Wat hulp nodig bij copterx 450 Staart waggelt)

Hallo allemaal,


Ik heb een copterx 450 kit en daar zelf het apparatuur ingebouwd van de E-sky cp belt v2. De servo' s heb ik alleen vervangen voor Align digitale servo' s.
Ik heb nog niet zo veel vlieg ervaring, wel al veel in verdiept, en wat vliegtuigjes gevlogen. I' m getting there ;)

Dus:

CopterX SE (alles metaal en carbon)
Esky 450 3900kv brushless outrunner
Esky ESC 25A
Esky Headlock gyro
4 x Align DS425M Digitale Servo' s
Futaba 6J zender 2.4 Ghz

Nu heb ik nog wat probleempjes...

Mijn staart waggelt!

Ik heb de heli op een draai plateau gezet en hem met head-lock uit behoorlijk stabiel kunnen krijgen. Als ik dan head lock aan zet dan begint hij te kwispelen bij een wat hogere snelheid. Op mijn giro (van E-sky) heb ik alleen delay en limit instellingen. Delay heb ik op nul en limit heb ik alles geprobeerd maar ik zie geen verandering. Ik heb dus geen gain op de giro zitten!
Ik heb toen de servo horn kleiner gemaakt wat wel iets hielp maar niet genoeg, als ik hem nog kleiner maak dan slaat hij niet ver genoeg meer uit.

De zender die ik heb is nog nieuw voor mij. met de giro instellingen op de zender heb ik nog niet geëxperimenteerd, kan ik daar nog wat mee?

Ik zat al te denken aan een andere giro maar voordat ik mijn portemonnee trek wilde ik nog even kijken of het met deze kan.

Welke giro zouden jullie aanbevelen dan? Een Align GP780 of een Spartan quark?
 
Forumtip: als je meerdere dingen met 1 heli hebt, is het handiger alles in 1 topic neer te zetten.
voorkomt verspreiding van informatie, aangezien sommige zaken nog wel eens willen overlappen. en vaak hebben mensen weinig zin om dingen dubbel te typen, dus komt alsnog alles in 1 topic terecht ;-)

Over je gyro.
Er zijn vrij weinig gyro's waar een gain schroef op zit.
die stel je doorgaans dus ook niet in op de gyro zelf.
Doorgaans hebben gyro's 2 stekkers, waarvan er 1 in kanaal 4, en 1 in kanaal 5 gaat.
Gain wordt dan via de zender geregeld.

Gevoeligheid van een gyro is nl toerenafhankelijk.
schakel je van toerental 1 naar toerental 2, moet je die gevoeligheid aan kunnen passen. Staart wordt nl sterker, of juist minder sterk. Een correctie van een bepaalde grootte kan op toerental 1 perfect werken, maar op toerental 2 veels te veel zijn.

meestal hebben futaba's ergens wel een gyro menu in de zender zitten.
kun je 2 of 3 gains onder een knop zetten. als dat dezelfde knop is om van toerental te veranderen, hoef je niet meerdere knoppen om te zetten als je dat een keer doet

Volgend puntje
draaiplateau is iets waarmee je een heli compleet kunt slopen.
ze zijn niet gemaakt om vast te staan. staan ze wel vast, kan het makkelijk gebeuren dat bij bijvoorbeeld pitch up geven het complete frame in 2 getrokken wordt.
Bij een flybar heli die ALLEEN met 0 pitch draait, en ALLEEN op de staart wordt gestuurt, kan er nog wel iets..
Maar een heli zonder flybar kan dit absoluut niet mee. meestal hebben die een computertje die ook zelf een beetje correcties maakt, en die correcties kunnen de heli ook uit elkaar trekken als hij dus op zo'n paal vast staat.

nogmaals, gemaakt om te vliegen..
Daarnaast is de trilling door het frame compleet anders met zo'n paal eraan.
kan makkelijk dat hij het op de paal goed doet, maar in de lucht alsnog aan de waggel gaat.

gains stel je doorgaans vliegend in.

