Wat is de beste ontvangeraccu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door blaauwen, 15 mei 2013.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.134
    Nou het werkt dus zodanig dat de bec uitschakeld zodra er kontact is tussen de twee draden en inschakeld als de schakelaar open is. Als de BEC werkt is zijn de kontakten van de schakelaar open en in die toestand heb je geen of heel erg geringe kans op slecht kontakt. De kans is vele malen groter dat hij niet uitschakeld bij slecht kontakt en dat is dan een veel kleiner probleem. Het os op zijn hoogst wat vervelend maar het kost je geen toestel.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    566
    Locatie:
    Gld
    Nieuw voor mij - een switch die in feite uitschakelt. Idd een stuk robuuster.Bedankt voor de toelichting.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.169
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is een vrij normaal iets in electronica, normally closed en pas open als iets bekrachtigd word.

    Er zijn ook magneetschakelaars voor RC, die werken ook op die manier.

    Jaren geleden al had ik een regelaar die je aanschakelde door een verbinding te verbreken.

    Maar alles wat schakelt kan weigeren, dus het beste is een goede stekkerverbinding en dan bedoel ik geen aangeknepen servostekkertjes of van die HK pakketten met aangeknepen EC stekkers.

    GJ
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.743
    Locatie:
    Groningen
    Eeh, alle goede verbindingen zijn krimp verbindingen. Hoe wil je anders de voeding in de ontvanger krijgen?
     
  5. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    4.168
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja mits ze gemaakt zijn met de juiste matrijs, passend bij merk en type connector, een betere verbinding is er niet.
    Maar let op, als de ene connector, zeg maar het mannetje uit de fabriek Bokkie Wokkie komt en het vrouwtje uit de fabriek van Honky Donky.
    Dan is de kans redelijk groot dat het 2x imitatie is en dat schuift soms niet zo lekker in elkaar of veel te makkelijk.
    Maar dat heeft dus niets met de persverbinding te maken.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.453
    Locatie:
    Betuwe
    Oh? Is dat zo?
    Wel eens gevaren met een brandstofspeedboat die 100+ km/uur kan halen?
    Eén fail en het hele gebakje gaat ongecontroleerd over het water of, al je pech hebt, de kant op. En dan gaat het vér de kant op, dat kan ik je wel vertellen.
    En een geslepen speedschroef is minstens net zo gevaarlijk als de prop van een vliegtuig of de rotor van een heli, hoor.
    Overigens geldt het laatste ook voor messing schroeven van werkschepen.
     
  7. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Winschoten
    Denk dat dit opgaat voor alles wat vliegt, vaart of rijd.
     
  8. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    566
    Locatie:
    Gld
    Ik had het in algemene zin over de 80% model vaarders/rijders/vliegers met een doorsnee model. In de extreme kanten is alles idd gevaarlijk.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  9. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik heb inmiddels de Turnigy UBEC van een XT60 voorzien, het schakelaartje afgeknipt en het kale uiteinde met een druppeltje hot glue geïsoleerd. Al typend bedenk ik me dat een stukje krimpkous ook had gekund. Enfin, met een 2S 1300 'good to go'.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.743
    Locatie:
    Groningen
    Grootste probleem met die Bec schakelaartjes is dat ze niet volledig uitschakelen. De Bec blijft een aardige standby stroom hebben wat best veel is. Ik heb daarom altijd een aparte digitale schakelaar van een paar euro. Zo heb je een kleine lichte betrouwbare oplossing zonder gedoe met stekkers los trekken. Die electrische schakelaren zijn ontworpen voor veel trilling en vuil (offroad auto's) dus in een vliegtuig zijn ze super.
     
    easy en Cnn vinden dit leuk.
  11. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik wil eerst eens kijken hoe zonder schakelaar gaat: in ruststroom zal een ontvanger niet al te veel gebruiken, schat ik. En na de laatste vlucht van de dag gaat de lipo weer op storage (mijn standaard procedure)
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.743
    Locatie:
    Groningen
    Kwestie van meten :) Ik zou nooit het systeem onder spanning laten staan. Verbruik kan veel meer zijn dan je denkt
     
