Wat is de beste ontvangeraccu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door blaauwen, 15 mei 2013.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De variatie in spanning is al aangetoond in de log van de vlucht met 5 servo's.
    Die is nihil.
    Maar ik sop er mee.
    Ik, maar heel veel duitsers en andere modelvliegers gebruiken dit en er gaat niets stuk.
    Dat is voor mij het overtuigende bewijs.

    GJ
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Telemetry spanning is ENORM gefilterd. Daar zie je pieken van 1 volt niet eens op, als ze kort genoeg zijn. Die zegt dus ook heel weinig over kwaliteit van je ontvanger voeding, alleen iets over de lading van je accu. Ik schrok laatst ook van mijn bec als ik deze ging meten op een scoop. Ging meer dan 2V heen en weer. Ontvanger spanning telemetry schommelde 0.1V als ik mijn best deed......
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoelang duurde dat dipje wat uit de BEC kwam een µs of enkele millisecondes of misschien wel een half uurtje?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die log is geen telemetriedata maar realtime uit de Unilog op een kaartje geschreven.
    En inderdaad, een BEC doet het niet beter dan een accu met 3 diodes, een bec heeft een behoorlijke ruis en zakt ook bij kleine belastingen behoorlijk in.
    Waarom veel mensen dan een BEC gebruiken snap ik dan ook niet.

    GJ
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Realtime met een lage interval frequentie, heb je niets aan.
    20Hz de hoogste interval frequentie van een Unilog 2 is in tijd omgerekend 50 milliseconden, dat is best wel traag.
    In dat zelfde tijdssegment heeft een servo met een normale aansturing zeker 2x zijn stuur informatie gehad.
    Een beetje vlotte servo presteert een hoekverdraaiing in graden gelijk aan het aantal milliseconden, De Graupner DES 568 heeft op 6 volt en stelsnelheid van 60ms/60°
    De Unilog mist de dipjes in de spanning omdat tijdens de vlucht relatief kleine stuur bewegingen nodig zijn.
    Tot de landing wordt ingezet, vlak voor de landing worden best wel wat servo's tegelijkertijd aangestuurd over een langere tijd.

    Het systeem met de 3 dioden is gedimensioneerd en getest in een specifieke toepassing, F5B en F5F een vluchtduur van 10 minuten.

    Niet in een configuratie met standaard servo's voor een middagje te modelvliegen.
    Ik ken weinig brandstofvliegers die na of voor elke tankbeurt de ontvanger accu vervangen voor een vers vol exemplaar.
    1, ik zelf na elke 2e tankbeurt wordt ook de ontvanger accu gewisseld, maar tja op benzine wil het brommertje zeker een uur boven blijven.:D
    En dan zonder dioden, gewoon een 4 cellen Eneloop en 5 standaard S3001 servo's met rustig rond fladderen, genoeg prik in de accu van 3,5 uur.
    De ontsteking ook zo'n accu pakketje is eerder leeg, dus die wordt ook tegelijkertijd na zo'n 2 uur preventief uitgewisseld.
    Als een BEC belast wordt binnen zijn specificaties en de fabrikant heeft er geen fantasie getalletjes op gezet, dan zakt de zakt de spanning op de ontvanger niet verder in dan het spanningsverlies over het snoertje naar de ontvanger.
    De ruis die optreed wordt veroorzaakt daar het regelgedrag van de BEC, immers het dingetje wil zijn uitgangsspanning zo stabiel mogelijk op peil te houden bij de variërende belasting.
    Je kunt op een ontvanger/servo beter een ruis hebben staan van *50kHz, veroorzaakt door de BEC.
    Dan een brom veroorzaakt door het fluctuerende spanningsverlies van dioden in het voedingscircuit.

    * varieert per merk en type BEC.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2021
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De vluchtduur is totaal ongeveer 16 minuten, geen 10 minuten, dat is alleen de thermiektaak.
    Het krijgt het meest op zijn donder tijdens het rakkenvliegen, dan komen er de grootste krachten op de roeren, 4 servo's in de vleugel die allemaal de flaps en ailerons tegelijk naar beneden drukken en het hoogteroer wat dan tegelijk omhoog gaat.
    Bij de landing komen er amper krachten op te staan, dan gaat het misschien 30 km/u ipv 300.
    En ik vloog 2 vluchten met 1 acculading (350 mAh lipo).
    Er waren enkelen die met een BEC vlogen, meestal een Castle 10A.
    Maar bij een bepaald merk servo gaf dat problemen, de servo ging een eigen leven leiden en brandde ook wel spontaan door.
    De meesten gebruikten toch die diodes en hadden nooit problemen of uitval.
    En zelf heb ik het ook vaak gebruikt in electromodellen.
    Eigenlijk gebruik ik zelden een BEC, in de grote dure modellen zat vaak een Powerbox en in de kleinere modellen die diodes of een 4 cellen nimh pakket.

