Wat is beter wel of geen rem erop bij een EDF waarschijnlijk een moeilijke vraag?

Ik zat me af te vragen wat beter is de ''Rem'' aan of uit in een EDF toestel ivm doorstroming lucht enz

gr Andre

Laatst bewerkt:
Ik vlieg altijd met rem uit, aangezien de fan dan weer sneller en makkelijker opspint bij gas geven.

Maar het is maar net wat je wilt, als je snel het gas op wilt en accelereert moet je brake off, als je wilt dat er zo weinig mogelijk remming is en wilt zweven bijvoorbeeld dan zal ik de brake aanzetten.

Maar vergeet niet dat edf motoren over het algemeen hoge KV motoren zijn, ik kan mij voorstellen dat steeds hard de brake er op, je motor en regelaar daar niet van opknappen maar dit is puur mijn gevoel en niet technisch onderbouwt ofzo.

Die Rotor eraf zal niet zo gauw gebeuren maar Marvin ja jouw gedachten kan ik me wel wat in vinden dus het komt erop neer GEEN REM bij snel accelereren en wil je zweven (maar dat komt amper voor met een edf) de rem erop bedankt voor de ideeen

gr Andre

Edf kist en zweven? Een zwever kan zweven, een edf kist niet, die glijdt veilig naar beneden maar zweven kan je het niet echt noemen ;) Ook zal de weerstand van een draaiende fan enorm klein zijn tov een grote draaiende prop op een zwever.

Alleen bij een zwever de rem erop, anders niet.

Vraag het dan niet

Vraag het dan niet, als je je fan van 100 tot nul ineen keer stil zet kan hij los komen(schroefdraad etc.).

Dat wilde je je toch weten dus geen rem.

Ik denk ook wel dat het beter is zonder voor je fan connector schroef.
Wat de weerstand betreft in glijvlucht zal een draaiende EDF ietsje meer weerstand geven maar met dat kleine oppervlak zal je niet massa's verschil zien in vergelijking met een propeller.

groeten

Edf kist en zweven? Een zwever kan zweven, een edf kist niet, die glijdt veilig naar beneden maar zweven kan je het niet echt noemen ;) Ook zal de weerstand van een draaiende fan enorm klein zijn tov een grote draaiende prop op een zwever.

Alleen bij een zwever de rem erop, anders niet.

Ja sorry, zweven, glijden je begrijpt wat ik bedoelde.

Maar niet alle edf's hebben een glij/zweef eigenschap van een baksteen!

Draaiende edf geeft minder weerstand dan een met rem erop ipv andersom. Logisch ook met boeren verstand te beredeneren: remmen kost energie die niet door de lcuht geleverd word en juist de kracht van de luchtstroom tegen moet werken: resultaat, lucht neemt enregie uit vliegtuig over.
Jakko

Draaiende edf geeft minder weerstand dan een met rem erop ipv andersom. Logisch ook met boeren verstand te beredeneren: remmen kost energie die niet door de lcuht geleverd word en juist de kracht van de luchtstroom tegen moet werken: resultaat, lucht neemt enregie uit vliegtuig over.
Jakko

Ja, en waarom is het bij propellor toestellen dan JUIST wel dat een draaiende prop afremt?.......lijkt me dat het voor een EDF hetzelfde is, alleen het effect wat minder, door de oppervlakte....
(en dat heb ik ook uit eigen ervaring gemerkt...)

Laatst bewerkt:
Jakko

Dit is wel een hele vage redenatie hoor...(En het klopt ook nog eens niet, maar dat terzijde)
Misschien wil je het nog eens anders duidelijker uitleggen?

Een EDF is net hetzelfde als een prop.
Als een prop aan het "windmillen" is gaat de prop aan een negatieve angle of attack werken, dus negatieve thrust genereren. bron: Oxford air transport pilot licence, powerplant manual.
Ik denk dat hier wel tests genoeg over gedaan zijn, anders zouden ze het ook niet aanbevelen bij fixed pitch prop vliegtuigen met een motor panne.

groeten

Maar een edf heeft veeeel minder oppervlakte, dus weerstand, dan een prop inverhouding. Het verschil is dus veel kleiner.

Back