Wat is de beste manier om een reso pijp te tunen? Os max motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door helmond, 12 sep 2015.

  1. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    De ME 163 van HK heb ik ook, nummer 1 is inmiddels naar de eeuwige jachtvelden door een kapotte rolroer/hoogte servo.
    Deze kist is juist erg licht, heb je het zwaartepunt wel op 145mm van de voorlijst zitten? had ik vermeld in de review van HK.
    Deze kist vliegt heel goed met een .46 mits je de motor maar lekker op toeren kan laten komen, kleine 10" prop dus.
    Op de mijne stond een ASP .52 met een standaard demper, OS carburateur, brandstof 15% Aerosave olie en 5% nitro en een APC 10X7 sportprop,
    De motor moest wel heel voorzichtig ingelopen worden, de passing was superstrak, maar na de inloop periode liep de motor als de brandweer.
    De tweede ME163 is inmiddels in aanbouw en ga deze met de ASP én een in de romp weggemoffelde reso pijp uitvoeren, en uiteraard kwalitatief hoogwaardige servo's.
    Deze kist vindt ik heerlijk vliegen, meskant op half gas, rollende cirkel op 1/3 gas, landen als een eitje, volgas oneindig omhoog.
     
  2. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Hall
    o
    De me vliegt inderdaad goed.
    Denkte dat ik met een 10 inch prop nog genoeg power heb om het toestel de lucht in te krijgen?
    Heb op de .46 nu een 11x7 zitten.
     
  3. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    707
    Locatie:
    Oss
    misschien heb je hier iets aan
    groetjes,
    Jan
    [​IMG]
     
  4. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    707
    Locatie:
    Oss
  5. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Vandaag 10x7 apc prop erop gezet.
    Bijna 13500 Rpm zonder ingekorte pijp.
    Begint erop te lijken.
    De motor is wel lekker dorstig geworden met deze setup.
    Morgen een kijken wat hij doet in de lucht.
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.215
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... Het vermogen komt niet "uit de pijp".... het vermogen komt uit de brandstof, die pijp maakt het alleen maar mogelijk dat je die brandstof er door kunt pompen, om het maar eens zo lomp te zeggen....

    Dus je motor gaat inderdaad meer verbruiken.

    Succes!
     
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Maak je maar geen zorgen, wanneer de 10X7 in de buurt van de 16K komt gaat de ME oneindig verticaal, niet te ver uitmageren met de afstelling op de grond, in de lucht loopt de motor verder door dan op de grond en lust dan nog meer, max toerental en dan 3a 4 tikjes rijker, te schraal en het is in 2 vluchtjes einde oefening.

    Succes.
     
  8. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Laat hem nu nog even zo staan.
    Volgens mij draait de motor vet genoeg als ik zo eens naar de natuursteen tegels in de tuin kijk.:);)
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.215
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat je daar alsjeblieft niet door foppen: die brandstof bevat tussen de 15 en 20% olie, die tegels worden OOK baggervet als de motor veel te schraal staat....
    Wat Ger zegt, moet je niet verontachtzamen: met een goed werkende pijp peuter je zomaar 30% extra vermogen uit je motor, en dan wil hij wel erg graag goed gesmeerd worden, hij word er namelijk sowiso fors heter van. Het zal, gezien de toerentallen die je nu bereikt nog wel wat meevallen, maar toch....
     

Deel Deze Pagina