    GJ
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb 3 becs getest, van 3a tot 20a met allen gelijk gedrag. Het zullen ook inductie effecten zijn in de bekabeling. Goed meten zal erg lastig worden. Gelukkig zijn alle systemen hier op voorbereidt want het is nooit een probleem geweest in een vlucht.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als meten al erg lastig is, hoe betrouwbaar is dan de suggestie van "Het zullen ook inductie effecten zijn in de bekabeling".
    Het kan ook een meetfout zijn.

    Komende week heb ik wel ergens een vrij hobby momentje om wat metingen toe doen aan diverse bec's en andere modelbouwgerelateerde stroom voorzieningen.
    In plaats van een grillige servo belasting wordt er dan wel gebruik gemaakt van een elektronische last, die net zo grillig is in te stellen als de meest beroerde stroom vretende servo.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat de servomotortjes ook spanninkjes en bepaalde frequenties teruggooien in de bekabeling.
    Ik heb daar eigenlijk nog nooit op gelet maar ik hoor wel eens dat vooral digitale servo's elkaar kunnen verstoren.

    GJ
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  11. lambertoos

    lambertoos

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Stadskanaal
    Prachtige discussie. Zelfs als je er geen zak van snapt is het boeiend.
     
    Frits37, Corrien, Rick NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ik heb me een tijdje afzijdig gehouden - ben wel verbaasd door het aantal reacties.

    @GJVO post 113: volgens mij heb je in je testcase 2 LiFePO4 cellen gebruikt - geen net volgeladen LiPo (=8.4V).

    Ik geef nogmaals toe dat ik geen ervaring heb met LiFePO4, mijn waarschuwing betreft met name het gebruik van LiPo met diodes. Teruglezend zie ik wel dat de oorspronkelijke vraag van topicstarter LiFePO4 betrof en niet LiPo.

    LiFePO4 + enkele diodes kan dan wel een oplossing zijn, mits de RX/servo spanning niet hoger wordt dan 6.0V.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Life is 6.6V na enkele seconden dus met 2 diodes (ik ga even uit van 0.7v gemiddeld) zit je op 5.2V en dat zou prima moeten werken (uitzonderingen daargelaten, sommige servos zij gewoon belachelijk gevoelig).
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb in de test redelijk lege lithium ions gebruikt.
    Wat spanning betreft zit dat zo rond volgeladen lifepo4, rond 7.2 Volt.
    Min die 1,4 volt over 2 diodes, dan zit je onder 6 Volt, veilige spanning.
    Met 3 diodes word de spanning met lifepo4 te laag, dan moet je naar lipo of li-ion.


    GJ
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Lion zou ik niet doen met 3 diodes, verliest te snel spanning.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij leuk, dat op dit draadje meerdere problemen door elkaar behandeld worden.
    In mijn geval alle opmerkingen over servo's met het opwekken van piek spanningen
    en de geleverde spanning uit de schakelende voedingen.
    In mijn draadje, Kraan van Piet, had ik ook aangegeven, dat de digitale servo's stonden te trillen.
    Destijds dacht ik, dat door het herprogrammeren van de "dode" band het probleem op te lossen was.
    Echter het benodigde programma kan ik onder Windows 10 niet installeren.
    Maar eerder gaf Hobbyist een opmerking : https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.276909/#post-4161539
    Het plaatsen van een condensator.
    Hierop kwam de opmerking van Ernst :
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.276909/#post-4161555
    Ik ben nu van plan om een Elco te gebruiken voor de afvlakking en een MKN 0,1 microF parallel geschakeld voor afvangen van hoogfrequent pieken, te gaan gebruiken.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2021
    Cnn en Frits37 vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Li-Ion heeft dezelfde spanning en verloop als een lipo, alleen zijn ze minder zwaar belastbaar dan een lipo.

    GJ
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gek, mijn ervaring is heel anders. LiOn spanning loopt vrij lineair omlaag met de verbruikte capaciteit (4.2 naar 3.0V). Een Lipo houdt zijn spanning redelijk lang vast en stort op het eind pas echt snel in (4.2 tot 3.7V). LiFe is enorm spannings stabiel (3.3 - 3.2V) gedurende het verbruik. Daarnaast is mijn ervaring dat LiOn bij 66% verbruik al een hogere weerstand heeft en dus nog verder zakt onder belasting. Door deze ervaringen gebruik ik alleen maar LiPo meer of LiFe.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Lithium-Ion word juist geprezen door zijn vlakke ontlaadcurve.
    Hij zakt naar 3,7 Volt en houd dat tot op het eind vast waarna hij dan heel snel instort.
    Alles hangt natuurlijk samen met hoe je hem gebruikt, als je de maximale stroom eruit gaat trekken dan gaat het er anders uitzien maar als je gewoon 1 a 2C belast dan houd ie zeker 70% van de tijd die 3,7 Volt.
    Een LiFePo4 doet ongeveer hetzelfde alleen stort die aan het eind nog veel harder in.
    Voordeel is wel dat je die helemaal tot 0 Volt leeg kan trekken zonder dat ze stuk gaan.
    En ze zijn wat robuuster dan een Li-Ion, na een crash zijn LiFePo4 vaak nog wel bruikbaar.