    Cnn en Frits37 vinden dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.330
    Locatie:
    Woerden
    Het verbruik van een ontvanger is constant. Een modelbesturing ontvanger kan alleen aan of uit staan en kent geen "stand-by". Als de zender uit gaat zal de ontvanger in de fail-safe mode gaan. Dat kan een hold functie zijn of dat de servo's naar een voor ingestelde stand gaan of dat de ontvanger gewoon de signalen naar de servo's uit zet. De ontvanger zal echter vrijwel de zelfde stroom blijven gebruiken.
    Ook al zet je met zo'n schakelaartje de BEC uit of onderbreek je de stroom naar de ontvanger dan nog zal de regelaar en de BEC schakeling stroom blijven trekken uit de accu. Dat is meestal niet veel maar toch voldoende om de accu in een paar dagen tot misschien een week helemaal leeg te trekken. Voor de meeste moderne accu's is dat meestal niet zo best voor de levensduur en voor Lipo's kan het zelfs gevaarlijk zijn als je zo'n accu naderhand weer probeert te laden.
    Daarom moet je altijd de accu los koppelen van alles als je stopt met vliegen, varen of rijden.
     
    wim eon, Frits37 en Cnn vinden dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.169
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat Frits met ontvanger in ruststroom bedoelt, zender uit en model op de grond.
    Dus onbelaste servo's.
    Dan valt het inderdaad wel mee denk ik.
    En dat eeuwige gedoe dat het gevaarlijk is met lipo's...
    Laden zal dan ook niet meer lukken, ook al probeer je het.
    Ik heb meerdere malen per ongeluk mijn BEC aan laten staan en ja, dan is je lipo stuk.
    Maar als ze leeggetrokken worden is de capaciteit al zo minimaal dat er amper nog energie inzit om iets te laten ontbranden.
    En ik ben ook niet de enige die lipos per ongeluk leeggetrokken heeft, er zijn BEC systemen die in rust stroom blijven, die worden in sommige soort modellen gebruikt.
    Die mensen hebben ook altijd reserve lipo's mee naar het veld.

    GJ
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.743
    Locatie:
    Groningen
    Mijn servos blijven aan, de ontvanger gaat immers in failsafe.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.169
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik gebruik nooit failsave want IK weet niet hoe mijn vliegtuig ligt als het fout gaat.
    En bij wegvallen van spanning, wat mij 1 keer gebeurd is heb je niets aan failsave.
    Schijnveiligheid bij electromodellen.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Helemaal mee eens. Het enige wat ik doe bij mijn Taranis is een van de servo's (rudder) een klein tikje geven als failsafe, puur om de waarschuwing bij inschakelen (Failsafe not set!) kwijt te raken.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.743
    Locatie:
    Groningen
    Failsafe is motor uit, wat je met de rest doet moet je zelf weten. Het feit blijft dat servos in een positie bekrachtigd blijven, dus stroom blijven gebruiken.
     
  19. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.524
    Locatie:
    Maasland
    Voor een 2,4 GHz ontvanger moet je rekenen op een stroomverbruik van zo'n 100 mA, of 't ie nu in rust is of aan het werk. Het stroomverbruik van een in rust verkerende servo bedraagt enkele milliampères, tenzij er een belasting aan blijft hangen.

    Een bec-systeem in een regelaar voedt vaak ook het stuurdeel van die regelaar en blijft dan best wel wat stroom afnemen als de spanning naar de ontvanger wordt onderbroken.

    Failsafe stel je in om op z'n minst te weten wat er aan de hand is (reikwijdteverlies of spanningsuitval). Gas terug naar zo'n 25% (of uit) is best wel prettig, zeker als het model loodrecht naar beneden komt. Je hoeft dan niet zo diep te graven. Een beetje richting instellen is ook wel verstandig. Er zijn nu eenmaal van die modellen, die je bij reikwijdte verlies in kaarsrechte lijn van je af ziet vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2021 om 18:34
  20. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    414
    Locatie:
    5076
    Helemaal geen failsafe lijkt me ook geen optie, minstens idd brandstofmotor terug of uit(elektrisch) om het bereik weer wat gunstiger te maken of het graven te vergemakkelijken.
    Verder had ik vroeger (en nog steeds, jaja) op mijn Futaba PCM een accubewaking van de ontvanger, onder een bepaald voltage kon je instellen welke servo wat ging doen, in mijn geval bij de sleepkist was het sleepkabel los.
    Verder dubbele schakelaars die op de grond om de beurt werden getest voor de vlucht op één of twee pakketten aangesloten.
    Elke schakel meer in serie tussen voeding en ontvanger kan idd de zwakste zijn...
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina