisatie.
    Wel moeten de uitslagen een piets bijgesteld worden, en je moet even wat anders leren vliegen.
    Als je al gewend bent aan de 450, kun je de swash waarden voor nick en roll (stonden bij mij op 45) een 10 a 20 punten omlaag brengen. dit om bij de eerste keer opstijgen zonder je flybar een crash ten gevolge van oversturen voorkomen (gebeurde mij bijna :D) Als je gewend raakt, moet je die waarden weer omhoog brengen. Je verliest namelijk roll snelheid, en die heb je nodig in interressante situaties.

    De 250 is ook goed te vliegen, al heeft dat wat meer oefening en afstelling nodig.

    Grootste verschil is de directe aansturing. Een flybar zorgt eigenlijk voor een heel geleidelijke overgang van bv hoover naar voluit nick.
    Zonder de flybar, dus sturend met de hoofdbladen, is deze beweging gewoon meteen 100 % aanwezig. Kortom, hij wordt veel gevoeliger dan een heli met flybar. Vergelijk het met rijbaan wisselen in de auto, het verschil tussen je stuur geleidelijk draaien en je stuur gewoon vol hoeken (niet uitproberen aub :rolleyes:)

    Ook gaat hij bij rechtuit vliegen afwijken naar links, wat je zelf weg moet sturen. Dit zijn de grootste verschillen tov een normale heli. Er zijn nog wel andere verschillen, maar deze zijn niet zo erg merkbaar.
    Wat ik wel kan concluderen is dat de 250 meer last heeft van de "eigenaardigheden" van flybarless dan de 450.

    Maar al met al niet onmogelijk, al denken sommigen daar anders over.
     
  8. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    ^^ Dus als ik het goed begrijp, is het enige echte verschil de stabiliteit/reactiesnelheid?

    In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor de info!
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou ja, dat is het eerste merkbare verschil.
    de reactiesnelheid gaat enorm omhoog, daarom moet de swashwaarde ook wat omlaag.

    Hij is nog steeds stabiel, alleen ben je zelf nog niet gewend aan de enorme toename van roll/nick snelheid.
    Dat was bij mij het punt iig

    Toen hooveren eenmaal lukte, kwam ik erachter (met wat hulp van Brutus) dat hij ook wat anders gaat reageren (zie vorige post)
    Normaal kun je je trims op 0 zetten bij hoover, ga je dan vooruit vliegen gaat ie ook redelijk rechtuit.

    Zonder flybar kun je tijdens hoover op 0 trimmen, tijdens voorwartse vlucht zal hij toch linksaf willen, en moet je echt tegensturen. Dit went overigens wel snel, het is niet zo dat ie een haakse bocht wil maken.

    Hier volgen ook de verdere gedragsafwijkingen tijdens figuren een een beetje uit. Achteruit vliegen wijkt hij nl ook af, zijwaarts vliegend ook.
    Went vanzelf, en als het niet lukt kun je altijd nog een Vbar oid erop zetten

    Let wel, 450 en 250 hebben wel een andere kop nodig.
     
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Je moet er wel even duidelijk bij vermelden dat dat de eigenschappen zijn als je een RC heli zonder Flybar en zonder stabilisatie elektronica vliegt.
    Maak je wel gebruik van bijv. een Vstabi unit, dan heb je een electronische flybar.
    Oftwel de stabilisatie die je normaal mechanisch krijgt d.m.v. een flybar, wordt door zo'n unit direct ingemixed in je servo/swash correctie.
    Zijn twee totaal verschillende dingen wat betreft het vliegen.
     
  11. madxxx

    madxxx

    Lid geworden:
    5 jul 2007
    Berichten:
    143
    Locatie:
    landgraaf
    Als je nou je heli naar voren stuurt en hij hang naar voren en je doet je stick op neutraal zal een heli zonder v stabi naar voren blijven vliegen.
    Maar met v stabi zal die dan uit zijn eigen dan weer recht gaan hangen ?
    Dus uit voorwaartse vlucht komen ?
    Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.
     
  12. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    De heli blijft gewoon doorgaan in de hoek dat je hem stuurt, zelfde met paddles ( vbar ). Komt dus niet terug naar level/neutraal.
     
  13. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Ik had me laatst een HK450MT besteld om het ook eens te proberen zonder flybar en zonder stabi. Maar heb 'm uiteindelijk weggegeven. Het zal er toch nog es van komen, als ik eens een goedkoop 450je op de kop kan tikken.

    Student, hoe vlieg je met die FBL heli's ? Sportvliegen, loopings, rolls, en dergelijke ? 3D ? Of enkel wat circuitjes ?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vlieg nog geen 3d, loops ed zo nu en dan.

    op het grapje met dat naar links trekken na geen rare dingen mee ontdekt.
    Des te harder je gaat, des te meer moet je bijsturen.
    Went vanzelf.

    Ik kan me wel voorstellen dat als je een hardcore 3d piloot bent, je er heel snel een Vbar oid onder gaat hangen...

    @EricW:
    Excuseer, dacht dat dat duidelijk was.
    Was het niet zo dat electronische systemen gewoon vliegen alsof de flybar er nog op zit (op de extra power na)?
     
  15. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Ehm, swashwaarde? Heb je het dan nu over i.c.m een computerzender, of is dit iets heel anders dan dat ik denk dat het is?
     
  16. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Hij bedoelt dat volgens mij ja. Met een computerzender ga je de beweging van de servo's bepalen met een swashmix (kan diverse benamingen hebben afhankelijk van het merk). Door die waarde te verhogen of te verkleinen gaat de swas respectievelijk meer of minder uitslag hebben. Heli wordt dus sneller of trager op de cyclic.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    @ Funky
    Inderdaad, die bedoelde ik.

    @ Taya Chan
    Het topic waarin ik het hele verhaal uitleg, staat ook in dit forum onderdeel.
    Daarin leg ik alles uit wat er met de heli's is gebeurd en hoe ik ze heb afgesteld.

    De swashmix in een computerzender stelt je in staat 3 waarden aan te passen, nick, roll en pitch. Alledrie de functies zijn bewegingen welke door drie servo's tegelijk uitgevoerd worden. De waarde welke aan een functie wordt toegewezen, bepaald hoever de functie kan worden uitgevoerd. Hierdoor kun je je servo's op ene simpele manier begrenzen, zodat ze niet ergens tegenaan lopen (en je niet vergeet de tweede en derde servo ook te begrenzen)

    Ik verlaag deze waarde om minder uitslag te bewerkstelligen.
    Dit kun je (bij gebrek aan een computerzender) ook doen door de linkjes een paar gaten dichter bij de servo in het heveltje te zetten.
    Dan wel opletten als je de eerste vlucht gaat doen...
    Hierdoor gaat de gevoeligheid nooit zo erg naar beneden dan wanneer je waarden in de zender aanpast.
     
  18. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken

    Oké, vandaar. Bedankt~
     

Deel Deze Pagina