    GJ
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Mijn ervaring met meer dan 100 metingen van NiCd, NiMH, LiPo en LiIon zijn dan toch anders dan die van GJ.
    Om eerst dat recht te zetten hier een van de plaatjes die ik gemaakt heb ten behoeve van de accu keuze voor de Outback Challenge 2016 waar we ruim een uur moesten vliegen, met eerst een vertikale start, dan 30 minuten cruise, een vertikale landing 4 minuten rust dan weer vertikale start, cruise en vertikale landing. Dit kwam neer op een test met (per cel) 7.3 A resp 2.3 A ontlading. Gemiddeld dus iets minder dan 1 C met pieken van ~3 C.
    Dit plaatje laat de ontlaadcurves zien van een goede LiPo accu, de Extron X1 van 2700 mah en twee 18650 LiIon cellen waarbij twee metingen van de Sanyo GA en één van de LG-HG2 getoond worden. Let wel dat de accu's warm waren bij deze meting, wat voor de LiPo weinig verschil te zien gaf, maar de spanning van de warme LiIon was duidelijk beter. Alle cellen hebben ongeveer het gelijke gewicht van rond de 47 gram.
    GA-GA-Extron-HG2.png

    Te zien is dat de spanning van de LiPo duidelijk hoger is en de ontlaadcurve vlakker is dan die van de beide LiIon cellen.

    Verder il ik nog graag ontlaad curves laten zien van NiMH cellen, Eneloops en andere. Deze curves heb ik gemaakt met F3F in mijn achterhoofd, na een crash vanwege te lage accuspanning. De test houdt in dat ik de accu ontlaad met 1A gedurende 5 sconden en dan 1 seconde met 4A. Gemeten wordt iedere kwart seconden. Je ziet twee lijnen per accu, de bovenste de spanning bij 1 A en de onderste die bij 4A.

    V-NiMH.png
    De 'afstand' van de twee curves zegt wat over de inwendige weerstand, en die is bij de Intellect duidelijk lager dan van de twee andere accu's, maar de capaciteit is ook duidelijk lager dan de 1600 mAh die op de cel staat aangegeven. Ook de Overlander is nominaal 1600 mAh en de Eneloop 2000 mAh. Nu zijn al deze 3 accu's verre van nieuw.
    Hier de inwendige weerstand:
    Ri-NiMH.png

    Die van de Intellect is duidelijk veel lager dan de Overlander en zeker dan de Eneloop.

    Maar nu een interpretatie van al deze gegevens.

    De vlakke ontlaadcurve is mooi, maar kan ook een nadeel zijn. Van een 'goede' accu is het moeilijk op basis van de spanning in te schatten hoeveel capaciteit nog resteert.
    In mijn nieuwere F3F toestellen gebruik ik het liefst een 2S LiIon accu die bij een redelijk laag gewicht een grote capaciteit heeft, robuust is én een ontlaadkarakteristiek heeft die nooit voor werassingen zorgt. Wel gebruiken met HV servo's, in ieder geval met de volle 2S spanning op de ontvanger zodat de telemetrie de echte accuspanning meet.
    Een LiPo zal ik niet zo snel gebruiken voor een zwever zonder motor.

    In geval van NiMH heb ik de 1600 mAh van Intellect of Overlander gebruikt, maar ddarvan ook de nadelige gevolgen ondervonden.
    De Intellect die hierboven gemeten is heeft het probleem dat de capaciteit van 1 cel niet meer OK is. Maar vanwege de 'goede' spanningskarakteristiek merkte ik dat té laat.
    Bij het vliegen in de bergen met een flinke wind bleeft de telemetrie lang boven de 5 volt aangeven, en toen die zakte tot 4.9 Volt ben ik begonnen met het landen. Nu is dat met een flinke wind en een aflopende piste niet altijd in één vloeiende beweging te doen. Na een doorstart trok ik weer de kleppen en het toestel rolde meer dan 90°, met kleppen dicht weer bestuurbaar, maar er moest geland worden. Nu was de rol heftiger, met een 'nadelig effect' op het toestel om het maar eufemistisch te zeggen.
    De spanning bleek 3.3 Volt te zijn. De meting hierboven geeft aan dat tot vlak voor het einde van de capaciteit er niets aan de hand leek.

    Een 5 cellige accu zou wat meer spannings reserve hebben opgeleverd, maar de servo's kunnen een volle 5S NiMH niet aan.

    Een Eneloop accu kan de belasting van 6 snelle servo's goed aan en geeft voldoende vroeg een indicatie dat het einde van de capaciteit in zicht komt. Voor mij dus een bewezen goede oplossing voor laagspannings servo's.
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina