Wat is de beste afstelling??

  • Topicstarter Topicstarter Huubke
  • Startdatum Startdatum
H

Huubke

Guest
Wie weet de beste carburateur afstelling voor een Savage 25 RTR? Heb hem laatst afgesteld volgens de fabrieksafstelling dat betekend de hoofdnaald 4.5 slag van dicht en de lage stationair stelschroef 3 slagen van dicht af, maar vooral met dat laatste kom ik er niet helemaal uit. Als ik het luchtfilter er af neem dan blijft de gaschuif wel een klein beetje open staan dus dat zit wel goed dacht ik. Wie kan me vertellen op een eenvoudige manier hoe je dit het best aan kan pakken want er zitten volgens mij wel 3 of 4 stelschroeven op de carburateur. Ik hoor het graag van de experts hier!!! MVG Hugo :D
 
ook deze 2 filmpjes zijn erg handig
[/media]

[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Samenvatting:

- Alle stelschroeven met de bovenkant gelijk aan de rand (factory flush setting). De motor staat dan zeer rijk.
- Draai de High Speed Needle (HSN=die grote :wink:) een hele slag in (met de wijzers van de klok mee). Start de motor, lekker rijden. Let goed op dat er rook blijft komen, ook bij vol gas. Controleer tijdens het rijden de motortemperatuur, zo'n kleine infrarood temperatuur meter (of een inbouw van Robbe of Venom, zie onderstaande foto is ook makkelijk) is een must voor het goed afstellen van de motor. Let er op dat de temp. niet boven de 140*C komt. Uit ervaring (Savage 25 ATV) weet ik dat R4 of R5 pluggen perfect zijn voor de S25 en de "normale" bedrijfstemperatuur rond de 140*C ligt bij zwaar werk met de body er op. Ik heb er 30 liter mee gereden en door het stuiteren is nu de carburateur losgescheurd, anders had hij nog langer mee gekunt (ik heb door een luchtlek temp.'s gehaald van 240*C 8O en alles doet het nog steeds).
- Draai telkens de HSN 1/8 tot 1/4 meer in. Hierdoor wordt het mengsel armer en gaat de motor harder lopen. Echter doordat er minder brandstof is, zal de temp wel oplopen. Blijven controleren dus.
- Herhaal dit tot je een goede afstelling hebt waarbij de trekkracht en hoge snelheid goed zijn en de temp niet te hoog wordt.
- Als stationair te hoog staat de naald onder de HSN (die schuin in de carb zit) iets uit draaien. Slaat de motor af als je remt, deze dan iets indraaien (armer, dus sneller). Let er goed op dat de wielen net niet gaan draaien als je de Savage bij stationair van de grond tilt. Ander slijten de koppelingsschoenen erg snel.
- Als alle goed staat en je kunt goed optrekken, dan lekker zo laten. WIl je er nog iets meer uit halen, dan kun je de naald op de Low Speed Needle (LSN=in gasschuif) nog iets indraaien. Blijf nog steeds de temp controleren!

Meer is er niet... Succes.
 
Bedankt voor de reacties, vanmiddag ga ik er mee bezig en eens kijken wat we kunnen bereiken!

Nogmaals bedankt!

Hugo
 
Barfly zei:
Sleurhutje:

Is dit voor elke motor een basisregel of enkel op jouw type engine?
In ieder geval voor de S21/S25/F4.1/F4.6/K4.6 van HPI. Meer de meeste carburateurs werken gelijk. Als je er echt niet meer uitkomt is er een topic ergens waar precies staat hoe je de basisinstelling kan zoeken zonder te weten hoe de fabrieksinstelling is. Bart_Banaan weet vast wel waar :wink:. Sowieso deugen de fabrieksinstellingen niet altijd. Ik had een nieuwe Force .28 en die wilde voor geen meter starten toen-ie uit de doos kwam. Van alles geprobeerd, uiteindelijk alles teruggezet zoals het hoort (kijken, meten op het oog en blazen). Starten en lopen.

Het afstellen geldt wel voor alle motoren. Na goed ingereden te hebben (zie sticky topic over WOT methode) kun je beginnen met afstellen. Altijd eerst de HSN afstellen en stationair bijstellen. De LSN pas als de HSN goed staat. Het afstellen van de LSN beinvloed wel enigszins de afstelling van stationair en HSN. Belangrijk is altijd de temperatuur te controleren. Van de 16 euro voor een temp.metertje kun je een hoop plezier hebben en je motor lang blijven gebruiken.
 
Het afstellen is vrij simpel:

- Zet de motor rijk zodat die op vol toeren veel rook produceert en niet snel rijdt, de motor maakt dan een wat meer roggelend geluid.

- zet de motor in stapjes (1/4 tot 1/8 slag) op de hoofdsproeier (HSN) armer totdat die met een volgende stap niet meer beter presteert, ga dan het stapje terug. De motor moet dan op vol toeren mooi zoemen en niet erg heet worden (100 - 130 graden op de plug gemeten)

- De LSN bepaalt de acceleratie, als de motor na een paar tellen stationair met veel rook moeizaam optrekt kan je hem daarop armer zetten, de motor zal feller worden met optrekken. Als die daar te arm staat zal die geen tot amper rook produceren en mogelijk even inhouden als je het gas open trekt.
Zorg dat die na een tijdje stationair een beetje rijk oppakt.

Heb je alles goed kan je de stationair afregelen.

Let even op dat de LSN en de HSN inweze in serie staan, als je de ene iets amer afstelt moet je de andere mogelijk een correctie richting rijker zetten en visaversa.
 
Sleurhutje zei:
stuiteren is nu de carburateur losgescheurd, anders had hij nog langer mee gekunt (ik heb door een luchtlek temp.'s gehaald van 240*C 8O en alles doet het nog steeds).

240°C? Dat geloof je nu toch zelf niet???
 
De stationair moet je op gevoel inregelen.

De basis is om de schuif dicht te duwen en met het schroefje de schuif zo'n 1 tot 2mm spleet te geven.

Het rijk en arm stellen heeft invloed op de stationairloop en moet je die gewoon instellen zodat de motor op een nette laag toerental draait ergens tussen het aangrijpen van de koppeling en het afslaan.
 
Atarikid zei:
Sleurhutje zei:
stuiteren is nu de carburateur losgescheurd, anders had hij nog langer mee gekunt (ik heb door een luchtlek temp.'s gehaald van 240*C 8O en alles doet het nog steeds).

240°C? Dat geloof je nu toch zelf niet???
Yep, nadat diverse mensen gecheckt hadden of zowel de temp.gun en Venom Temp niet op Fahrenheit stonden was het toch echt 238 graden Celsius!!!. De motor maakte een vreemd zacht zoemend/gonzend geluid, was niet meer goed te regelen etc. Het duurde ook een eeuwigheid voordat de motor afgekoeld was en diverse plastic componenten en wat geverfd bodywork hadden het erg moeilijk. Motor af laten koelen tot 35*C, toch maar drie ietsjes rijker gezet en gewoon weer knallen.

Dit gebeurde na zo'n 10 liter (Morgan Fuel Sidewinder 25%, nooit iets anders gereden) en daarna heeft de motor nog vrolijk 20 liter meer gedaan (eveneens dezelfde rode Morgang Fuel). Een paar weken terug maakte ik een ongelukkige landing op de rug en dat was een beetje de nekslag voor de carb, via het luchtfilter is de carb losgetrokken en heeft uit het motorhuis een blus geslagen. Nu kan de carb niet meer vastgezet worden en trekt valse lucht (wel weer 200*C en meer te halen).

Dus wie zegt dat de S25 motor van HPI niet deugt... 8O De motor is altijd gebruikt in los zand (rivierzand) en zuinig is nooit met de Savage gedaan, ook dat kunnen vele mensen beamen. :wink: Als je Savage na zes maanden er zo uitziet, is-ie goed mishandeld. Alles wat ze er in die filmpjes op het internet mee hebben gedaan, heb ik ook gedaan (al dan niet moedwillig, de 2x sloot in is niet echt de bedoeling geweest en van vijf hoog naar beneden ging ook mij wat te ver). Ken, de bestuurder heeft zijn hand geamputeerd en kan al niet meer rijden, zijn stuur zit iets los en de ducttape valt eraf omdat al het bodywork dat ertussen zat geplakt ook verbrijzeld is. Dus iemand die zegt dat een Savage bagger is, die moet maar een bij ons langs komen op Hoogtij in Westzaan... :D

worn_body_outside.jpg
 
Back
Top