wat is de beste lader voor een 5100mah nimh accu?

• Topicstarter Topicstarter Bas
  • Startdatum Startdatum
B

Bas

Guest
Ik heb vandaag een Orion rocketpack 5100mah nimh accu gekocht en ik ga denk ik nog een ultramat 14 kopen maar wat is het meest aangeraden ladertj dan eigenlijk ? ik heb er niet zo veel verstand van.. Het zou handig zijn als mijn sanyo 2400mah ni-cd er dan ook op kon maar hoeft niet. Het moet wel betaalbaar zijn;) Ik heb ook gelezen dat je het best de accu eerst helemaal kan laten opkomen met 0,1 amp lading maar kan je ook gewoon 5a erop gooien of is dat niet verstandig?
Bedankt greetz Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bas, Ik heb er een Wizard lader bij gekocht die ook delta-peak ondersteunt. Ik heb al mijn accu's voor de eerste keer met 1A geladen. Daarna laad ik ze, afhankelijk van de situatie met 2A tot 5A ... maar zoals aangegeven staat op die pack; nooit meer dan 2x per 24 uur, dat probeer ik wel aan te houden.

Ik heb inmiddels 4x die orions 5100MaH rocketpacks en heb er nog 2 in bestelling. ben er super tevreden over! ik kan daar zo'n 40 minuten mee rond rijden met standaard 540 motors en een dik half uur met mijn Kyosho Laser. maar dan ben ik wel bijna continue bezig met klimmen ipv racen :)

Ik heb alleen 2 dagen geleden iets geks meegemaakt met 2 van die packs... ik weet zeker dat ik de packs nagenoeg leeg heb gereden. ik begon deze te laden op 3A en binnen een half uur begon hij te piepen dat ie klaar was...
Ik heb hem er onder uit gehaalt en hij was niet eens 'warm'. Het bleek gisteren ook wel dat hij niet vol was, want na 10-15 minuten was het gedaan met de pret... accu leeg...

Mocht iemand hier ook een antwoord op weten...

Het spannings verloop tijdens het laden zou veel duidelijkheid geven.
Vooral wat de spanning per cel was.
Ik weet niet wat deze lader allemaal kan maar als je de spanning niet meten kan met de lader zou ik een multimeter kopen.;)

Wanneer je NiCad of NiMH erg ver leeg trekt gebeurt het wel eens dat de accu tijdens het laden een "valse" delta piek te zien geeft. De lader detecteerd die en schakeld uit omdat de accu "vol" is.
In zo'n geval moet je de accu gewoon even van de lader halen en na een half uur of zo weer aan de lader koppelen en nog een keer starten. Normaal zal de lader de accu dan verder opladen en pas stoppen wanneer de accu wel helemaal vol is.
Er zijn twee manieren om te voorkomen dat je een valse delta piek krijgt. Ten eerste de accu niet zo heel erg ver leeg trekken. Ten tweede de accu langzamer laden wanneer je hem wel een keer erg ver leeg hebt getrokken.
Het kan geen kwaad en gebeurt dus meestal alleen als de accu erg ver leeg is geweest. Lastig is het wel.:)

dat is duidelijke informatie Ernst, dank je.

De tip om die packs niet helemaal leeg te rijden heb ik al eens mogen ontvangen en probeer daar ook zeer zeker rekening mee te houden. Zodra ik merk dat de power minder wordt loop ik richting mijn 'echte' auto en rijd de Lazer er ook naar toe.

Misschien is het beter om de Lazer dan alvast maar op te pakken en deze verder te dragen.

Maar na een half uur rust de accu weer aan de lader hangen zal ik onthouden.

ik heb zelf ook deze accu en een graupner ultramat 14 lader. De lader doet wat die moet doen en te goed als je hem verkeer insteld. zie hier voor het topic over de ultramat 14 instellingen mocht het de graupner worden.

Back