Wat is de truc?

• Topicstarter Topicstarter Frans
  • Startdatum Startdatum
F

Frans

Guest
Hallo,..

Als ik met mijn parkflyer op een veldje aan het vliegen ben ben ik eigenlijk altijd genoodzaakt om hem met de hand uit de lucht te pakken omdat hij blokkeert als ik hem land. Lekker landen is eigenlijk alleenmogelijk als het gras net geknipt is..:(

Hoe zacht ik ook aan kom zweven hij komt na een metertje rollen altijd abrubt tot stilstand..en wipt dan met het neusje het gras aarde modder etc in. Tenzei ik op een heerlijk glad gymzaal vloertje land natuurlijk..

Heeft iemand tips, hints hoe ik kan landen op een veldje evt verandering aan mijn tuigje.. Heb al grote wielen!!

Groetjes Frans

Ps: Wil niet aan de heggeschaar .......:(

Frans zei:
Heb al grote wielen!!
...
Ps: Wil niet aan de heggeschaar .......:(

Ja :? , dan blijft er weinig anders over dan een oud vloerkleedje meenemen als landingsbaan.
Met platen hardboard, depron of piepschuim kan het mischien ook.

Vreesde al dat het op zoiets zou uitdraaien..:( Had vreemd genoeg een beetje hoop dat het aan mijn duimen lag cq ligt. Dan had het een kwestie geweest van oefennen. Nu moet ik met een landingsbaan op mijn nek naar het veld ...

Groetjes

Joost zei:
misschien staan je wielen te ver naar achter?

Nee, ik denk dat Harold gelijk heeft. Het gras geeft zoveel weerstand dat het vliegtuig abrupt tot stilstand komt, maar de rest heeft nog zoveel snelheid dat hij voorover duikelt. Daar is weinig aan te doen, behalve uit de lucht vangen of met een landingsbaan op je nek naar het vliegveld gaan.

De GWS Pipertjes van "MR Depron" hebben er ook wel wat last van. Een trucje dat erg goed werkt bij deze modelletjes is het landen met nog een ruime hoeveelheid gas op de motor zodat je met een flinke hoeveelheid "up" de staart op de grond kunt blazen. Het gas pas helemaal dicht doen als het model tot stilstand is gekomen en dan het up pas loslaten.

proberen een 3punts landing te maken,
met een beetje "sleepgas"
dus iets gas er op houden

maar op gras blijft het lastig met staartwiel'kistjes

Met meer gas de landing inzetten zou mischien wel eens kunnen werken. Nu kwam ik meestal zonder gas of heel weinig aan vliegen omdat ik anders de prop er weer af vlieg (land).

Ik laat wel even weten of dit beter werkt.

Groetjes

Doet me denken aan de oude ikarus Bleriots.
Prima te landen als je als het ware laag vliegend de grond raakte.

Als je op 3 meter de motor afzette, dook het met 45 graden naar beneden en zakte door z'n hoeven.

Mischien die VTOL filmpjes van de IFO bekijken :D

wellicht nog beter in "ruig gras":
Landingsgestel helemaal weg en buiklanden....

ja Billy,

en als je het landings-gestel wilt sparen,
land je op de kop zeker.

Mensen...

Ik ben er achter! Vanavond weer even het veld op gegaan. Met wat meer snelheid landen resulteerd alleen maar in een hardere rol..:( Inplaats van het kontje omhoog gaat hij dan over in een soort rol..

Zonder landings gestel lijkt me geen optie ben erg gehecht aan mijn prop. Land nu maar zo veel mogelijk op een klein strookje asfalt (licht aan de windrichting) en anders opvangen..

bedankt voor de reacties

simple solution! Men neme een tuintafel, span er aan het begin een paar elastiekies over, aan de plane een stukje visdraad met een vishaakje en een klein loodje eraan, en je hebt je eigen vliegdektafel Tafeltje vliegje is de naam van deze roemrijke uitvinding! Neem wel een opklaptafel, is zon eind sjouwen met dat klereding! Zoals gezegd:Twijfel is de vader van vindingrijkheid (en fantasie) Gegroet electrobroeder

m.kaijim zei:
simple solution! Men neme een tuintafel, span er aan het begin een paar elastiekies over, aan de plane een stukje visdraad met een vishaakje en een klein loodje eraan, en je hebt je eigen vliegdektafel Tafeltje vliegje is de naam van deze roemrijke uitvinding! Neem wel een opklaptafel, is zon eind sjouwen met dat klereding! Zoals gezegd:Twijfel is de vader van vindingrijkheid (en fantasie) Gegroet electrobroeder

Actie foto's / filmpjes? :D :yes::yes:

m.kaijim zei:
..... aan de plane een stukje visdraad met een vishaakje ......

Alleen nog maar op de tafel landen dan. Die wil je niet eens meer vangen :lol:

Ook leuk voor een watervliegtuig trouwens.

Harold zei:
m.kaijim zei:
..... aan de plane een stukje visdraad met een vishaakje ......

Alleen nog maar op de tafel landen dan. Die wil je niet eens meer vangen :lol:

Ook leuk voor een watervliegtuig trouwens.

"Schitterend, hoe je die crash wist te voorkomen"
" Ja, dat was op het nippertje"
"Ik zou wel even langs de eerste hulp gaan met dat oog"....

De truc op 't water! Liteflyer met floats........
afb945.jpg

of probeer eens een klapprop. Die klapt namelijk toe zodat je zachtjes kan landen mét behoud van prop.

Back