wat info over product garantie & reparatie

Over garantie is veel te zeggen en te schrijven.
Mijn ervaring is dat veel mensen niet weten hoe lang ze garantie hebben en dat de verkopers mooie zaken verzinnen om onder lange garantie uit te komen. Garantie geldt zolang als je mag verwachten dat het product mee zal gaan.
Dat kan dus heel lang zijn voor b.v. een Cv ketel, Miele wasmachine en ook voor een auto. Kia geeft 7 jaar garantie, maar die is eigenlijk veel langer want je mag verwachten dat een auto meer dan 7 jaar meegaat.
Als voorbeeld. Een vriend van mij had een meer dan 3 jaar oude Nikon SR camera een behoorlijk duur ding. Daarvan was op foto's te zien dat er wat pixels niet werkte. De verkoper zei helaas geen garantie. Een mail naar de importeur gaf wel garantie.
De trucjes om er onderuit te komen. Zelf heb ik een "mooie" meegemaakt. Mijn onderwater stofzuiger werkte niet meer naar behoren ongeveer 3 jaar oud en max 50 x gebruikt. De verkoper vertelde dat hij hem terug kan sturen voor een garantieclaim dat kost € 90,- :( en als het geen garantie blijkt te zijn dan zijn de kosten voor de reparatie ongeveer € 800,- ( een nieuwe kost iets meer).
Ik dat ding zelf opengemaakt en het bleek dat er een zakje drooghoudkorrels in zat wat opengegaan was. De korrels zijn in de motor gekomen en de boel kapot gemaakt. Duidelijk verhaal lijkt mij het product heeft zichzelf kapot gemaakt en gewoon garantie. Dus terug naar de verkoper. Overleg met de importeur en toen kwam het.... Krijgt te horen, u heeft hem zelf opengemaakt en daardoor vervalt de garantie.:confused: Autodealers gebruiken voor een langer garantie de term coulance en uitwegen om eronderuit te komen hebben ze ook. B.v. wanneer een auto geïmporteerd is of wanneer het onderhoud niet door een merkdealer gedaan is. Smoezen die met wat doorzeuren en drammen vaak aan de kant gezet kunnen worden.
 
Hier nog 1:

Mijn garantieclaim op een nieuwe ontvanger van E-flite.
Beetje erg kort door de bocht.

Thank you for contacting Horizon Hobby.


Sounds like the receiver may be damaged. Unfortunately, this will need to be replaced as it is not repairable. Here is a link to the product to purchase.

http://www.horizonhobby.com/receiver:-apprentice-s-(safe-reg;-rx)-eflr310013

Nick
Product Support
Horizon Hobby, LLC
Hours (CST):
Monday - Friday: 8:00 AM - 7:00 PM
Saturday: 8:00 AM - 5:00 PM
Sunday: 12:00 PM - 5:00 PM
 
Een probleem met garantie in onze hobby is: wij zijn modelBOUWERS. Althans: een aantal van ons. Wij bouwen en verbouwen zaken.
Kijkend naar mijn deel van de hobby:
Zolang ik een bouwpakket van een schip koop en daar m'n eigen elektronica in aanbreng, is er weinig aan de hand, behalve als ik een keer de + en de - van een regelaar verkeerd aansluit aan de accu.
Dan is het vaak "plof", magische rook uit de elektronica, en hij doet 't niet meer.
Eigen stomme schuld, geen garantie.

Maar... Nu zitten op een regelaar standaard Tamiya-stekers gemonteerd. En die worden warm bij een beetje amperage.
Dus ga ik ze vervangen door andere, degelijker, stekers.
Twee weken daarna geeft de regelaar de geest. Niet door verkeerd aansluiten of iets dergelijks, maar gewoon een defecte printbaan ergens in het ding. Heb ik niet aangesleuteld. (Ik kijk wel uit, geen verstand van)
9 van de 10 verkopers geven dan geen garantie meer.

Een RTR-raceboot wordt gekocht. De nieuwe eigenaar loopt het ding secuur na op slechte lijmverbindingen, lekkende assen, scheve props enz enz enz. Hij ziet wat zaken die "voor verbetering vatbaar zijn" en verbetert ze vakkundig.
Twee weken na die modificatie stopt de motor plotseling. Een defect lager.
Garantie? Hij heeft niet aan de motoren gesleuteld, maar wel aan de boot.
Ook hier hangt er van af hoe de verkoper hiermee omgaat. Wettelijk heb je geen poot om op te staan.

De ene winkel zal hier op de juiste manier mee omgaan, maar ik (en velen met mij) weten ook zonder aarzelen de naam van een winkel in de stad van de Bossche Bollen op te noemen waar je in zo'n geval keihard recht in je gezicht wordt uitgelachen...
 
Voor deze garantie geldt wel een vaste termijn, bepaald door de fabrikant of verkoper. Bijvoorbeeld één jaar. Binnen die periode hoef je dan niet aan te tonen dat het mankement je eigen schuld is.
Nederlands is toch blijkbaar erg moeilijk.
Moet natuurlijk zijn:
Binnen die periode hoef je dan niet aan te tonen dat het mankement NIET je eigen schuld is.
 
Back
Top