Wat is de levensduur van Lipo's.

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Ik heb nu 3 pakketjes 2s1p kokam 350 al iets meer dan 1 jaar in gebruik. Afgelopen zondag tijdens de indoor in Alphen heb ik een nieuw pakketje in gebruik genomen en bemerkte ik dat ik ineens veel meer power had en ook veel langer kon vliegen met mijn Yak.
De 3 oude pakketjes zijn het afgelopen jaar behoorlijk mishandelt. Dit mishandelen bestaat uit veel vliegen en laden, tijdens het vliegen soms gedurende enkele seconden teveel belasten maar ook 2C laden op het veld of in de hal. Thuis laden gebeurt altijd met 1C of lager. Helaas heb ik niet bijgehouden hoevaak de pakketjes gebruikt zijn.
Ik heb nog een oud pakketje liggen dat ik niet gebruikt heb ivm een afgebroken lipje. Zodra ik dit opnieuw met alusoldeer vastgemaakt krijg ga ik dit pakketje weer eens gebruiken om te kijken wat dit pakketje doet tegenover de oude en het nieuwe pakket.

Zijn er al anderen die meer weten over de levensduur van de lipo's die ze in gebruik hebben.

Theo,

Je moet Lipo's ook niet als je schoonmoeder behandelen, maar als je vrouw en kinderen.
Er is al genoeg gewaarschuwd over de behandeling van Lipo's, ze gaan heel lang mee als je maar aan de regels houd.

Hans.

@ Tita, mijn schoonmoeder negeer ik zoveel mogelijk.

De pakketjes hebben ruim meer dan 100 ladingen achter de kiezen, dus ruim meer dan met mishandelen. Ze doen het nog goed maar met dit nieuwe pakket merk ik dat de oude pakketten behoorlijk achteruit zijn gegaan.

Hi Theo.

Ik ben ook niet altijd even voorzichtig ( Had ie maar geen accu moeten worden :D)met laden maar 2C???
Laadt mijn 350 pakketjes standaard op 400 mA en wel eens op 500 mA.............
Interressant om te horen dat lipo's ook 100 cycli meegaan indien ze met enige regelmaat op 2C worden geladen???

Peter

Let wel dit geld alleen voor de 350's de andere cellen die ik heb worden netjes op 1C geladen. Het nieuwe 350 pakket moet ik nog effe bekijken hoe ik die ga mishandelen.

Wat is de levensduur van lipo's vergeleken lithium, nicad en nihm cellen..

Alles is relatief...

Vergeleken met het prestatie niveau van Lipo cellen kun je wel stellen dat Nicad's en Nimh's eigenlijk al direkt "stuk" zijn......

Ik durf te wedden dat er geen NiCad's of Nimh's zijn van een vergelijkbaar gewicht die zo presteren als Theo's mishandelde Lipo's.

Hoi Theo, jammer van je lipo's; de mij beloofde 600cycli met de tarabat 3s1p2200 worden ook zeker niet gehaald.
Ca 110keer gebruikt(voorbeeldig behandeld) en nu reeds, bij ca 6C belasting zakt de spanning in onder de 9V>regelaar cut-off dus.
Conclusie, k+peren & verkooppraatjes genoeg, maar valt tegen.
Edoch, de ratio totaal opgenomen/afgestane energie per gram ligt vele malen hoger dan nikkel-....

Effectieve levensduur van 600cycli is totaal overrated(tarabat) Een verzinsel als je het mij vraagt.

groeten, robert

ps: je delta is een bééétje stuk! :oops:

De cellen die bij mij minder presteren zijn nog niet kapot. Ze doen het nog redelijk goed, alleen viel mij op dat ik met een splinternieuw pakket veel betere prestaties heb.

En zoals Bert zegt als ik nicad's of Nimh's op dezelfde manier behandel dan gaan ze vele malen minder lang mee.

Zodra ik mijn lipo's eens bij iemand aan een lader kan hangen die meer info over de accu's geeft dan zal ik eens kijken hoeveel ik erin geladen krijg.

Hi,

Goede Nicad's (vb 800AR's, rc2400 ) laden tegen 5C geeft ook geen problemen. Probeer dat eens met Nimh's en LiPoly's.

Wim

Ik heb een paar weken geleden ook een nieuw 350 pakketje aangeschaft en ik had ineens veel meer power dan het zwaar mishandelde pakketje van een jaar oud.
Er staat voortaan 360 op en die van een jaar geleden 340. Een jaar geleden is mij 500 cyclussen beloofd maar dat is helaas niet zo maar de kosten zijn nog te overzien. Ik hoop dat de prijzen zo ver zaken dat we ze als wegwerp artikel gaan zien. (wegwerpen doe ik trouwens al met mijn Holiday)

voila bericht gewijzigd, kan hem jammer genoeg niet meer wissen.
het ging toch niet exact over wat is de levensduur van lithium batterijen.

groeten Val

:offtopic: Open even een eigen thread...of nog beter, gebruik de zoekfunctie. Over laden, balanceren en capaciteit is al veel geschreven.

grtn, rz

Back