Misschien krijg je hem toch goed als hij dus wel gain controle heeft..
Maar daar moet je dus 2 stekkers voor aan de gyro hebben zitten.

als vervanging, een futaba (belangrijk, is veel nepspul wat er op lijkt) 401 is erg goed. Oud, maar goed.
de 780 is ook goed. alleen wat trillingsgevoelig.
quark hoor je vrij weinig verkeerde dingen over. doorgaans wordt deze ook als goed beschouwd.


Kijk ook ff naar een combo met een staartservo.
je hebt er nu 4 identieke servo's in zitten. ik ben ff de align nummering kwijt, maar ik gok dat je er nu 4 swashservo's in hebt.
meestal zijn swash servo's wat sterker, maar langzamer.
Een staartservo hoeft niet zo sterk te zijn, maar moet wel snel zijn.
is je servo te langzaam, krijg je ook vaak "zwiep" klachten.

Voor een 450 werkt een maatje groter ook beter.
kijk naar een align ds 520, futaba (let op het merk!!) 9257
En er zijn legio tegenhangers.
 
je hebt nu 3 tail servos op de swash;) en een minimale servo op de tail.

verschil is de kracht van de servos, de 415m had eigenlijk op de swash gemoeten(als je voor align kiest, er zijn betere goedkopere) daar deze meer kracht kan leveren en de 425m op de tail is erg minimaal kan wel maar mensen geven toch de voorkeur aan een wat sterkere/grotere zoals Student al aangaf(maar ook hier legio alternatieven). Er zijn tal van servo's welke geschikt zijn voor de swash van prijs vriendelijk goede servo's tot dure goede servo's, dit geldt tevens voor de staart.

Inderdaad kan je de gain in de zender instellen (als het goed is)

Aandachtpunten zijn dus

De bouw hoe is hij mechanisch afgesteld (ook met name de lengte van de servo armpjes. loopt alles rete soepel geen binding stroeve puntjes, etc.
Alles schroefjes aub borgen (metaal-metaal-Locktite oid, metaal-plastic ca oid)
De gebruikte electronica is niet optimaal en soms minimaal, zoals student aangaf een iets zwaardere ESC is echt geen overbodige luxe.
Eerst eens kijken wat de zender doet en wat alles betekend, want ik merk uit je 2 posts dat er wat gaatjes in je kennis zitten, is niet erg maar kan gevaarlijke situaties opleveren en wil je van de hobby genieten (ook nog volgend jaar en 2016,etc) dan beter gelijk goed beginnen.

De hobby is lezen , lezen, lezen, vragen , vragen, vragen en geduld :-)

Als je vragen hebt stel ze gerust en dan zal je zien dat het allemaal goedkomt
 
Bedankt voor de tip, ik dacht juist dat er verschillende vragen in verschillende berichten moesten.

Doorgaans hebben gyro's 2 stekkers, waarvan er 1 in kanaal 4, en 1 in kanaal 5 gaat.
Gain wordt dan via de zender geregeld.

Ik heb inderdaad twee stekkertjes. Ik zal het dus nog even proberen met de zender instellingen.

draaiplateau is iets waarmee je een heli compleet kunt slopen.

Die kan dus ook de kast weer in…

als vervanging voor een giro, een futaba (belangrijk, is veel nepspul wat er op lijkt) 401 is erg goed. Oud, maar goed.
de 780 is ook goed. alleen wat trillingsgevoelig.
quark hoor je vrij weinig verkeerde dingen over. doorgaans wordt deze ook als goed beschouwd.

Okay bedankt, ik heb even gekeken naar een Futaba 401, ze worden niet veel aangeboden zie ik. Ik heb er een kunnen vinden voor maar 22,65 op de volgende site: Futaba GY401 Head Locked Gyro for 400 450 RC Helicopter *-*Mijn-Gadgets.nl

Voor een 450 werkt een maatje groter ook beter.
kijk naar een align ds 520, futaba (let op het merk!!) 9257

De servo' s die ik nu heb heeft een motion speed van 0,05/0,07 dat moet snel genoeg zijn.

Bedankt tot zover!
 
