Wat is beter bruislijm of epoxy

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door blaauwen, 20 okt 2013.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Op de bouwplank heb ik een Venture 60 staan. Bouwt lekker snel door. Ik ben nu bij het punt aangekomen dat de vleugelhelften aan elkaar worden gelijmd. Ik ben een beetje in tweestrijd bruislijm of epoxy. Zelf prefereer ik de bruislijm omdat ik dit prettiger vind werken, ik heb altijd epoxy gebruikt voor dit maar sinds de uitvinding ervan blijf ik het een geknoei vinden.

    Wat is het slimst en waarom? En is het sterk genoeg?

    Bruislijm is lijm op polyurethaan basis.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2013
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Nadeel van bruislijm is, dat tijdens het drogen overal tussenuit komt, en zie dat maar eens weg te krijgen ! Je kunt de naad van de vleugel afplakken met tape zodat het er niet uitkomt.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Hoi Aad,

    Iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Zelf gebruik ik altijd epoxy en een glasmatje (10 cm) over het middendeel. Neem een kwast en smeer het vleugelmiddendeel dun in (dezelfde hoeveelheid die je gebruikt als je het zou lakken) leg nu de glasmat erop en dep deze op de vleugel. Indien nodig nog een kleine hoeveelheid epoxy erbij. Niet teveel dan wordt het veel te zwaar !
    Als de vleugel een doorlopende ligger heeft heb je waarschijnlijk geen glasmat nodig.
    Bruislijm kan uiteraard ook, maar wordt dit niet erg zwaar ?

    Succes met bouwen ! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Grt,

    Arnoud.
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Mijn vraag is eigenlijk is bruislijm wel sterk genoeg? Het glasweefsel matje komt uiteraard om de vleugel. Ik pak dan de vleugel in oude krant zodat je niet met vieze vingers de vleugel besmeurd en maak dan zo netjes als mogelijk met epoxy het matje erop. Het gaat mij om de vleugels tegen elkaar te plakken en de bevestiging van de vleugelverbinder. Het schuren van bruislijm is niet zo'n groot probleem, bruislijm is goed te schuren met goed scherp schuurpapier van 3M bijvoorbeeld.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Bruislijm is sterker, maar alles is zo sterk als de zwakste schakel. Als je toch een glasmat gebruikt, zou ik lekker alles met epoxy doen.
     
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk niet dat bruislijm sterker is dan epoxy. Juist omdat epoxy zo beresterk is, gebruik ik het normaalgesproken voor de belangrijkere verbindingen, zoals een motorsteun en om vleugeldelen aan elkaar te lijmen. Maar denk dat bruislijm ook best zou kunnen.

    Icm met een glasmat lijken me alleen epoxy of zoiets als ps100 geschikt.

    Succes,

    Freek
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Andere factor... gewicht. Verbindingen met epoxy zijn sterk. Verlijm je de hele kist ermee wordt het een zware bende.
    Bruislijm geeft een sterke verbinding. De lijm dringt goed in het hout, geeft daarmee goede hechting.

    Daar waar een goede zeer sterke verbinding aan de orde is, zoals een motorschot of veugelverbinding.... neem je epoxy... zoals freekt al schrijft... Bruis... zou ik hier niet durven toepassen. Ook epoxy kan je laten bruisen.

    De las van de twee vleugelhelften kan je versterken met glasweefsel. Maar dat hangt ook een beetje af van de constructie... zoals het op de tekening staat aangegeven. Zie ook bouwverslag van 'die andere' Venture op het forum :)
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    De echte sterkte komt van het glasmatje eromheen. De directe verbinding is flink ondergeschikt.,
    Elke lijm kan. UHU por. Knutsel lijm, houtlijm.
    5 minuten epoxy voor het gemak zou ik zeggen, maar zou zelfs met kauwgum kunnen, of als je het in een helling tegen elkaar zet zelfs alleen met glasmat/epoxy erom heen geheel zonder kernen voor te lijmen.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Eens met Harold.
    (vrijwel) Alle lijmen zijn geschikt.
    Bruislijm en epoxy zijn beide sterker dan het hout. Als je een breektest doet zie ja altijd dat het hout aan de lijm blijft zitten. Ergo: het hout breekt, niet de lijm.
    Het voordeel van het glasmatje is dat het de krachten over een veel groter oppervlak op het hout overbrengt. Minder punt belasting, dus sterker. Een ander voordeel is dat je de vleugelhuid flink steviger maakt op de plaats waar hij op de romp rust. Nog een reden voor een langer leven.

    Dirk
     
  10. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ik lijm mijn meeste vleugeldelen en motorschotten met bruislijm.
    Maar...
    Het glasmatje over het midden van de vleugel is gewoon wel nodig, dus die heb ik er ook op maar goed dat is dan met lamineer epoxy.
    Oh ja vaak lijm ik achter het motorschot nog van die driehoekslatjes ( balsa).
     
