Wat info gezocht over outdoor shocks

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door aviador, 18 feb 2008.

  1. aviador

    aviador Guest

    Samen met bas van dit forum ben zijn we van plan deze zomer met shockflyertjes aan de gang te gaan. Niet alleen voor binnen dus iets wat zwaarder dan zo'n indoor shock.

    Nou heb ik al wel wat ervaring met electronica in vliegtuigjes maar met zo'n shockflyer komt het net wat precieser wil het goed vliegen. Het is dan ook de bedoeling 3D te vliegen en prophangen enzo.

    Waarschijnlijk wordt het dit vliegtuig die misschien nog iets vergroot wordt afhankelijk van het gewicht.

    Om het lekker goedkoop allemaal te houden kwamen we bij hobbycity terecht. Deze setup had ik in gedachte:
    Motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : FC 28-22 Brushless Outrunner 1200kv $5.95
    ESC: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro n18A Brushless Speed Controller $9.99
    Lipo: Hobbycity Online R/C Hobby Store : LM Loong max 1000 3S1P 20C Lipo pack $13.50
    En wat 9grams servo's

    Het vliegtuig moet zo'n 350gram gaan wegen, dat zou ook normaal zijn volgens de plannen van de extra330. Maar zou dit haalbaar zijn, en zoja ook lekker vliegen voor wat wij ermee willen doen? Het hoeft echt geen competitie model te worden maar gewoon om lekker mee aan te klooien met wat lekker weer.

    [​IMG]

    grt oscar :D
     
  2. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Ik heb 2 van dergelijke toestellen in de vloot. Ene gebouwd volgens het plan uit 6mm depron en ene 20% groter uitgerust met verlichting voor nachtvlucht. De gewone weegt 280gr vliegklaar met een 2208/34 axi en FP 3S 800mah. Hiermee haal ik vlot 8m vliegen en gaat vertikaal zolang ik wil. De nachtvlucht setup weegt 480 gram en is uitgerust met een Axi 2217/20 op 3S 1350mah. Ook deze setup vliegt goed en haalt ook 8m. Oneindig vertikaal is er bij de nachtvluchter niet bij.

    [​IMG]
     
  3. aviador

    aviador Guest

    Leuk gedaan met de lichtjes! Ik begrijp dat dit vliegtuig dus echt uit 6mm depron moet worden gemaakt. Om te prophangen moet hij wel voldoende vermogen hebben, de motor zou volgens de specs meer dan 700gram moeten trekken, dus als het goed is moet het met 350gram wel goed gaan :)

    Verder nog werkende setups bekend voor een outdoor shock?
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    leuk plan

    Hoi Oscar,

    leuk plan, ga je de bouw ook in een (of dit) draadje laten zien d.m.v. foto's ? Dan neem ik een abootje bij deze ... :thumbsup:

    Vind het een leuk plan, heb al een paar depron Tiger Moth's gebouwd en wil dit plan ook gaan bouwen. :rolleyes:

    Vraagje, als ik naar de foto's op 3D Batix kijk, hebben zij wel een wat zwaardere brushless motor gebruikt dan jij in de planning hebt :rolleyes:

    Succes !
     
  5. aviador

    aviador Guest

    Menno,

    De motor die op de plannen wordt aangegeven weegt 57gram, dan zou http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5499]deze motor beter zijn denk ik. 180watt moet voldoende zijn :)

    Het zal wel even duren voor alles op voorraad is bij hobbycity, maar tegen die tijd wil ik wel een bouwverslagje posten ja. Worden zowiezo 2 (bijna) dezelfde dus moet wel leuk worden om ze te vergelijken!

    to be continued :)
     
  6. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    Er zijn er nog die dit model gaan bouwen.Is blijkbaar 1 van de betere 3D shocks.Ik ga vanavond om men materiaal.
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Dat is mooi ! :D

    Als meerdere mensen dit ding gaan bouwen, krijg je een lekker levendig draadje. :rolleyes: Dat is niet alleen leuk, het levert ook nog veel nuttige informatie op en (niet te vergeten) je leert veel van elkaar !

    Kom maar op met die bouwverslagen, zodra ik in de gelegenheid ben start ik ook ! Ik bezin me nog op een Chinapan setupje, heb nog een en ander wat ik kan gebruiken en anders vul ik wat aan via himodel of hobbycity.

    Zippy Lipo's schijnen erg goed te zijn, kosten niet al teveel. :D

    Gezamenlijk bouwverslag onder >Bouwverslagen - vliegen ?
     
  8. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    kijk dit is het draadje waar ik op zat te wachten!

    bij deze een abbo!
     
  9. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zit te twijfelen tussen een epp Fun (acro of 3d) kistje of een outdoor shock.. Ik volg het ook!
     
  10. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    kan je van deze tekeningen ook een klein model maken, want dan sla ik deze tekeningenen ff op. misschien dat er dan ook oit nog is een shock komt.
     
  11. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .

    Jij twijfelt tussen wel 20 vliegtuigen geloof ik :D



    Skyhigh
     
  12. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    De tekening in pdf formaat is gewoon van 3dbatix.com down te loaden. Op USB stick zetten. Met de stick in de hand naar een copycenter of drukkerij, vragen om een afdruk op papierformaat A0(desgewenst een grotere of kleinere schaal vragen). Thuis het plan uitknippen. De knipsels op een plaat karton of mdf kleven en daarna uitsnijden/zagen. Zo bekom je de bouwmallen in karton of hout. Deze mallen op plaat depron leggen en overtekenen. Het depron uitsnijden en je hebt uw shocky. Vervolgens versieren, plakken, Rc monteren en hoppa het ding is klaar. Morgen beginnen is zaterdag vliegen. Zo, das een heel kort bouwverslag :)
     
  13. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    Ik had gedacht aan deze motor en esc.

    Motor :
    *Abmessungen ca. 35 x 30 mm ohne Welle aber incl. der Befestigung.
    *Drehzahl/Volt ca. 1750 U/V
    *Arbeitsspannung 7,2 - 12,6 V
    *Wellendurchmesser 3 mm
    *Gewicht ca. 46 g

    Esc :
    *Modell ESC-18A
    *Dauerstrom 18 A
    *Kurzzeitstrom 24 A
    *BEC ja
    *BEC Output 5V/2A
    *Anzahl Zellen 2~3 LiPo
    *Gewicht 21 g
    *Abmessungen 50 x 24 x 9,5 mm

    [​IMG]
     
  14. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Tikkie budget.... gooi er een AXi 2208/34 goldline of als prijs een issue is een AXi 2208/34 Silverline op en ge hebt ne redelijke motor of als het echt iets mag kosten een typhoon 6/20 van plettenberg. Dit in samenwerking met een castle creations of jeti spin regelaar en je hebt een goei combo
     
  15. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    Maar lukt het met dat tikkie budget?
     
  16. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Wezze,

    van welke leverancier komt dit ? Heb je een link ?
     
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    ja ws wel. Ook een goedkope set up zal het zeker doen. Er zijn steeds minder slechte motoren en regelaars. Wel kan het gebeuren dat een motor niet goed lijkt te passen bij een motor. Dat merk je dan aan niet helemaal vlot rond lopen. Ook gebeurt het dt de 'gas' regeling maar op een deel van de knuppelweg reageert.

    De combi AXI motor met een CC regelaar is absoluut duurder maar ook ook altijd passend, goede 'gas' response, soepele loop en vooral een hoog rendement dwz veel vermogen en een lange motorloop.

    Kwaliteit heeft hier idd een prijs. Of je die wilt betalen ......

    groet,

    Erik
     
  18. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    Global-RC,heb ik besteld via hun ebay shop.Maar de link is het adres van hun normale shop online.

    Ik dacht dat de Axi silverline motor 45€is plus dan nog eens de ESC.Ik redeneer dan ook soms.Dat als iemand een dure motor koopt dan kan ik met een goedkopere motor meerdere etjes gaan kopen.

    Maar het kan ool zijn dat ik deze week nog om dit setje ga rijden.
    bmimodels
    Dit tesamen met 2 Towerpro servo's 9gr en een Zebra servo van 8.5 gr.
     
  19. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Gewicht van de motor tov het voor ogen gewicht toestel is goed(regel motor=10% van totaalgewicht). Maar ik heb zo'n vermoeden dat de U/V verhouding nogal hoog is waardoor je kleinere props zal moeten draaien. Een 8x4.7 zal denkelijk het grootst mogelijke zijn.

    Eerlijk gezegd kijk niet al te veel meer naar die budget motoren, na verloop van tijd koopt men dan uiteindelijk toch een kwalitatievere motor en blijkt goedkoop duurkoop. Hogere rendementsmotoren verbruiken o.a minder stroom waardoor je of langer vliegt of een lichtere batterij kunt meenemen.

    kzie dat je 30 bent aan uw profiel... op die leeftijd heb je toch al hobby gekozen voor het leven als het ware en niet voor even waardoor een nu iets duurdere motor een betere investering is(alléé da's mijne mening, hoewel ik hier nogal veel budgetdinges zie passeren in allerhande onderwerpen). Minder dan een silverline van Axi zou ik er niet opzetten. We spreken dan over een motorke van pakweg 40 euro :rolleyes:.
     
  20. aviador

    aviador Guest

    Ik heb deze setup uit eindelijk uitgezocht bij hobbycity.
    [​IMG]

    Om te reageren op user1159, hoeveel geld je over hebt voor een setupje op een vliegtuig verschilt enorm van persoon tot persoon. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om een schuimen geval leuk te zien vliegen terwijl je weet dat het een habbekrats kost. Vooral bij depron is het zowat een sport geworden voor zo min mogelijk geld iets 3D waardigs te maken (zie de veel draadjes op rcgroups maar). Bij serieus werk is het natuurlijk een ander verhaal maar dat speelt hier geen rol volgens mij, tenminste niet richting wedstijden enz.
     

Deel Deze Pagina