De servo's die je hebt zijn wel snel maar hebben een kracht van 1 en 1.2 kg dit is eigenlijk voor de swash te weinig.(zeker als je straks goed kan vliegen;)) en voor de staart is het minimaal. De 415m die meer gesschikt zijn voor de swash hebben een kracht van 2 en 2,4kg dit is dus al het dubbele. voor de swash heb je doorgaans ook niet super snelle servo's nodig en in jouw geval met FB helemaal niet 0.12/0.13 is meer dan voldoende echter de kracht wat hoger is wel raadzaam en handig. Staart moet snel zijn en kan met minder kracht.

Voor wat betreft een GY401 deze zijn 2de hands ongeveer 40-45Euro (als ze aangeboden worden. Neem als stelregel een nieuwe gy401 onder de 75Euro is altijd een chinese kopie van het origineel .
Er zijn helaas veel neppers in omloop dus voorzichtigheid is geboden.

Zoals eerder gezegd een align GP750 of GP780 is ook niks mis mee, er zijn meerdere gyros die kunnen volstaan hoor en de gy401 is niet heilig.
 
in het verkoopdeel op dit forum wordt er een 401 aangeboden..
viel me gister op tenminste

En inderdaad, er zijn meer merken.
gyro's zijn in de regel best kittig aan de prijs. 100 eur voor alleen de gyro is niet bepaald een uitzondering.
een gyro/servo set voor 150 eur kijk ik ook totaal niet van op


Punt waarom ik een zwaardere staartservo aanraad is niet zozeer vanwege de snelheid.
de align's doen het in het begin, als ze nog vers zijn, best goed.
Na een tijdje ontwikkeld hij toch wat speling, of het servomotortje wordt wat zwakker. Wat het exact is weet ik niet, maar het gebeurt een beetje te regelmatig dat alle staartproblemen opeens weg zijn als er een nieuwe of zwaardere servo op de staart gaat.

Dus de kleintjes zijn niet tegen de slijtage opgewassen, of ze kunnen de kracht gewoon niet zo lang achter elkaar opbrengen. zoiets.
Vergeet niet dat een staartservo in de lucht bijna constant op volle snelheid aan het bewegen is, terwijl de swashservo's gewoon door jou worden aangestuurt (en jij kunt nooit zo snel corrigeren als de gyro :mrgreen:)

Kijk hier voor de grap eens een beetje rond:Gyro & Stabilisatie Gyro hobbymaniac.nl

Voor servo's op de swash: Servos & Toebehoren Hitec hobbymaniac.nl
Kijk dan vooral naar de 65MG.
Die is analoog, voor een flybar heli geweldige dingen.
Alleen wil je naar een flybarless heli met stabilisatie, kun je beter de 5065mg pakken, die zijn digitaal.

Die heb ik erin, werkt geweldig. De nieuwe align series heb ik weinig ervaring mee
 
Als ik een tipje mag geven , mocht je voor een nieuwe gyro gaan (of 2de hands), vergeet dan ook eens niet om naar de Beastx te kijken, deze is nl. ook met kabeltje als stand alone tail gyro te gebruiken en mocht je overgaan naar Flybarless heb je gelijk ook een hele goede fbl-unit ;-)
 
daarnaast.. Ik denk dat vele mensen wel een gp750 of 780 hebben liggen.
En wie weet, je hebt een goede kans dat je huidige gyro ook best goed af te stellen is.

kost wel eens wat moeite.. Maar acceptabel zal het best kunnen worden met wat liefde en aandacht
1 ding tegelijk, eerst die zender eens op orde zien te krijgen
 
Maar goed weer even terug naar de basis voordat je van alles gaat kopen.

Mocht je wat andere gyros willen proberen heb ik nog wel wat goedkope liggen :-) die voor een postzegel(ik lijk wel gek:mrgreen:) zo jou kant op kunnen komen (zelfs de originele CX450SE gyro en evt. een ESC met losse BEC)

Dus ff nog niks kopen en kijken wat er allemaal moet gebeuren, eerst even de balans opmaken en zorgen dat de heli mechanisch helemaal tip top is.

