Wat is de min temp. om met je wagen te rijden

Ik had toch eens de vraag.Wat is nu de minimun temperatuur om met je wagen te rijden.Want zoals vandaag en gisteren is het wel koud maar het :zon: ke schijnt zeer mooi dus vraag ik me af wanneer is het bij welke temperatuur nu slecht voor je wagen om te rijden.Of zijn hierin geen min. en maximum in?
 
geen minimum volgens mij, hoe kouder hoe beter.
Maximum is er wel, want als het te heet is, is dat helemaal niet goed voor je motor
 
Vandaag is het dus wel redelijk koud vind ik en vind de juiste afstelling niet echt.Kan dit aan de temperatuur liggen of niet anders rijde de wagen perfect.
 
ik heb bij -10 meerdere malen met plezier gereden gereden (oude handschoenen met afgeknipte duimen helpt!)
dus ehm ... leef je uit!
 
met koud weer is het wel heel belangrijk dat je de motor eerst goed warmdraait voordat je gaat rijden. Een te koude motor is namelijk niet goed en kan je motor beschadigen, omdat de onderdelen niet genoeg uitzetten en sneller breken doordat ze brosser zijn door de kou.

Voordat je gaat rijden dus eerst de motor warm lopen door hem op een blok of iets dergelijks te zetten en de hele tijd stoten met gas geven. Niet (te lang) volgas, want dat vindt de motor ook niet lekker als de wielen vrij draaien en al helemaal niet als de motor nog niet warm is.
Kijk wel uit met de onderdelen, zoals plastic e.d. dit breekt ook eerder als het koud is.
 
het is volgens mij nooit goed om je auto 'stootjes" gas te geven, omdat dan de zuigersnelheid de hele tijd sterk varieerd, wat niet goed is voor je zuigen+cilinder :?
 
bij mij hebben ze gezegd dat het zelfs een goede manier is om de auto af te stellen en om de motor op te warmen.
 
ehm ... een soort van improvisatie theemutsje voor over je motor werkt heel goed !!
een oud stuk fleece trui of shawl er om heen wikkelen ... starten en even rustig laten lopen .... desnoods even met je zender de idle wat hoger houden ... dan trek je de isolatie er af en rijden maar.

Maargoed ... extreme kou is slechter voor plastic dan voor je motor ... als je met je plastic draagarm iets raakt met -10 versplintert ie veel sneller als met +20 ...
 
Maar heb je met die kou dan geen start problemen?
Die HPI van mun maatje start niet echt best met kou. Hebben daar nu al een beetje last van. Of ligt dat soms aan de afstelling ofzo?

Marco.
 
Kan meerdere oorzaken hebben, je auto moet eigenlijk elke keer weer afgesteld worden, dus als er weer temp verschil is moet hij weer afgesteld worden, en zo blijf je bezig, maar dat houd het ook zo leuk.
 
Bij extreme kou (5 graden en lager) kan je beter een warmere gloeiplug gebruiken voor een goede loop van je motor.

Maar idd, op wedstrijden staan ze de motoren vaak voor te verwarmen met een fohn of een verfstripper voordat die gestart wordt.
Als de motor te koud is/blijft slijt het setje wel sneller......
 
Ik ben juist terug van een namiddagje rijden.Had wel wat meoilijkheden bij het straten toen de auto koud stond maar na een aantal keren te proberen ging het vanzelf juist ,de instellingen heb ik helemaal moeten veranderen want dit ging niet zo goed met de voorig instellingen maar na dit ging alles goed.De motor raakte wel niet zo warm maar na hem wat armer te stellen was dit ook ok.
 
kheb mijn vervangen door een warmere (van R3 naar R2 nu) en ik merk echt een verschil.
Het start veel makkelijker, rijdt constanter en het afstellen is makkelijker.En je motor komt sneller op temperatuur.
 
StarFish zei:
Nu heb ik omtrend deze koude nog iets moet je je gloeiplug vervangen door een warmere of is dit nonsens.

Roelof zei:
Bij extreme kou (5 graden en lager) kan je beter een warmere gloeiplug gebruiken voor een goede loop van je motor.
 
ik geef bijna altijd met die korte snokken gas ( vooral in de bochen)
op rechte stukken trek ik in 1 keer op
het verbruik licht dan wel wat hoger , maar zo sterk merk je dat niet
 
haha dat is me wat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Euhm een nr5 is toch een koude ?
Ik heb nu een nr2 (hot) en da gaat perfect.
 
haha dat is me wat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een andere gloeiplug gestoken van het merk rossi is de eerste maal heb het type R2 hot meegekregen heb hiermee nu nog wel niet gereden du weet het verschil niet in ieder geval voor de prijs kun je het niet laten want dit zijn de kosten niet echt dus ben eens benieuwd naar het gedrag van de auto met deze plug.IK DANK JULLIE ALLEN TE ZEERSTE VOOR DE REACKTIES :xmas:
 
Back
Top