Wat is een goed elektro thermiek model?

Discussie in 'F5J' gestart door G.J, 20 jul 2017.

  1. G.J

    G.J

    Lid geworden:
    19 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Delft
    Hallo,

    Ik vloog in het verleden vooral met zwevers en heb lang geleden (40 jaar) veel zelf gebouwd en gevlogen. Ik heb toen meerdere zwevers zelf gebouwd en had toen o.a. een Robbe Edelweiss elektro zwever van 2,5 meter. Ik ben sinds vorig jaar door mijn kinderen weer opnieuw geïnteresseerd geraakt in modelvliegen en heb als eerste een ELF gekocht. Een leuk model dat goed vliegt maar echt lange vluchttijden haal ik er helaas niet mee en hij kan eigenlijk nauwelijks wind hebben.

    Ik zoek een model van ongeveer 1.5-2.0 meter dat vooral goed thermiek vliegt en ook wat wind kan hebben (zeg tot 3 bft). Daarnaast moet het model redelijk makkelijk uit elkaar kunnen om ook op vakantie mee te nemen.

    Ik kijk op het moment naar een Blaster 2e, Q12x en de Omega. De eerste 2 met een lage vleugelbelasting en de laatste veel hoger. Klopt het dat die Omega ondanks hoge vleugelbelasting toch nog goed is voor thermiek vliegen? Ik dacht altijd dat hoe lager de vleugelbelastig hoe beter de thermiek eigenschappen waren.

    Wat is aan te raden gegeven mijn wensen? Ervaringen?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kom eens kijken bij de RMVV in Vlaardingen www.rmvv.nl

    Daar vind je ook ervaren DLG- vliegers die je vast verder kunnen helpn.
     
  3. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Welke je ook kan overwegen is de Pulsar 2000 pro, deze wordt geleverd door girmodell.de en kost rond de 330,-. Zelf heb ik de Pulsar 2500 pro en een Nan Orion. De Pulsar is een goed gebouwde lichte thermiek zwever waarmee je ook vlot kan vliegen tot wk3, loops, rol en aanduiken gaat prima. En de Omega een vlotte vlieger waarmee kan thermieken en heel fijn raggen tot wk5.
    Beide vragen wat ervaring tijdens het bouwen door de kleine afmetingen van het rompje. Vooral de Pulsar kun je compact opbergen omdat de vleugel uit 3 delen bestaat en je de stabilo's eraf kunt halen.
     
  4. G.J

    G.J

    Lid geworden:
    19 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Delft
    Bedankt voor je tips! En is er nou veel verschil in hoe goed beide modellen thermiek oppakken? De vleugelbelasting scheelt nogal wat: 17 vs 34 g/dm2, of maakt dat niet het verschil?

    Groet,
    Gertjan
     
  5. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    De vleugelbelasting scheelt nogal wat: 17 vs 34 g/dm2, of maakt dat niet het verschil?

    Ja, dat is heel duidelijk te merken, er zit meer leven in een toestel met lage vleugelbelasting, de lucht is beter te lezen als het ware. Je kunt makkelijker krappe circels draaien en dan van onder in de bel (soms een meter of 20) stijgen tot 200+. Ik ga bij 150-200 weer uit de bel met een duikvlucht om opnieuw te beginnen.
    Met hogere vleugelbelasting heb je een iets vlotter vliegende kist, die meer door de thermiek vliegt, de circels die je ermee vliegt zijn ruimer. Zo heel laag in de bel stijgen is mij nog niet gelukt. Wel weer heel leuk om mee te stunten. De Omega en Orion zijn heel dynamische toestellen, recht omhoog met ±18m/sec, zweven, even gek doen, snelle overshoots, beneden aangekomen in 10sec stijgen weer op 175 meter.
    In principe kun je niet fout gaan met deze toestellen, het is meer welke vliegstyle je aanstaat.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017
  6. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Check dit maar eens, dan krijg je wel een indruk.

    Pulsar 2000

    Omega
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017
    Rick NL vindt dit leuk.
  7. G.J

    G.J

    Lid geworden:
    19 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Delft
    Bedankt voor de links! Inderdaad een groot verschil. De Omega is een gaaf model, maar toch niet wat ik zoek, ik ga op dit moment meer voor de pure thermiek.

    Als het vaak lukt om vanuit 20 meter weg te vliegen kun je je ook afvragen of een elektro model wel nodig is? Met de ELF is me dat nog niet zo goed gelukt, maar misschien is een echt DLG model wel veel beter daarin?

    Omdat ik in het verleden veel balsa/ribben modellen heb gebouwd ben ik nu eigenlijk meer geinteresseerd in een glas/foam vleugel of carbon. Het lijkt me dat dat toch tot betere eigenschappen moet leiden?

    Groet,

    Gertjan
     
  8. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Staar je niet blind op alleen vleugelbelasting, het wil in NL ook wel eens winderig zijn ;-)

    Maar voor 1 kist zou een lichte met ballast mogelijkheid het meest inzetbaar zijn. Ribbenvleugels zie je nog zeker in f5j competities maar lijken het best uit de verf te komen bij nagenoeg windstil weer.
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    De Nan Omega is mijn komende wens zwever. Voor mij precies het compromis tussen thermiekvliegen en met wind (versta aan de helling) te kunnen vliegen. Leuk om hem hier weer voorbij te zien komen.


    Erik
     
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
  11. G.J

    G.J

    Lid geworden:
    19 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Delft
  12. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
  13. G.J

    G.J

    Lid geworden:
    19 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Delft
    En klopt het dat het stabilo er ook af te halen is? Of is dat eigenlijk niet te doen?
     
  14. Climax

    Climax

    Lid geworden:
    24 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    roermond
     
  15. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Paul, de Pulsar 2500pro is nog steeds één van mijn favoriete zwevers, daar ga je veel vliegplezier mee hebben.

    Ik heb er een goedkopere motor setup in zitten, de servo's die ik heb gebruikt bevallen mij erg goed. De motor, daar had ik achteraf wel iets luxers in willen hebben. Ik heb er een SK3 2836 1040Kv in met 10x6 prop en een YEP 30amp esc, stijgsnelheid rond de 11 m/s. Hiermee meer dan genoeg power. Nadeel is dat het neusje zo krap is dat de draden van de motor buitenom de romp moeten. Ik heb op shapeways een kapje staan waarmee je de draden kan afdekken https://www.shapeways.com/marketplace?type=product&q=kappie2
    Lipo, dat is omdat het rompje zo krap is even een uitdaging geweest, Turnigy Grafeen 800mAh 3S 45C en/of Turnigy 1500mAh 3S 30C Lipo (E-flite Compatible EFLB15003S & Losi Mini 8ight). Met de 1500 kreeg is het cg net niet genoeg naar achteren of de lipo heel moeilijk uit het toestel. Daarom ben ik overgegaan naar de 800 met 10gram lood. CG weet ik niet, gewoon beginnen bij 60mm zoals in de handleiding staat.

    Servo's in de staart Ripmax SD100, rol Ripmax SD150 (ook bekend als Dymond D47 en D60), flaps HK15322MG Digital Slim Wing. In de vleugel heb ik de servo met dubbelzijdig servo tape vast geplakt. Met wat hete lijm de servo's nog extra gefixeerd. Moet er een servo uit, dan snij je met een heet hobbymes de lijm door en als je dan de servo van onderaf verwarmt met b.v een foliebout wordt de servo tape weer flexibel zodat je eenvoudig de servo eruit kan halen.

    Hoop dat je hier iets aan hebt,

    Groet, Frans
     
  16. jeedee01

    jeedee01

    Lid geworden:
    4 mei 2015
    Berichten:
    26
    Misschien is een ypsi Daidalos een goede oplossing.
    Goede thermiek zwever en betaalbaar.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2018
  17. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    De YPSI modellen zijn helaas niet meer te bestellen. Een clubgenoot heeft vorige week gemaild naar YPSI. Geen productie meer. Hij wist het laatste model te bemachtigen. De website is sinds vorige week ook uit de lucht. Jammer. Was een super leuk model.:(
     

Deel Deze Pagina