Wat is Dyamic Soaring..?

• Topicstarter Topicstarter Vortex
  • Startdatum Startdatum
V

Vortex

Guest
Ik wist niet precies in welk forum ik dit moet plaatsen, maar deze lijkt me geschikt...
Wat is Dynamic Soaring..?

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik dit filmpje goed bekijk is dit géén dynamic soaring........

Voor dynamic soaring is een helling nodig met een sterk afgetekende top. Er wordt gevlogen aan die zijde die in het zog ligt !!
Het toestel wordt met de luchtstroming mee de zogzijde ingestuurd waarbij je onder de tophoogte van de helling moet komen. Hierna in een krappe bocht weer naar de hellingtop toevliegen. (je zit in de zog-zijde dus hebt minder weerstand. Zodra je toestel weer op de hoogte van de top is opnieuw een bocht de zog-zijde in. De wind die over de top van de helling komt zorgt dan voor een behoorlijke versnelling.
Opnieuw een bocht insturen onder het top nivo van de helling en het patroon herhalen.......

Op dit filmpje zie je hoe iemand aan de "normale"kant vasn de helling vliegt en snelheid opppikt door met de wind mee naar de hellingtop te vliegen. Wanneer dit toestel van de top wegvliegt (het dal in) zie je de kist duidelijk vertragen. Een would-be dynamic soarer dus.........

Bij het dynamic soaring aan de zogzijde, het echte werk dus, zijn al snelheden van ver boven de 300 kmh gehaald!

Ik weet niet hoeveel KM/U 301 mph is maar volgens mij best veel!
En ook veel G's :D
[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Handig :) Alleen jammer dan nederland weer zo plat is :( hebben we genoeg wind heb je er nog niets aan.....

haha.. jij bouwt, ik zweef? We hebben we een heuvel vlakbij, aardig hoge, maar die is niet breed genoeg denk ik....

Op veel hellingen waar je hellingzweven heb je maar een flauwe helling naar beneden.
Er zijn dus maar weinig hellingen waar je goed kan DS'en.

En de wedstrijd klasse heet F3F en gaat puur om snelheid als ik het goed begrijp.
De modellen zijn begrensd op spanwijdte/oppervlakte en een maximum gewicht van 5 kilogram.

crins zei:
En de wedstrijd klasse heet F3F en gaat puur om snelheid als ik het goed begrijp.
De modellen zijn begrensd op spanwijdte/oppervlakte en een maximum gewicht van 5 kilogram.

Nee Eric,

F3F is weer heel iets anders........
Deze klasse is simpelweg hellingvliegen, aan de goede kant van de helling dan :):)
Er moeten meen ik 10 rakken van ik meen 100 meter gevlogen worden. Gaat wel lekker vlotjes. Tijden voor die 10 rakken liggen ergens rond de 40 - 45 sec.....
Dynamic soaring is geen wedstrijdklasse; just fun !
Maar wist je dat voor dit dynamic soaring wel speciale kisten gebouwd worden. Een standaard F3B kist, die toch wel redelijk stevig is, schijnt bij dynamic soaring uit mekaar te spatten ..........................

Wat heeft dit met HLG/DLG te maken?
Is dit niet een beetje :offtopic: :?:

Misschien wordt het tijd voor een apart hellingzweef forum?

Leon

[die vandaag op Langevelderslag nog een 1:1 hellingzwever heeft gezien en ook een hellingzweef-bak voor aan het strand aan het maken is]

Back