Daarna de zender helemaal leren kennen. En dan eventueel de balans opmaken wat er eventueel nodig is. Voordat je kosten hebt gemaakt(net als de servos) die niet helemaal de juiste blijken te zijn
 
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik ga eerst inderdaad even met de instellingen aan de gang.

En inderdaad jammer van die servo' s, dacht ik juist goede te hebben gekocht…

Ik heb met de test vlucht prima kunnen vliegen, alleen de staart bleef tikken. Als ik dat nu even op kan lossen dan kan ik kijken hoe het vliegen me verder bevalt en of het geen "be-vlieging" is voordat ik nog meer geld ga uitgeven.

Waar ik ook moeite mee heb met de afstelling is dat de servo' s voor de swashplate te veel uitslaan. Ik heb dat gecompenseerd door in het swash menu op mijn zender de AFR instellingen te veranderen. Maar die moeten op 40% staan om mijn servo' s niet te laten oversturen, beetje overdreven dus. Ook krijg ik dan problemen met de pitch curve als die op 40% zou beginnen dan kan hij al niet veel hoger en heb ik al een pitch van bijna 10 graden.
Ik zou dus de servo horns moeten inkorten denk ik maar ze staan op het kleinste gaatje en als ik er een gaatje bij maak dan komen ze niet exact overheen met de andere horns vrees ik. Is dat een probleem?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je niet aan het AFR had moeten zitten, maar beter swash mix settings en bij EPA (end point adjustment) kunt kijken of dit juist staat. na mechanisch correct gebouwd te hebben

Alle servo horns moeten exact gelijk zijn en de rods (die armpjes van servo arm naar swash plate) moeten eigenlijk recht naar beneden staan en ongeveer deze lengtes hebben van hart-hart. ele 40,3, ail 45 , pitch 31,3 (even afhankelijk hoe je de pitch/ail servo hebt geplaatst).
 
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat bij een pitch van 50% (stick helemaal naar beneden) de bladen op 0-1 graden moeten staan en niet bij een pitch van 0% wat ik eerst had. Am I right?

Ik vlieg trouwens nog niet in de Idle-up mode.
 
heli mechanisch afstellen heeft niks met id1 te maken don't worry.

Als je op YT zoekt vind je daar een hele mooie serie over het bouwen/afstellen van een 450 Flybar heli.

tevens als je je heli aan het afstellen(mechanisch) bent dienen alle instellingen in de zender op standaard te staan, zoals je pitch curve (linear 0 naar 100), throttle curve(linear 0 naar 100), alle trims op midden.

Je bladen op 0 graden is als je throttle stick in het midden staat (wel alle instellingen in je zender op standaard (zoals boven beschreven).

kijk eens bij deze meneer zijn videos het zijn helaas wel een 500esp en 450pro editie en weet niet exact hoe de kop afwijkt maar idee is wel aardig(servos zitten anders principe blijft gelijk. https://www.youtube.com/user/Gourvelos/videos


en deze manual geeft ook weer wat info http://www.heliguy.com/i/Trex450SE-V2Manual_ebook.pdf
 
Bedankt voor je linkjes! Ik had ook een manuaal maar dan van de CopterX, bijna hetzelfde, wel handig om even te vergelijken.

Ik had volgens de gebruiksaanwijzing de rods op lengte gesteld en vervolgens de servo armpjes keurig recht gezet met de sub trim. Vervolgens de rods aan de servo armpjes vast gemaakt en met de rods de swashplate mooi vlak gesteld. Ook de bladen gebalanceerd en getracked, ziet er keurig uit allemaal. :)

Je bladen op 0 graden is als je throttle stick in het midden staat (wel alle instellingen in je zender op standaard (zoals boven beschreven).

Ik had dus een pitch van 0% ingesteld met de stick helemaal naar beneden. Later las ik dat dat 50% moest zijn maar toen ik dat veranderde ging mijn swashplate zo ver omhoog dat de 100% niet te halen viel. Dus ben ik vandaag helemaal overnieuw begonnen met 50% als 0 positie (stick naar beneden = 1 graden pitch op de bladen 50% pitch op de zender)(1 graden zodat hij wat zachter land)

Bladen op 0 graden met de stick in het midden is alleen voor stunt vliegen toch? of handig om mee te oefenen vast? Of bedoelde je voor het instellen?

Al met al lijkt alles nu mooi te werken. Ik heb ook de giro wat kunnen bijstellen met de zender en het lijkt opgelost, ik moet er nog even mee naar het veld gaan maar hoveren zag er stabiel uit.

Wat ik nog niet begrijp is dat als ik de giro functie aan zet in de instellingen op mijn zender dan kan ik niet meer met de CH5 knop op mijn zender de head lock aan en uit zetten. Die staat dan altijd aan, klopt dat?

Bedankt voor alle info, ik ga die filmpjes ook even checken.

En wat is YT? Is dat een site?
 
Je hebt het mechanisch instellen van de heli wat eigenlijk altijd een vast gegeven is en meestal hetzelfde gebeurt met standaard instelliungen in de zender, daarnaast heb je nog verschillende instellingen in de zender(zoals een pitch curve throttle curve, etc.) die je pas gaat veranderen en aanpassen naar wens, nadat de heli mechanisch helemaal klopt.

Jij haalt verschillende dingen door elkaar en de termilogie is niet de gebruikelijke waardoor er verwarring gaat ontstaan. Wij praten bij de stand van de bladen altijd over een aantal graden mechanisch instellen ongeveer stick naar beneden -10/11 graden, stick midden 0graden en stick bovenste positie +10/11 graden LET OP dit is dus met alle instellingen in de zender op standaard.

Die 0 graden heeft niks te maken met 3D of wat dan ook, puur mechanisch afstellen van de heli dat de uiterste van je servos kloppen en dat hij(de swash plate) net zoveel omhoog als naar beneden kan.

Ik zou je heel sterk aanraden bij iemand een keer langs te gaan om het samen te doen. Hier leer je veeeeeeeeel meer van als hier op het forum uitleg en loop je niet het risico het fout te doen. Of ga een keer een praatje maken op een club in de buurt.

zachtjes landen heb je helemaal zelf in de hand of dit nu met -3, 0, 1 of 3 graden is op mid stick

YT by the way is youtube :-)
 
Kijk ook even door de algemene technische kennis sticky.
Daar leg ik ook kort uit hoe een heli afgesteld wordt, met de goede benamingen.

Normaal stellen we af, door eerst -10 of 12 op stick onderin in te stellen, 0 graden op midstick, en weer +10 of 12 stick bovenin.
Dan kloppen de servo's en hun uitslagen.

Midstick regel je met de linkjes. Klopt het niet, loopt ie onderin of bovenin aan, gewoon de swash verlagen of verhogen tot het klopt. Handleiding is daarin een richtlijn, geen harde waarde. Als de swash maar recht sraat.
10 of 12 graden regel je in het swash mix menu.
Eindpunten lekker op 100 laten staan.
Pas daarna pak je een pitchcurve, om in normal (vliegmodus waarin de motor uit staat met de stick onderin) de negatieve pitch te verlagen tot -5 of zoiets.

throttle hold instellen.
hoef je het gas niet iedere keer onderin te gooien om af te toeren. En scheelt in schade als het misgaat

Laat je niet verleiden de pitch veel lager te zetten. Met een haartje wind heb je dat beetje extra overredingskracht van de heli echt nodig..
Ook al lijkt het niet zo.


Je kan de heli ook op de schaal manier instellen.
Dan is midstick ongeveer +5graden. Rest blijft hetzelfde
Maar, het is wel aan te raden te beginnen met hetgeen je later ook wilt blijven doen..
Overschakelen kan wel, maar is niet handig
 
Ik ben toch van mening dat het voor nu beter is om nog niet een negatieve pitch in te stellen.
probeer nu 50 50 65 80 95 bijvoorbeeld. Als ik in paniek de throttle naar beneden zou gooien dan lijkt me dat iets beter...
 
Als je maar oplet met wind.
Zonder negatief willen ze nog wel eens verrot lastig omlaag willen
 
Back
Top