Wat is dit leuk!

Leuk Alex. Bij mij gaat meestal mijn avatar mee op vakantie. Transportkist gaat net tussen de wielkasten en staat daar niet in de weg. En meestal is er wel een watertje in de buurt om even te spelevaren. We waren 3x in Noorwegen en voeren bij de eerste reis op de terugweg door de Oslofjord. Schitterend daar! Gr. Klaas.

Heerlijk Klaas. Goed te horen dat ik niet de enige ben die iets meeneemt op vakantie. Oslo fjord is echt prachtig inderdaad.

Vraag jij/jullie je ook wel eens af waarom we dit zo leuk vinden? Volwassenen mannen (en vrouwen) die het “nodig” hebben om te bouwen en varen/vliegen/rijden?

volgens mij, is dit zodat mensen de wereld leren kennen (waar het van gemaakt is) en zichzelf en andere mensen beter kunnen helpen. onderling. met die aspecten. (niet dat het totaal zaligmakend is)
ik zelf werk zo iig.
ik heb ook "grootste schik" (al gehad) met eoa zeil bootjes, experimentjes. dat echt anderen zich afvroegen wat ik er leuk aan vind. niks van aantrekken gewoon doorgaan! die momenten zijn mooi.

toev. ik ben een keer, via een bepaald proces van bouwen en testen van vliegers,
een keer op een vlieger concept gekomen, dat ik aan een willekeurige belangstellende
uitgelegd heb als "eigenlijk twee zeilen zoals een zeilboot, links en rechts fok en hoofdzeil, maar dan in spiegelbeeld. en dat "zeilt" naar boven". diegene zag dat, dacht er echt over na enz.
later zag ik de Platz glider, die is in grote lijnen hetzelfde. mijne was wel veel "vlakker"
qua V-stelling, de "fok" vleugel zat dichter bij de hoofd "vleugel" zeil. zoals bij een zeilboot.
die fok vleugel had wel een beetje positieve instelhoek (niet negatief, zoals zeilboot heeft),
en er was een 1-punt bevestiging van het vliegerdraad. ietsje achter de ligger, neuslijst van hoofdvleugel. bijna letterlijk een "vliegend dubbelzeilplan". ik kwam daarop, door in stapjes te proberen, de standaard "kruisvlieger" te optimaliseren.
door de 1-punt toom kon die heel goed zweven! met een beetje touwkracht als "neusgewicht".
heb die niet meer maar maak weer eens zoeen. de neuslijst van het hoofdzeil was ook erg
goed gelukt (per zijde, 3 stukjes plakband.) tzt laat ik wel een foto zien.
heel simpele manier om een supergoede neuslijst te krijgen.
vlieger was van plastictas (fok) en vuilniszak (hoofdzeil). vuren (afval) latjes. van die afgezaagde
stukken van planken die in elkaar passen.
op die manier, van weinig materiaal dat in huis was, die vlieger gemaakt! zoiets kan ik ook aanbevelen.
nog een detail is: de staander (de "romp" in vliegtuig termen, lengte "balk") was vrij zwaar,
stug, dat gewicht is op zich een nadeel qua benodigde wind normaal gesproken.
ik heb bijvoorbeeld een vlieger met een veel lichtere, maar dan moet er een bepaalde ophanging zijn (toom), om de kracht te verdelen. deze vlieger had een wat stuggere staander,
met een 1-punt bevestiging van het vliegerdraad. maar (nu komt het) daardoor kon die zelf een
goede hoek aannemen, en had toch maar heel weinig wind nodig om wat te kunnen.
een vlieger met een toom, zakt dan naar beneden. dit was een interessante afweging en
resulteerde in een bijzondere vlieger (qua vliegers). half vliegtuig.
de fok zat achter de staander (niet aan de voorkant zoals een vliegerzeil).
de dwarsligger zat voor, de staander ofwel de staander achter het hoofdzeil, dwarsligger.
hoofdzeil zodoende tussen beide.
ik kon met de "verstaging" rondom, veel afstellen eraan. veel mogelijkheden. zeil twist e.d.

als ik tzt mijn spul in orde heb qua wonen, wil ik best wel eens iets laten zien,
hoe en hoe erop komen, etc. mijn kant. dus niet dat ik een ander leer hoe iets moet, maar,
ik bevindingen laat zien die ik verzameld heb door de jaren. uberhaupt ben ik zelf, per definitie een leerling die minder weet dan dat er aan de hand is enz.

Laatst bewerkt:
Hi, ja mooie insteek. De wereld ontdekken qua materialen en maken. En daar andere weer mee helpen.

Je vlieger/zeil project klinkt ook goed!

Back