Satoer
Forum veteraan
Okay, ik zit al anderhalf uur te spelen met mijn zender en te kijken naar de swashplate en ik begrijp niet hoe die geconfigureerd moet worden.
Moet die precies doen wat ik met mijn stick doe (mode2)? Dus als ik de stick naar voren druk de swash van voren duikt, als ik de stick naar mij toe haal, de swash naar achter duikt. Naar links, swash naar links duikt en stick naar rechts swash duikt naar rechts. Of precies contra?
Ik probeer uit te vogelen hoe de heli werkt: als ik naar voren druk dan is de hoek van het rotorblad dat zich achter bevind groter als die van voren. Dus krijgt hij van achter meer lift. En duikt de heli naar voren en idem voor naar links, rechts en achter. Zover begreep ik.
Maar wat is dan de functie van de Paddles? Ik dacht dat deze voor de stabilisatie diende maar hoe langer ik zit te spelen met mijn stick des te minder ik er van begrijp:
Druk ik naar voren en ik draai aan de rotor een paar rondjes dan blijft de hoek van het rotorblad voor en achter gewoon gelijk. Als ik dan kijk wat er met de paddles gebeurt tijdens het draaien van de rotor: (nog steeds uitgaande dat ik naar voren wil)
-Als deze voor en achter zijn dan staan ze plat.
-Als deze links en rechts staan dan staan ze gekanteld. zo dat de achterkant van de paddle aan de rechterkant naar beneden staat en aan de linkerkant naar boven.
Dus wat dacht ik: De paddle aan de rechterkant gaat omhoog (krijgt een opwaartse lift) en aan de linkerkant gaat omlaag. Krijgt de heli daardoor ook niet dat hij naar links toe drijft als ik naar voren wil??
Als ik simuleer wat er zou gebeuren, dus de paddle aan de linkerkant naar beneden druk, dan draaien de rotorbladen rotorbladen mee zodat de hoek van het rotorblad die op dat moment voor is, een grotere hoek heeft dan achter. Dusssss voor krijgt meer lift dan achter en de heli zal naar achteren duiken.
Kopt mijn beredenering en moet ik dan de swashplate precies contra instellen?:
Dus stick naar voren swash duikt naar achter.
Stick naar achter swash duikt naar voor.
Stick naar rechts swash duikt naar links.
Stick naar links swash duikt naar rechts.
Verder, klopt het dat de heli door de paddles ook wat naar rechts drijft als naar voren wil?
Laatste vraag… Waarom zitten die paddles er überhaupt ?!?!?! De grote jongens die ik ken hebben deze ook niet. Het maakt alles alleen maar ingewikkelder en naar mijn inziens (als het werkelijk zo werkt zoals ik boven in mijn bedenkingen beschrijf) alleen maar minder direct. Is het niet veel beter als de rotorbladen direct reageren op de swash, inplaats van indirect door de “lift” van de paddles?
Daarnaast maakt het het allemaal weer een stuk fragieler. Het eerste wat de pineut is bij een crash lijkt mij het ombuigen van de paddles.
Sooowwww…
:wink: . Heel verhaal, ik hoop dat jullie er een beetje wijs uit kunnen worden.
Groetjes van “Newbee” Michel.

Moet die precies doen wat ik met mijn stick doe (mode2)? Dus als ik de stick naar voren druk de swash van voren duikt, als ik de stick naar mij toe haal, de swash naar achter duikt. Naar links, swash naar links duikt en stick naar rechts swash duikt naar rechts. Of precies contra?

Maar wat is dan de functie van de Paddles? Ik dacht dat deze voor de stabilisatie diende maar hoe langer ik zit te spelen met mijn stick des te minder ik er van begrijp:
Druk ik naar voren en ik draai aan de rotor een paar rondjes dan blijft de hoek van het rotorblad voor en achter gewoon gelijk. Als ik dan kijk wat er met de paddles gebeurt tijdens het draaien van de rotor: (nog steeds uitgaande dat ik naar voren wil)
-Als deze voor en achter zijn dan staan ze plat.
-Als deze links en rechts staan dan staan ze gekanteld. zo dat de achterkant van de paddle aan de rechterkant naar beneden staat en aan de linkerkant naar boven.
Dus wat dacht ik: De paddle aan de rechterkant gaat omhoog (krijgt een opwaartse lift) en aan de linkerkant gaat omlaag. Krijgt de heli daardoor ook niet dat hij naar links toe drijft als ik naar voren wil??
Als ik simuleer wat er zou gebeuren, dus de paddle aan de linkerkant naar beneden druk, dan draaien de rotorbladen rotorbladen mee zodat de hoek van het rotorblad die op dat moment voor is, een grotere hoek heeft dan achter. Dusssss voor krijgt meer lift dan achter en de heli zal naar achteren duiken.
Kopt mijn beredenering en moet ik dan de swashplate precies contra instellen?:
Dus stick naar voren swash duikt naar achter.
Stick naar achter swash duikt naar voor.
Stick naar rechts swash duikt naar links.
Stick naar links swash duikt naar rechts.
Verder, klopt het dat de heli door de paddles ook wat naar rechts drijft als naar voren wil?
Laatste vraag… Waarom zitten die paddles er überhaupt ?!?!?! De grote jongens die ik ken hebben deze ook niet. Het maakt alles alleen maar ingewikkelder en naar mijn inziens (als het werkelijk zo werkt zoals ik boven in mijn bedenkingen beschrijf) alleen maar minder direct. Is het niet veel beter als de rotorbladen direct reageren op de swash, inplaats van indirect door de “lift” van de paddles?

Daarnaast maakt het het allemaal weer een stuk fragieler. Het eerste wat de pineut is bij een crash lijkt mij het ombuigen van de paddles.
Sooowwww…

Groetjes van “Newbee” Michel.