wat is de beste keus ??? help me

• Topicstarter Topicstarter hills
  • Startdatum Startdatum
H

hills

Guest
ìk heb al wat rond gelezen op het forum maar ik kom er nog steeds niet uit wat is het beste om te doen want ik ben een startende modelbouwer ik sta in twijfel tussen een micro magic of een anderson kokomo zeilboot van quartel wat is het beste om te doen ik hoef er niet mee te wedstrijd zeilen enzo het is voor gewoon normaal gebruik

Het model van Quartel heb ik geen ervaring mee, met de MM wel.

Voor ongeveer dezelfde prijs (inclusief RC) heb je met de MM een model wat zich aantoonbaar meer dan 1.000 maal bewezen heeft.
Niet moeilijk te bouwen, heel veel hulp on line voorhanden op de MM-site
( http://www.micromagic.nl ) en er wordt overal in Nederland en daarbuiten mee gevaren. Geen wedstrijden? Prima... ook voor recreatievaart leent dit kleine kreng zich uitstekend.
Zo uit de doos gebouwd vaart ze prima, met een paar (goedkope) aanpassingen zoals een koolstof mast, fokkeboom en giek is ze nog bedrijfszekerder.
En als je toch besluit wedstrijdjes te gaan zeilen: bij dit model gaat het niet om de prijs van de componenten die je erin stopt, maar om de zeilkunst. Een 'standaard gebouwd model' kan winnen, als je je model maar goed bouwt en voor de wedstrijd op de juiste manier trimt. Succes met je keuze en laat het hier weten!

Roel (Schipper MM1022)

De Kokomo is een ready-to-run zeilboot van Mirahamm/Anderson.
ABS romp+dek, alu mast, zeilen en tuigage kant en klaar en Futaba besturing.

Geen Micro Magic dus er valt weinig aan te tunen, maar het is dan ook geen wedstrijd bootje.
Aan de andere kant hoef je er ook bijna niets meer bij te kopen (12 penlites Nc-Mh 2100 mAh of meer + lader) en met assembleren ben je net zo veel tijd kwijt als met het maken van een Senseo.

Een andere leuke RTR zeilboot is de Paradise van Aquacraft.

Bijna 70 cm lang, glasvezel/epoxy romp+dek, alu mast+spinakernylon zeilen en Futaba besturing voor nog geen 200 euro.

Maar ook deze is geen MM. :wink:

KYOSHO Oracle BMW Racing deze boot kwam ik tegen voor 180 euro is dat ook niet een leuke boot om te beginen want ik ben geen bouw held :cry:

beginners bootje ?

heb zelf de Rainbow van Robbe, eenvoudig te bouwen, niet duur (€ 90), en met 2 kanaals besturing er bij ben je voor nog geen € 150 klaar + dat je nog een avondje of 2 a 3 aan het bouwen bent.

Wil je iets meer uitgeven, Micro magic !! wedstrijd element zit er in, ook makkelijk te bouwen, en je bent niet de enige.

Heb je echt een lekker budget, Die kyosho BMW Oracle, een mooi gelijnd schip , mooi formaat, ziet er erg goed.

Tis aan jou, hoeveel heb je te besteden ?

ik heb als budget ongeveer rond de twee honderd euro maar ik bang als ik een micro magic koop dat ik hem nooit in elkaar krijg :?

och, nooit in elkaar......

Gewoon de beschrijving volgen en bij een goede winkel je spullen halen, zorg dat je de juiste middlen zoals lijm en zo mee krijgt.

Tja, beginners model.
Dan kom ik zelf toch weer op de rainbow van Robbe.
Rompje is compleet klaar, radioplaat is simpel, meet dubbelzijdig tape plak je de servo`s en ontvanger vast.
Helaas kun je de besturing dan niet zo snel overzetten naar een ander model.
Mast, giek, fokkeboom, echt simpel, enige wat je secuur moet doen is het buisje waar het roer doorheen romp goed en recht fixiren met 2 componenten lijm + de voorkant van de radio plaat.

Stickers plakken, zeilen monteren touwtjes aanbrengen...... klaar.
Model is erg goedmoedig, kan niet omslaan, ies redelijk waterdicht en zeilt heeeel gemakkelijk.

nadeel: je zou graag willen dat het allemaal wat harder/spectaculaider zou gaan, maar ja daar is het een beginners boot voor, het zeilt, kan bijna niet stuk.
Alleen een MM zal je er waarschijnlijk uitvaren qua snelheid, en snelheid is ook wel leuk.

( ik bouw nu een trimaran, is fun, zal sneller gaan dan de rainbow hoop ik)

Dus, de rainbow van Robbe of gelijkwaardig is een goede keus.
En wat de Micro Magic betreft, er zijn zat mensen die je vast wel willen helpen, hier op het forum, op internet en anders woont er misschien wel iemand met een MM bij je in de buurt ?

okè ik heb ook nu wat rond gekeken op micro magic nederland enzo en ik denk toch dat het wel gaat lukken dus ik ga voor een micro magic dus die gaan ik dan over twee weken ofzo halen en dan horen jullie wel van de klap bedankt voor de info en jullie horen wel weer van me

Kyosho's Oracle BMW heb ik gebouwd.
Optisch een leuk scheepje, maar absoluut geen model om 'hup, accu d'r in en varen maar' mee te gaan doen.
Er moet behoorlijk aan geknutseld worden om deze boot fatsoenlijk te laten varen:
* Een beter sluitend voorste dekluik
* De arm van de schootservo inkorten of de schootservo vervangen door
een sterker exemplaar
* Andere giek en fokkeboom (buigen teveel door)
* Verstaging veranderen
* Neerhouder modificeren
* de loop van de schoten aanpassen, zodat ze niet klem lopen

Het is een 'licht weer bootje'; Daar waar een Micro Magic vrolijk doorzeilt,
moet de Oracle het opgeven.

hills zei:
okè ik heb ook nu wat rond gekeken op micro magic nederland enzo en ik denk toch dat het wel gaat lukken dus ik ga voor een micro magic dus die gaan ik dan over twee weken ofzo halen en dan horen jullie wel van de klap bedankt voor de info en jullie horen wel weer van me

Heel goed besloten.
echter ik moet er wel bij zeggen dat het raadzaam is er een setje kleinere
ofwel stormzeilen erbij te maken. want het weer is voor de standaardzeilen al gauw te zwaar :wink:

Back