wat is beter bestand tegen druppel lading NICD of NIMH ???

Vraag is welk type accu beter bestand is tegen druppel lading , NICD OF NIMH .

lijkt wat raar om dit te vragen , maar de heren en dames op de diverse audio fora ( of is het forums ) raken er kennelijk niet uit.

het gaat om een afstandsbediening die een eigen laad-station heeft, en dit laadt met 20-50 mah de in de houder geplaatse afstandsbediening.

origineel zit er NICD in met een capaciteit van 700 MAH.

deze cellen zijn allang naar de cellen-hemel .............maar ik wil graag weten wat nu de beste keus is als vervang accu .

NICD of NIMH , en verder welke capaciteit is het beste................?? blijven in de buurt van de originele 700 of gewoon nimh van 2700 erin .................

even voor de duidelijkheid , er zit dus geen echte laad-electronica in die laad-unit !!

nitro2

Zowel NiCad als NiMH kunnen op de lange duur SLECHT tegen druppelladen. Wanneer de accu vol is moet je gewoon stoppen met laden, klaar!
Er wordt regelmatig door diverse lader fabrikanten gesproken over het altijd vol houden van je accu door de druppellader. Helaas is dat DE manier om snel van je accu af te zijn. Het lijkt wel dat of die lui dat met opzet doen om maar lekker veel accu's te verkopen. :oops:
Als je doorgaat met laden als de accu vol is ga je overladen, OOK met een druppllader. Bij NiCad's zorgt dat ervoor dat er grote kristallen groeien wat capaciteitsverlies betekend en op den duur kortsluiting in de cel kan veroorzaken. Bij NiMH maakt het waterstof los uit het metaalhydride waardoor de druk in de cel op gaat lopen. Wanneer het veiligheids ventiel open gaat om de overdruk af te blazen ben je direct een deel van de capaciteit kwijt.
Dus je accu gewoon laden en niet overladen maar een goede lader gebruiken die stopt als de accu vol is. Als het laden klaar is de accu van de lader halen en gebruiken.

Ernst ,

aangezien ik de lader niet kan modificeren ( tenminste nu nog niet ) ..................

wat is de best keus voor de vervang accu , oftewel welk type accu zou het , het langst volhouden ????

en ........maakt de capaciteit van de accu een groot verschil ( dus ipv 700 ma naar een moderne 2000 ma )

nitro2

Als je de ruimte hebt, zou ik er een 2000 nimh in stoppen.
Die zal ook wat minder gevoelig zijn voor overladen met die lage laadstroom.

Waarschijnlijk zullen de NiMH accu's het het langste volhouden maar garanderen kan ik dat absoluut niet!
Je kan je lader wel gebruiken maar dan moet je zelf in de gaten houden dat je het laden stopt als de accu vol zit. De makkelijkste manier om dat te ontdekken is de temperatuur van de accu in de gaten houden. Wanneer de accu warm begint te worden is hij vol en moet je het laden stoppen.
Het is allemaal maar lap werk want een echte goede lader is veel beter. Je accu's zullen langer mee gaan en beter presteren en je zal veel meer plezier van het geheel hebben.
Succes.

mijn ervaring is dat voor lage stromen nicd minder snel ontlaad en langer zijn capaciteit behoudt *zender accus zijn nog steed vaak nicd*.

echter bertus zie ik geen technische onderbouwing waarom de capaciteitsvergroting van je accu het einde voor je lader betekende. Of het was een brak ontwerp dat allemaal erg op de edge ontworpen was... Meeste laders kunnen een X stroom leveren als laadstroom en niet meer dan dat *wordt begrenst*.

In de noodstroom units die voor mijn werk ik onderhoud staan nicad cellen.
Ze staan eeuwig te druppelladen, sommige cellen zijn uit 1985 maar ze zijn nog prima.
Bij een test houden ze het bijna net zo lang vol als nieuwe cellen.
NiMh gebruiken we niet in de noodstroom, te onbetrouwbaar en te korte levensduur.

Maar in de modelbouw.. tja, ik zou zeggen NiMh of lipo.
Je hebt geen levensduur van 20 jaar of meer nodig.
En trouwens, nicad word volgens mij officieel niet meer verkocht in de modelbouwwereld.

GJ

Het was een makita lader en laadde op de 1 of andere manier de 1700 mah ook in 1 uur vol.
Dit deed hij met de 1200 mah ook.
Ik weet echt niet hoe kan maar het is wel gebeurd en is ook al heel wat jaartjes geleden.
Een nieuwere lader (ook al meer als 15 jaar geleden) doet het nog steeds goed met de 1700 mah.

Ik wilde dit alleen melden omdat ik bang was dat dit weer kon gebeuren bij anderen.
Ik had het idee dat de inwendige weerstand minder was waardoor hij sneller ging laden als hij eigenlijk kon.
Maar ik heb er te weinig verstand van om te zeggen of dit echt zo is of niet.
Maar we gaan afdwalen geloof ik ;)

Die lader slaat af op een warmte sensor (althans bij de mijne)

De kruimeldiefjes zijn nog het mooiste voorbeeld van overladen, hooguit 2 jaar gaat de accu mee. De huistelefoon gaat ongeveer 2 x per week op zijn station, en houd het daardoor langer uit.

Alternatief:

Aangezien Nicad niet meer te koop is neem Eneloop of LIPO. Zeker geen standaard NimH, die hadden ze nooit uit moeten vinden. Afgelopen jaar uit al mijn toestellen eruit gehaald en vervangen door LIPO, inclusief de zender. De Nimh hebben een ontzettende hoge zelfontlading. Nicad kende het geheugeneffect, dit is te elimineren door een aantal cycli te ontladen en weer te laden maar Nimh hebben last van het lazy-cell effect, oftewel ze worden lui. Praktisch betekend dit dat de inwendige weerstand erg toeneemt.

Voor de duidelijkheid: eneloop is ook Nimh maar een sterk verbeterde uitvoering zonder lazy-cell effect en zonder zelfontlading. Ze zijn bij HC te koop onder is meen LSD cell.

Back