Over garantie is veel te zeggen en te schrijven.
Mijn ervaring is dat veel mensen niet weten hoe lang ze garantie hebben en dat de verkopers mooie zaken verzinnen om onder lange garantie uit te komen. Garantie geldt zolang als je mag verwachten dat het product mee zal gaan.
Dat kan dus heel lang zijn voor b.v. een Cv ketel, Miele wasmachine en ook voor een auto. Kia geeft 7 jaar garantie, maar die is eigenlijk veel langer want je mag verwachten dat een auto meer dan 7 jaar meegaat.
Als voorbeeld. Een vriend van mij had een meer dan 3 jaar oude Nikon SR camera een behoorlijk duur ding. Daarvan was op foto's te zien dat er wat pixels niet werkte. De verkoper zei helaas geen garantie. Een mail naar de importeur gaf wel garantie.
De trucjes om er onderuit te komen. Zelf heb ik een "mooie" meegemaakt. Mijn onderwater stofzuiger werkte niet meer naar behoren ongeveer 3 jaar oud en max 50 x gebruikt. De verkoper vertelde dat hij hem terug kan sturen voor een garantieclaim dat kost € 90,-

en als het geen garantie blijkt te zijn dan zijn de kosten voor de reparatie ongeveer € 800,- ( een nieuwe kost iets meer).
Ik dat ding zelf opengemaakt en het bleek dat er een zakje drooghoudkorrels in zat wat opengegaan was. De korrels zijn in de motor gekomen en de boel kapot gemaakt. Duidelijk verhaal lijkt mij het product heeft zichzelf kapot gemaakt en gewoon garantie. Dus terug naar de verkoper. Overleg met de importeur en toen kwam het.... Krijgt te horen, u heeft hem zelf opengemaakt en daardoor vervalt de garantie.

Autodealers gebruiken voor een langer garantie de term coulance en uitwegen om eronderuit te komen hebben ze ook. B.v. wanneer een auto geïmporteerd is of wanneer het onderhoud niet door een merkdealer gedaan is. Smoezen die met wat doorzeuren en drammen vaak aan de kant gezet kunnen worden.