Wat is een ´dirk´ ?

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Blijkbaar was ik geheel onbewust een ander draadje aan het verstoren. Omdat dat natuurlijk niet mijn bedoeling is, hier opnieuw de vraag.

Wie wil mij uitleggen wat een ´dirk´ is. Inmiddels is het duidelijk dat je hiermee de fok kunt kranen om wind te lozen. Helaas zegt me dat niets......

Misschien is iemand bereid om het in eenvoudiger en vooral iets uitgebreider tekst, misschien met behulp van één of twee fotootjes, uit te leggen. Bijvoorkeur aan de hand van een Micro Magic.

Thanx.

Dat is toch zo een forum groupie met dit als Avatar

d554a1a33d9b293723e00.jpg

8) 8) 8)
en hij is bij Robert al van het dek gevallen.

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het een verzwaring aan het uiteinde van de fok. Meestal in de vorm van een Loodgewicht..

Zie hieronder een dirk op een micromagic.

dt11g.jpg

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het een verzwaring aan het uiteinde van de fok. Meestal in de vorm van een Loodgewicht..

Ik meende dat het extra gewicht aan de fok bedoeld was om hem makkelijker te laten omslaan (niet de boot, maar het zeil) bij het overstag gaan.

Dirk, dirkval: looper van den gaffel, en ook: zeilboomstoppenant; een der touwen, waarin het einde van den bezaansboom, dat niet tegen den mast steunt, hangt, hgd. Dirk, de. Dirk, zw. dirk, engl. derrick. russ. derik, dírikfál.

Thanx. Dus een lijn die door de besturing bediend kan worden en van de servo via de top van de fok (ik neem aan via een rolletje aan de mast) naar de punt van de fok loopt (daar waar de schoot vast zit). Door het aantrekken van deze lijn til je als het ware de punt (het uiteinde van het zeil/fok) omhoog waardoor er een soort van vouw ontstaat waardoor de wind weg kan (het zeil minder effectief wordt). Heb ik het dan goed begrepen?

Is het zo dat je deze lijn kunt gebruiken (liever gebruikt) voor het opvangen van windvlagen ipv. de schoot te vieren?

Ik heb erg veel gezeild, ook op platbodems. De term "Dirk" wordt door elkaar gebruikt voor twee verschillende zaken:
1. De Piekenval
2. De Kraanlijn

1. De Piekenval: Op gaffelgetuigde schepen (gaffel is het stuk rondhout -of metalen buis- boven in het grootzeil, zoals bij de meeste paltbodems, de Valk, de 16kwadraat en de BM), wordt de gaffel (en dus het zeil) door twee lijnen in de mast gehezen. De lijn die dicht bij de mast aan de gaffelklauw zit heet, hoe kan het anders, de "klauwval". De tweede val, zit meer naar achter op de gaffel aangeslagen, en heet de "piekenval" of ook wel nokkeval.

2. De kraanlijn: De giek (het stuk hout -of metalen buis- onder aan het grootzeil,) zou als je het grootzeil strijkt, op het dek of kajuit terecht komen. Om dit tegen te gaan loopt er een lijn van de top van de mast naar de achterkant van de giek. Indien het zeil gehezen is krijgt de kraanlijn normaliter de nodige meters ruimte (speling) omdat deze lijn anders de bolling van het zeil beïnvloedt.

De kraanlijn wordt ook wel gebruikt om het uiteinde van de giek (aan de kant van de schoothoek) iets op te trekken tijdens het zeilen. De achterkant van het grootzeil ("het achterlijk": spreek uit als achterleik en niet als achterluk), krijgt zodoende meer ruimte, gaat meer open staan. Het zeil loost dan makkelijker de gevangen wind.

Mijn ervaring is dat de meeste (Friese) schippers de kraanlijn bedoelen als ze "Dirk" zeggen. Wellicht de dat een friese zeiler hierop kan reageren.

Zie: http://www.skutsje.nl/schipperstaal/d_taal.html
dirk (de) = dirk

Het woord wordt in de Nederlandse variant dirk in het Fries gebruikt naast het verfrieste durk(4). Er worden twee betekenissen opgegeven. Het heet een ander woord voor de kraanline zijn, terwijl ook de nokkefal zo genoemd zou worden. De verwarring kan zijn ontstaan bij of door de verdere ontwikkeling van het sprietseil.

Wat ik las in de beschrijving van de MicroMagic is dat men LeechLine heeft vertaald met "Dirk". De beschrijving duidt dan op een lijn, als hierboven beschreven, om (niet het grootzeil, maar in dit geval) de fok wind te laten lozen.
Zie: http://home.hetnet.nl/~micro-magic/tips-tuigage.htm

Het gewichtje waarover gesproken wordt dient niet voor het "overstag gaan" (= van"aan de wind" naar "aan de wind" = van +/- 45 graden tegen de wind in via "door de wind" naar +/- 45 gr aan de wind, zoals bij het opkruizen). Het gewichtje dient voor het vergemakkelijken van "Fok te loevert" zetten (= waneer men "voor de wind vaart", dus met de wind mee, het grootzeil aan één kant en de fok aan de andere kant van het schip). Men vergroot hiermee het zeiloppervlak dat wind vangt (anders zou de fok in de luwte van het grootzeil staan).

Op
http://www.zeiltheorie.nl kan je veel basic-info over zeilen vinden.
Goed zeilen is goed doorhebben wat de (wind- en water-) krachten met een zeilboot doen.

Als jullie nog vragen hebben, roep maar.

Dank voor het antwoord. De enige vraag die ik nu nog heb heb is: In welke situatie zou ik tijdens het zeilen deze ´dirk´ willen gebruiken?

Zoals boven gemeld is zeilen een spel met verschillende krachten.

Eigenlijk kan ik je doorverwijzen naar de volgende 3 pagina's op de site www.zeiltheorie.nl :

http://www.zeiltheorie.nl/zeilen.html
http://www.zeiltheorie.nl/menf.html
http://www.zeiltheorie.nl/faq.html#vr3

Een dirk op je fok zou er voor moeten zorgen dat -bij aantrekken van de dirk- het achterlijk van je fok minder wind vangt. Daardoor kan je je zeilkrachten beter tegen elkaar uittrimmen. Ten opzichte van elkaar beter uitgetrimde zeilen, resulteert in minder met je roer bijsturen. Elke roerbeweging heeft een remmende component. Dus met beter uitgetrimde zeilen ben je sneller.
Sturen met een zeilboot doe je primair alleen met je zeilen.

Ik denk dat het bij de MicoMagic te maken heeft met de manier waarop je de schoten van de zeilen bedient: zover ik begrepen heb, stuurt 1 servo beide schoten.
Op een echte boot bedien je de schoten apart van elkaar en kan je daarmee de krachten uittrimmen.

Op een echte zeilboot zijn er overigens nog meer mogelijkheden om te trimmen:
Grootzeil:
Overloop: zet het punt waar de grootschoot door heenloopt meer naar buiten op je boot
Neerhouder: houdt de giek omlaag
Cunningham Hole: trekt de voorkant van het grootzeil strakker => vlakker grootzeil
Mastdrukker: buigt de mast naar achteren en opent zo meer je achterlijk
Fok:
Lijogen: zijn te verstellen in langsrichting en breedterichting, beïnvloeden spleetwerking en neerwaardse kracht op achterlijk

Groeten,

JP

Ik dacht dat er al een draadje was over de Dirk, is die verwijderd ofzo?? Maar dit belooft ook een erg leuk draadje te worden ;-)

Ik ben maat geweest bij de bruine vloot, en daar werd de kraanlijn ook als dirk aangeduid. Dat zijn termen die zowel in Nederland als in Friesland redelijk het zelfde zijn.

Door de fok wind te laten lozen met die leechline zal de boot eerder gaan oploeven dan afvallen, en zal daardoor ook minder snel omslaan. Dus eigenlijk wordt de leechline als rem gebruikt.

De Cunninghamhole (of wel KAT) wordt op een skûtsje o.i.d. vaak ook gebruikt om een kijk gat in het grootzeil te trekken, hierdoor heb je meer zicht naar voren. Ook wordt deze gebruikt als je voor de wind zeilt om het zeil oppervlak te verkleinen.

Het gewichtje voor op de fokkeboom wordt inderdaad gebruikt om de fok te loevert te zetten, wat een aanzienlijke snelheidswinst geeft.

Groeten,

Jan

hallo

de dirk op de micro magic (en andere modelboten) wordt gebruikt om twist in het fok de maken.
twist is het verdraaien van de boven kant van het zeil ten opzichte van de giek.

het grootzeil van de micro magic wordt meestal gezeild met een beetje twist omdat de boot dan sneller op gang komt.je kunt twist in het grootzeil krijgen door de giek neerhaler (touwtje onderaan de giek dat richting de mast loopt) losser te zetten

tussen het grootzeil en fok hoort een opening te zitten waardoor de luchtstroming vanaf het fok langs het grootzeil kan stromen.

Als je het grootzeil dus met een beetje twist vaart moet je het fok ook met een beetje twist varen om de opening tussen fok en grootzeil instand te houden

dus door de dirk aan te spannen krijg je meer twist in het fok en als je de dirk viert krijg je minder twist in het fok.

ik hoop dat je er wat aan hebt

groeten jeroen

ik had het al warm.. maar krijg het nu spaans benauwd.... dit is een zeer leerzaam topic..

Robert

@Robert, dat wordt dus nog erger wanneer je de MM meeneemt op vakantie naar Spanje :wink: .

Doen op het grootzeil tijdens het zeilen een dirk of een neerhouder dan hetzelfde? Dus is het effect van een lossere neerhouder gelijk aan een kortere dirk? Of kun je nog beter trimmen met beiden?

als je het zo bekijkt dan heb je wel gelijk.
op een grootzeil moet je wel een neerhouder hebben want met een dirk kun je er niet voor zorgen dat de giek naar beneden blijft.
een dirk werkt alleen op het fok omdat je daar dmv je voorstag spanning op je dirk kunt houden kunt houden.

groeten jeroen

Back