wat is beter kwa vermogen

een vraag aan jullie allemaal

wat is beter te monteren
om een zo hoge mogelijke snelheid en zo snelmogelijk van zijn plek te komen

1 turbine van 40 kg stuw
3 keer een turbine van 22 kg stuw

gewicht zal gelijk blijven bij 3 keer 22 als bij 1 keer 40 dus startgewicht is gelijk

wat denken jullie wat beter is

groet niels

wat nou echt beter is (voor je ?wagen?) weet ik niet, maar een simpel sommetje zegt genoeg:

de formule voor versnelling is a=F/m
met:
a= versnelling [m/s^2]
F= kracht [Newton]
m= massa [kg]

je massa blijft hetzelfde zeg je al, maar je kracht veranderd. stel de massa is van allebei 5kg, maar van de 40kg stuw (= +-400Newton) geeft:
a=400/5=80m/s^2

terwijl als je 3x 22kg = 66kg stuw hebt, heb je ongeveer 660Newton aan kracht. en dat geeft:
a=660/5=132m/s^2

dus 3x22kg stuw is beter om weg te komen. voor je top weet ik niet, maar het lijkt me ook dat je met 3x22kg sneller bent, want je hebt dan een grotere kracht tot je beschikking om je weerstandskracht (luchtweerstand) te overwinnen, maar dat hang ook nog van andere factoren af.

let wel:
ik heb als voorbeeld een massa van 5kg genomen, maar dit kan net zo goed meer zijn. maar als je de werkelijke massa in de bovenstaande formules invuld, zal er toch weer uitrollen dat 3x22kg stuw het meeste kracht geeft.

please, correct me if i'm wrong

ik had al zo idee
maar mag je 3 keer 22kg op tellen
want ze werken los van elkaar dus leveren ze dan wil echt 66 kg of blijft het 3 keer 22 kg

en ja ze zijn voor de quad

mag je gewoon optellen, want ze leveren elk 22kg. dan heb je dus 22kg (naar achteren gericht, want het is een vector. maar als je dat niet snapt dan geeft dat neit zoveel) en 22kg (ook naar achter) en 22kg (ook naar achter) dus heb je 3 motoren van 22kg stuw, naar achter. en dus 3x 22kg stuw, en 3x22 is nog steeds 66kg ;)

ik hoop dat je het nog volgt, want het is een beetje een war-verhaal :P

Ik kan me zo voorstellen dat de top alleen verschilt tussen de 2 opties als de 2 verschillende setups op snelheid(dus met instroom lucht onder druk) een andere uitlaat snelheid hebben. Qua stuwdruk maakt het niet uit, maar of dat ook op snelheid zo gelijk blijft is voor mij de vraag, volgens mij bedoeld de topic starter dat ook. Een 1400KV moter met een grote prop kan evenveel statische trekkracht leveren als een 5000KV moter met een klein propje. Maar die laatste zal een x aantal keer harder vliegen op topsnelheid bij een vliegtuigje. (mits beide motoren ruim afdoende vermogen leveren natuurlijk)
Jakko

Back