  11. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    bruislijm,in combo met glasmatje is geen enkel probleem.
    het glasmatje ontlast de lijmverbinding aanzienlijk ,gewoon doen.
    ikzelf lijm mijn vleugels gewoon met witte houtlijm,heb ik haast dan met epoxy,glasmatje erop,klaar.
    nog nooit een vleugelbreuk gehad.
    succes.

    ps. heb jij ooit in Vlaardingen gevlogen??,bij de rmvv??

    groet,Paul.
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Beemstra,
    Ja ik heb gevlogen bij de RMVV.

    Ik heb het nu gelijmd met bruislijm is netjes geworden, ik ben er wel de hele middag bijgebleven om wat er tussenuit kwam meteen weg te poetsen met een doek met alcohol. Het matje doe ik uiteraard wel met epoxy.
     
  13. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Hoi Aad,
    De wereld is toch klein,op het oude veld,en veel zweven,met frank en frans...
    waar blijft de tijd..
    Er bestaat ook een rapid bruislijm , is in 20 minuten uitgehard , zit in een kitkoker ,ook kun je één kant van het te lijmen oppervlak ,licht bevochtigen.
    Pu hard namelijk uit d.m.v. luchtvochtigheid,werkt ietsje sneller.
    groet,Paul
     
  14. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik hou ook niet van het geknoei met epoxy en gebruik bruislijm bij al mijn Depron brouwsels. Het is enorm sterk en bruist alle oneffenheden dicht. Dat geeft absoluut een waterdichte en supersterke verbinding.

    Als je de verbinding eerst bevochtigd krijg je een snelle maar hele brose verbinding en het schuimt ook nog meer dan normaal. Dus niet bevochtigen en laat de tijd z'n werk doen, dan kan het lekker in alle poriëen trekken. Ik gebruik ook snel hardende bruislijm en 20 minuten is snel zat.

    Het enige nadeel van bruislijm is die smerige gele kleur die het krijgt als het in aanraking komt met UV. Ik had een flacon transparante bruislijm besteld maar ook dat verkleurd in de zon. Inderdaad goed de restanten wegvegen tijdens het drogen helpt. Koop ook en blikje krijtwitte waterbasis verf (da's precies de kleur van Depron) om de lijmnaden te maskeren. Dan blijft alles wit (het lijkt wel een was reclame :)
     
  15. Harry Boerma

    Harry Boerma

    Lid geworden:
    27 mei 2015
    Berichten:
    2
    waar koop ik een bouwpakket van balsa
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beste Harry,

    Via internet. Zoeken op House of Balsa, Sig, Great-Planes... alle grote merken (wat daar nog van over is). Verder is de Hobby-In behoorlijk gesorteerd met Sig-kitjes.
    Niet tevree... dan schaf je vers balsa aan in Duitsland. Zoekt een mooi bouwplan uit op The Outerzone. Dat tik je in je zoekbalk in... tref je direct de link. Bekijk je alle plannen?
    Ben je wel even zoet. Is een historisch archief. Goed dat het bestaat. Zo lang het duurt. Internet heeft een grillig geheugen.

    http://www.outerzone.co.uk/

    Ook in zwang, laser-cut setjes. Wel moet je dan vaak nog wat extra hout aanschaffen.
    Tref je ook via het internet. Veel aanbod op de modelbouw afdeling van eBay.de
    Bijvoorbeeld zoiets als dit... maar er zijn er heel veel meer van. Duitsland, Engeland... USA.
    Via USA kan je hoge importkosten verwachten. Verscheping is de economie verstorend onbetaalbaar geworden.
    http://www.ebay.de/itm/Kwik-Fly-MK3...25?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item25a64f4e05

    In NL heb je RBC kits

    Als beginneling eigenlijk een nieuw eigen draadje starten. Kom je beter aan bod.
    Verder... leer goed zoeken op het forum. De vragen die je stelt zijn veel vaker gesteld, en tref je pardoes in de draadjes terug, hoef je vooraleerst nog niet te starten op de verkeerde plek. :)
    http://www.modelbouwforum.nl/forum/beginners.29/

    Lees je van alles over het starten van deze fantastische hobby. Het leren vliegen, welk toestel te kiezen... meer... alles in de juiste volgorde!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2015
  17. bones

    bones

    Lid geworden:
    15 okt 2014
    Berichten:
    73
    Matthias Wandel, een houtbewerker, heeft een testje gedaan over de gat-opvullende eigenschappen van een bruislijm:


    Conclusie: Het is heel sterk, maar alleen als beide vlakken perfect aansluiten. Als het een gat moet vullen krijg je een zwak broos schuim.

    Als je het natuurlijk gebruikt om iets als depron te verlijmen denk ik dat een loodrechte kracht van 10-15 pond op zo'n hefboom het bouwmateriaal al aanzienlijk te boven gaat. Prima spul dus :)
     
    willemvdm, blaauwen en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina