Wat is de functie van die Paddles / Swashplate setup…

Satoer

Forum veteraan
Okay, ik zit al anderhalf uur te spelen met mijn zender en te kijken naar de swashplate en ik begrijp niet hoe die geconfigureerd moet worden.
confused.gif

Moet die precies doen wat ik met mijn stick doe (mode2)? Dus als ik de stick naar voren druk de swash van voren duikt, als ik de stick naar mij toe haal, de swash naar achter duikt. Naar links, swash naar links duikt en stick naar rechts swash duikt naar rechts. Of precies contra?

thinking.gif
Ik probeer uit te vogelen hoe de heli werkt: als ik naar voren druk dan is de hoek van het rotorblad dat zich achter bevind groter als die van voren. Dus krijgt hij van achter meer lift. En duikt de heli naar voren en idem voor naar links, rechts en achter. Zover begreep ik.

Maar wat is dan de functie van de Paddles? Ik dacht dat deze voor de stabilisatie diende maar hoe langer ik zit te spelen met mijn stick des te minder ik er van begrijp:
Druk ik naar voren en ik draai aan de rotor een paar rondjes dan blijft de hoek van het rotorblad voor en achter gewoon gelijk. Als ik dan kijk wat er met de paddles gebeurt tijdens het draaien van de rotor: (nog steeds uitgaande dat ik naar voren wil)
-Als deze voor en achter zijn dan staan ze plat.
-Als deze links en rechts staan dan staan ze gekanteld. zo dat de achterkant van de paddle aan de rechterkant naar beneden staat en aan de linkerkant naar boven.

Dus wat dacht ik: De paddle aan de rechterkant gaat omhoog (krijgt een opwaartse lift) en aan de linkerkant gaat omlaag. Krijgt de heli daardoor ook niet dat hij naar links toe drijft als ik naar voren wil??
Als ik simuleer wat er zou gebeuren, dus de paddle aan de linkerkant naar beneden druk, dan draaien de rotorbladen rotorbladen mee zodat de hoek van het rotorblad die op dat moment voor is, een grotere hoek heeft dan achter. Dusssss voor krijgt meer lift dan achter en de heli zal naar achteren duiken.

Kopt mijn beredenering en moet ik dan de swashplate precies contra instellen?:
Dus stick naar voren swash duikt naar achter.
Stick naar achter swash duikt naar voor.
Stick naar rechts swash duikt naar links.
Stick naar links swash duikt naar rechts.

Verder, klopt het dat de heli door de paddles ook wat naar rechts drijft als naar voren wil?

Laatste vraag… Waarom zitten die paddles er überhaupt ?!?!?! De grote jongens die ik ken hebben deze ook niet. Het maakt alles alleen maar ingewikkelder en naar mijn inziens (als het werkelijk zo werkt zoals ik boven in mijn bedenkingen beschrijf) alleen maar minder direct. Is het niet veel beter als de rotorbladen direct reageren op de swash, inplaats van indirect door de “lift” van de paddles? :hammer:
Daarnaast maakt het het allemaal weer een stuk fragieler. Het eerste wat de pineut is bij een crash lijkt mij het ombuigen van de paddles.

Sooowwww…
yawnee.gif
:wink: . Heel verhaal, ik hoop dat jullie er een beetje wijs uit kunnen worden.

Groetjes van “Newbee” Michel.

Hoi Michel,

Okay, ik zit al anderhalf uur te spelen met mijn zender en te kijken naar de swashplate en ik begrijp niet hoe die geconfigureerd moet worden.
Moet die precies doen wat ik met mijn stick doe (mode2)? Dus als ik de stick naar voren druk de swash van voren duikt, als ik de stick naar mij toe haal, de swash naar achter duikt. Naar links, swash naar links duikt en stick naar rechts swash duikt naar rechts.

Klopt helemaal!

De rotorbladen zorgen voor de lift en de stabiliteit van de heli. De paddles zorgen ervoor dat de heli een richting op gaat.
Zet de swash eens in een bepaalde stand en draai de rotorbladen rond. Je zal zien dat op een bepaald punt de paddles ipv. recht, schuin gaan staan. Op dit punt zal de heli een andere richting opgeduwd worden.

Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb verwoord......

Groetjes,

Marijn

de paddles zorgen voor "eigenstabiliteit" je hebt dan 2 schijven die je uit hun vlag moet zien te sturen om de stabiliteit te verliezen, daarom stuurt een heli ook een stuk agresiever met lichtere paddles.
zonder paddels is wel vliegbaar maar minder stabiel.
grotere schaalmodellen hebben dit ook wel eens.

Satoer zei:
Maar wat is dan de functie van de Paddles? Ik dacht dat deze voor de stabilisatie diende maar hoe langer ik zit te spelen met mijn stick des te minder ik er van begrijp:
Druk ik naar voren en ik draai aan de rotor een paar rondjes dan blijft de hoek van het rotorblad voor en achter gewoon gelijk. Als ik dan kijk wat er met de paddles gebeurt tijdens het draaien van de rotor: (nog steeds uitgaande dat ik naar voren wil)
-Als deze voor en achter zijn dan staan ze plat.
-Als deze links en rechts staan dan staan ze gekanteld. zo dat de achterkant van de paddle aan de rechterkant naar beneden staat en aan de linkerkant naar boven.

Dus wat dacht ik: De paddle aan de rechterkant gaat omhoog (krijgt een opwaartse lift) en aan de linkerkant gaat omlaag. Krijgt de heli daardoor ook niet dat hij naar links toe drijft als ik naar voren wil??
Als ik simuleer wat er zou gebeuren, dus de paddle aan de linkerkant naar beneden druk, dan draaien de rotorbladen rotorbladen mee zodat de hoek van het rotorblad die op dat moment voor is, een grotere hoek heeft dan achter. Dusssss voor krijgt meer lift dan achter en de heli zal naar achteren duiken.

Michel,

De kanteling van de heli-rotor stuur je eigenlijk indirect: Jij stuurt de paddle en de paddle veranderd de bladhoek van de rotorbladen. In het geval van nick voorover geven wordt de invalshoek van de ene paddel inderdaad groter en die van de ander kleiner en inderdaad kantelt de paddelstang dan naar links (of rechts, afhankelijk van de looprichting van de rotor)echter; door deze kanteling wordt de invalshoek van het voorste rotorblad verkleind en die van het achterste vergroot waardoor de kanteling voorover ontstaat.
Bij zware paddels wordt het kantelen van de paddelstang afgeremd/tegengewerkt door de centrifugaalkrachten die er op werken (paddel wil eigenlijk recht blijven) waardoor het effect van stuurbewegingen afneemt.

voor dat soort uitleg kan ik iedereen de "helibijbell" aanbevelen, "rays authorative helicopter manual" heel mooi duidelijk boek.

Okay okay :)

Super bedankt voor jullie aandacht!
Het wordt mijn steeds duidelijker, de paddles zijn voor het indirecte aansturen van de rotorbladen waardoor er een grotere stabiliteit ontstaat.
Dus dan klopt mijn beredenering toch en heb ik mijn swashplate verkeerd aangestuurd?

Ik heb even wat plaatjes gemaakt voor verduidelijking:

Ik wil naar voren dus stick naar voren, swashplate kantelt naar voren:
afb57.jpg

Als we kijken naar de paddles (die met de lengte mee staan van de heli) staan deze plat.
afb58.jpg

Draai ik de rotorkop 90 graden dan kantelen de paddles
afb59.jpg

De hoek van de rotorbladen blijft echter gelijk
afb60.jpg

Door de hoek van de paddles zal de ene paddle omlaag gaan en de andere omhoog waardoor de hoek van het voorste rotorblad groter wordt en het achterste kleiner
afb61.jpg

Dus conclusie: de heli krijgt voor meer lift dan achter en de heli gaat achteruit.
afb63.jpg

Ik ben best bereid een boek te kopen over heli’s. Maar ik denk dat ik het al begrijp. Het gaat mij nu dus even of ik gelijk heb en mijn swash verkeerd aanstuur. En de swash dus in deze stand moet staan als ik achteruit wil.
Daarnaast denk ik dat het een best interessant draadje wordt voor de beginnende helivlieger :D
Misschien dat ik je aangeraden boek evengoed koop Gerard, altijd interessant.

Groetjes Michel.

(edit: Plaatjes gerelinkt vanwege lycos)

Volgens mij is het 'paddle-stuur-effect' 45 graden later dan dat het lijkt door de massatraagheid van de paddlestang. De door jou gededuceerde beweging vind dus plaats maar dan 45 graden 'verder', dus naar voren...

Ton.

Hoi Ton, stel dat het effect van de paddles 45 graden later is, dan zou de heli toch naar links-achter drijven? (de rotor draait met de klok mee)

Zou het effect van de paddles dan niet 180 graden later moeten zijn?

Groetjes michel.

Je paddles stellen je hoofdrotor-pitch mede in, kijk maar naar de bladhouders. Als je paddle voor het laagst komt, zal dat de bladhoek zo beinvloeden dat de rotorschijf probeert voorover te kantelen... De heli hobbelt achter de schijf aan. Het mooist zie je dat bij een FP-heli met Hiller systeem, waarbij de schijf echt kantelt in de richting die je opstuurt.

Ton

Frank zei:
Toch maar het boek? :roll:
Haha, mijn drang wordt steeds groter Frank!

Maargoed.... als ik al mijn logica even aan de kant schuif en er gewoon niet bij nadenk moet het zo dus gewoon werken.
Ik heb mijn Swashplate dus goed ingesteld. De swash kantelt naar de richting waarin ik opstuur.
Right??

Thanx Gerard, das duidelijke taal. Begrijp er nu helemaal geen moer meer van hoe het werkt maar, whatever makes the job done ;)

Waar kan ik die bijbel van je bestellen?
Groetjes Michel.

Ik kan je verwarring begrijpen.
het effect van de kracht is 90 graden verschoven.
Als je de paddles even bekijkt, als je de tuimelschijf naar voren duwt staan de paddles onder een hoek als de paddelas haaks op de vliegrichting staat. Het EFFECT (als de rotor draait) is pas 90 graden later, dus dan zal de paddelas aan de voorkant omlaag staan, aan de achterkant omhoog. Op dit moment staan de rotorbladen dwars op de heli. Net als de paddles krijgen nu de rotorbladen een verschillende hoek, maar ook hier is het EFFECT pas 90 graden later, dus als de rotorbladen in de langrichting staan. Het voorste rotorblad heeft dan minder lift dan de achterste, en dus gaat de heli voorover.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker wordt.

Groeten,
Rob

Klinkel! het kwartje valt!
dancing.gif

Dus het totale effect van de rotorbladen is inderdaad 180 graden later. Ik vat hem helemaal Rob! :worship:

bijna goed, 90 graden later maar je snapt het idee.

rays manual is oa te verkrijgen bij flycam, sturen het gewoon naar je op.
kost geloof ik 45 euro, maar zijn geld meer dan waard.

Wat Rob hier omschrijft klopt precies, het heet precessie. Alle krachten uitgeoefend op een roterende schijf hebben hun resultaat 90 graden in de draairichting verdraaid. Die kracht wordt groter naarmate de draaisnelheid groter wordt. Dit effect hebben ALLE giroscopen waaronder onze fietsen (fietswielen om precies te zijn). Dat is de reden waarom tweewielers rechtop blijven wanneer je enige snelheid hebt.
Voor de heli's betekend het dat je dus verkeerd lijkt te sturen maar dat is het dus niet. Stel de rotor draait rechtsom. Krijgt het rechter blad een groter pitch en dus meer lift dan zal de daardoor ontstane kracht dus aan de achterkant uitgeoefend worden. Het resultaat is dus dat de heli voorover zal gaan.

hoi jongens,

Inderdaad zeer interessant draadje voor de heli beginner (ik verwacht mijn microheli deze week :) )

Nu heb ik nog 1 vraagje; waarom word bij het naar voor-achterlinks rechts sturen, de bladhoek veranderd door de duwkracht van de paddles? Waarom word dit niet gewoon rechtstreeks aangestuurd? bvb door middel van nog 2 extra verbindingen van het meedraaiend deel van de swashplate naar de voet van de paddles? Zou dit niet veel precieser sturen, omdat ongeacht het toerental, de sturing hetzelfde blijft? Of is dit dan juist het "flybarless" principe, wat dan minder stabiel is?

(Ik gok dat dit te maken heeft met de gyrowerking van de paddles, maw een draaiende schijf wil op z'n plaats blijven staan. Dit zorgt dan dat de bewegingen "smoother" zijn? is dit zo?)

niels

Nu heb ik nog 1 vraagje; waarom word bij het naar voor-achterlinks rechts sturen, de bladhoek veranderd door de duwkracht van de paddles? Waarom word dit niet gewoon rechtstreeks aangestuurd?

Hoi Niels, ik geloof dat Gerard al het antwoord op je vraag had gegeven:

de paddles zorgen voor "eigenstabiliteit" je hebt dan 2 schijven die je uit hun vlag moet zien te sturen om de stabiliteit te verliezen, daarom stuurt een heli ook een stuk agresiever met lichtere paddles.
zonder paddels is wel vliegbaar maar minder stabiel.
grotere schaalmodellen hebben dit ook wel eens.

Succes met je microheli. Groetjes Michel

Back